Pentru prima dată în istorie, costurile pentru a transporta o încărcătură de gaze naturale lichefiate din SUA spre Europa au coborât marți sub pragul zero, o inversare dramatică de situație, care scoate în evidență aglomerația de nave din Oceanul Atlantic ce fac acest lucru, transmite Bloomberg.
Tarifele spot pentru transportul de GNL în Atlantic au coborât marți până la minus 750 de dolari pentru o zi, de la 273.000 de dolari pentru o zi la începutul lunii decembrie, susține firma Spark Commodities, care urmărește evoluția tarifelor pentru transportul de GNL. Este pentru prima dată când aceste tarife au coborât în teritoriul negativ, ceea ce înseamnă că, teoretic, proprietarii navelor sunt cei care îi plătesc pe navlositori să le utilizeze navele.
Luna trecută, livrările de gaze lichefiate în Europa au atins un nivel record, pe măsură ce traderii au redirecționat cargourile dinspre Asia spre continentul european în ideea de a profita de prețurile spot atractive. Această modificare dramatică a direcției comerțului cu gaze lichefiate înseamnă că acum sunt mult prea multe cargouri încărcate cu GNL în bazinul Atlantic, arată Digi 24.
„Dacă navele tale se îndreaptă spre Europa în loc de Asia, atunci călătoria se efectuează mult mai rapid, iar navele se întorc mai curând și sunt gata de o nouă călătorie. Aceasta creează mai multă disponibilitate în sistem. Pur și simplu nu sunt suficiente cereri pentru a utiliza la maxim aceste nave”, susține Tim Mendelssohn, director la firma Spark Commodities.
Însă, creșterea livrărilor de GNL spre Europa a lăsat mai puține nave disponibile în Asia, astfel că tarifele pentru transportul de gaze lichefiate în bazinul Pacificului au ajuns marți la 16.250 de dolari pentru o zi, potrivit Spark Commodities.