Volkswagen, Renault și Stellantis se gândesc la ceva inimaginabil: explorează legături cu concurenții pentru a produce vehicule electrice (EV) mai ieftine și pentru a face față amenințărilor existențiale, transmite Bloomberg.
În condițiile în care rivalii din China și Tesla Inc expun slăbiciunea competitivă a celor mai mari producători auto europeni, devine clar că sporește necesitatea adoptării unor măsuri cât mai rapid, iar o menținere a practicilor actuale este o opțiune riscantă, arată Agerpres.
Există "o recunoaștere perfectă că în viitor firmele care nu sunt pregătite să facă față concurenței din China se vor confrunta cu dificultăți", aprecia recent Carlos Tavares, directorul general al Stellantis NV, compania creată în 2021 în urma fuziunii dintre Fiat (Italia) și grupul PSA (Franța).
Pe fondul ritmului lent al adoptării EV, directorii din industria auto discută diverse proiecte, de la punerea la comun a resurselor de investiții la gruparea afacerilor în jurul granițelor Europei, pentru a concura mai bine în viitor. Următoarele luni sunt cruciale.
În 2024, vânzările de mașini complet electrice ar urma să înregistreze cel mai lent ritm de creștere din 2019, conform datelor Bloomberg. Chiar și în cazul Tesla încetinirea are efect. Declinul de 20% al acțiunilor din acest an a șters aproximativ 150 miliarde de dolari din capitalizarea sa bursieră, mai mult decât dublu față de valoarea Volkswagen.
Turbulențele cu care se confruntă industria auto includ scăderea subvențiilor și sporirea frustrării consumatorilor, în condițiile în care politicile de mediu le afectează buzunarele. Alegerile din SUA și Europa ar putea alimenta lipsa de încredere în EV.
În 2025 intră în vigoare în UE reglementări mai dure privind emisiile, astfel încât producătorii trebuie să vândă mai multe mașini alimentate cu baterii, altfel se vor confrunta cu amenzi. În cel mai sever scenariu, Volkswagen AG s-ar putea confrunta cu amenzi de peste două miliarde de euro (2,2 miliarde de dolari), dacă nu face suficiente eforturi pentru reducerea emisiilor flotelor, arată calculele Bloomberg.
În condițiile sporirii presiunilor asupra companiilor europene pentru a vinde mai multe EV, producătorii chinezi sprijiniți de stat intră pe piață cu modele deseori mai bune și mai ieftine.
CITEȘTE ȘI Nicușor Dan: Avansăm cu lucrările la podul din Parcul TineretuluiMarca Dolphin, de la BYD Co, costă cu aproximativ 7.000 euro mai puțin decât VW ID.3.
Dacă producătorii auto din Europa nu reușesc să vină cu un Plan B, riscă să submineze industria unde lucrează aproximativ 13 milioane de persoane, responsabilă pentru aproximativ 7% din economia UE.
Directorul general al Renault, Luca de Meo, susține o alianță asemănătoare cu acordul prin care s-a creat producătorul european de avioane care concurează cu Boeing. Un "Airbus al industriei auto" ar ajuta la împărțirea costurilor masive pentru producerea de vehicule electrice ieftine, susține șeful Renault.
Interesul în împărțirea costurilor a apărut la finalul anului trecut, când Renault a prezentat un concept pentru o mașină electrică de oraș la un preț de sub 20.000 de euro, jumătate din prețul VW ID.3.
CITEȘTE ȘI GRAFICE Grupul maghiar MOL: Cele mai mari vânzări de benzină în România din istorie. Ce este pregătit acumȘeful Stellantis, Carlos Tavares, discută liber despre interesul în fuziuni și achiziții (M&A), în timp ce alții se concentrează mai mult pe colaborări mai puțin dificile.
Luca de Meo a dezmințit speculațiile privind o combinație majoră, declarând pentru Bloomberg că agilitatea este mult mai importantă decât mărimea. El a confirmat că Renault discută o astfel de platformă electrică comună cu rivalii "din toate părțile".
"Suntem foarte deschiși la acest tip de investiții pentru că este foarte dificil să faci bani cu mașinile mici și încercăm să găsim o modalitate", a adăugat șeful Renault.
CITEȘTE ȘI FOTO România deschide prima bandă dedicată exclusiv autovehiculelor UEO alianță importantă în Europa va avea efecte și în SUA, unde General Motors (GM) și Ford Motor reduc de asemenea investițiile EV și au indicat că sunt deschiși la parteneriate cu alte companii auto.
VW, Stellantis și Renault lucrează în mod independent la modele care costă 25.000 euro sau mai puțin, în timp ce Mercedes și BMW vor să lanseze până la mijlocul deceniului câteva noi modele EV cu tehnologie îmbunătățită.