Vânzările de automobile pe piața din Rusia s-au prăbușit luna trecută, după ce invadarea Ucrainei a afectat rubla iar mulți constructori auto străini au decis să boicoteze Rusia, astfel că reprezentanțele auto s-au golit, transmite Bloomberg.
Vânzările de automobile noi au scăzut cu 60% în martie comparativ cu luna trecută la Rolf, cel mai mare dealer auto din Rusia, a declarat directorul general Svetlana Vinogradova. Aceasta prognozează că cererea va scădea cu jumătate în acest an până la un nivel comparabil cu cel al Spaniei, țară a cărei populație este la o treime față de cea a Rusiei, scrie Agerpres.
Colapsul pieței auto vine într-un context în care consumatorii își direcționează cheltuieile spre produsele esențiale în așteptarea unei recesiuni provocate de război. Potrivit unor estimări prețul vehiculelor a crescut cu 40% în luna martie după ce producători auto precum Toyota Motor Corp. sau Volkswagen AG au oprit producția în Rusia.
În condițiile în care cumpărătorii se confruntă cu prețuri mai mari și opțiuni reduse, Guvernul de la Moscova vrea să stimuleze producția internă. De asemenea, autoturismele importate din Europa și Japonia ar putea fi înlocuite cu modele chineze și indiene, susține Anton Shaparin, vicepreședinte la National Automobile Union.
"Mulți oameni spun că tovarășii noștri chinezi nu vor abandona piața noastră. Desigur că nu o vor face, o vor mulge până la ultima rublă", spune Anton Shaparin, menționând faptul că prețul automobilelor marca Haval pe care constructorul chinez Great Wall Motor Co. le asamblează în Rusia a crescut cu 50% de la invadarea Ucrainei.
În contrast, producători precum Ford Motor Co. sau Honda Motor Co. nu mai livrează automobile sau componente către Rusia. La rândul său, grupul francez Renault SA a suspendat operațiunile pe a doua cea mai importantă piață a sa. Dependența mare a constructorilor ruși de componentele importate a dus la majorări de prețuri semnificative. De exemplu, AvtoVaz, cel mai mare constructor auto din Rusia, a majorat prețurile de trei ori în acest an.
În condițiile în care noi autoturisme sunt greu de găsit în Rusia iar inflația crescută riscă să le afecteze economiile, unii ruși s-au îndreptat spre piețele vecine care au mai rămas deschise pentru ei. De exemplu, la reprezentanța auto Autodom din orașul Kostanay din Kazahstan, amplasat la 180 de kilometri sud de granița cu Rusia, clienții ruși au fost responsabili pentru aproape 10% din vânzări, față de doar 1% anterior, a dezvăluit directorul de vânzări Yevgeniy Biber.
Vânzările de autovehicule în luna martie au fost cele mai slabe din ultimii 15 ani, estimează și Azat Timerkhanov de la firma de consultanță Autostat din Rusia. "Dacă Europa nu reia livrările, China va fi principalul beneficiar, cel puțin în termeni de piață. Însă volumele de vânzări vor continua să scadă", spune Azat Timerkhanov.