De frică sau pentru bani, producătorii occidentali de bunuri de larg consum au rămas în Rusia

De frică sau pentru bani, producătorii occidentali de bunuri de larg consum au rămas în Rusia
scris 13 feb 2023

A trecut un an de la invadarea Ucrainei de către Rusia, dar locuitorii Moscovei pot cumpăra în continuare iaurturi Activia, periuțe de dinți Oral-B și cosmetice L'Oreal, în condițiile în care multe produse de larg consum sunt furnizate în continuare de companiile europene și americane cu subsidiare în Rusia, transmite Bloomberg.

În plus, dacă aceste companii se vor răzgândi cu privire la continuarea operațiunilor din Rusia, având în vedere înmulțirea riscurilor la adresa reputației lor, se vor confrunta cu o nouă provocare, după ce Kremlinul a făcut mai scumpă o ieșire de pe piața rusească, scrie Agerpres.

Urmărește-ne și pe Google News
După Glovo, și Deliveroo trece la concedieri CITEȘTE ȘI După Glovo, și Deliveroo trece la concedieri

Chiar dacă sancțiunile occidentale nu vizează sectorul produselor de larg consum, restricțiile impuse băncilor rusești și anumitor persoane fizice din Rusia au îngreunat operațiunile derulate în această țară de firmele occidentale. În aceste condiții companii precum Colgate, Procter & Gamble și L'Oreal trebuie să balanseze afacerile și veniturile angajaților locali cu riscurile de a le fi compromisă imaginea deoarece plătesc taxe Kremlinului.

Un exemplu în acest sens este directorul general de la Unilever, Alan Jope care a spus că are o responsabilitate pentru cei 3.000 de angajați din Rusia și că nu vrea ca facilitățile de producție ale Unilever din Rusia să ajungă în mâinile unui oligarh cu legături cu Kremlinul sau chiar în mâinile statului rus.

Joi, producătorul danez de bere Carlsberg a avertizat și el că există riscul ca autoritățile ruse să naționalizeze o afacere pentru a-i menține personalul la nivelul la care era înainte de izbucnirea războiului, dacă suspectează că acea afacere este devalorizată în mod intenționat.

Aceste provocări ar putea explica de ce multe plecări promise ale unor companii occidentale nu s-au materializat încă. De exemplu, grupul Reckitt Benckiser, producătorul Strepsils, anunța în luna aprilie a anului trecut că își va transfera afacerile din Rusia către o terță parte sau angajaților locali, dar până acum nu a făcut asta. Grupul francez Danone și-a anunțat ieșirea din Rusia în luna octombrie dar până acum nu a găsit un cumpărător.

Un alt factor îl constituie faptul că economia rusească nu a performat atât de rău pe cât se preconiza, înregistrând o contracție de doar 2,5%, și se pot face bani în continuare, cel puțin pe termen lung. Joi, directorii Unilever i-au avertizat pe investitori cu privire la riscurile financiare asociate cu ieșirea de pe piața rusească.

Pentru a putea rămâne și a profita de avantajele oferite de ceea ce ar putea fi în continuare o piață profitabilă, companiile occidentale au adoptat o serie de măsuri de protecție precum transferul puterii către directorii locali, oprirea publicității și investițiilor și au efectuat audituri pentru a evita să facă afaceri cu băncile și persoanele fizice vizate de sancțiuni.

Șefii companiilor se gândesc și la viitor. "Vreau să îi dau succesorului, succesorului meu oportunitatea de a lua o decizie într-o zi ,dacă situația din Rusia se schimbă dramatic și devine stabilă", spune directorul general de la Carlsberg, Cees 't Hart.

Alți directori de companii sunt mai inventivi când vine vorba de justificarea conturării operațiunilor din Rusia. Producătorul de dulciuri Mondelez a descris ciocolata Milka drept produs de zi cu zi, vital pentru ruși. "Vindem ciocolată și biscuiți. În multe țări, biscuiții sunt un produs pentru micul dejun. Deci, credem că furnizăm produse pentru consumatorul normal din Rusia", spune directorul general Dirk Van de Put.

Însă indiferent cât de complicată este părăsirea pieței rusești, rămânerea pe această piață prezintă unele riscuri. Grupul francez Bonduelle a fost nevoită să dezmintă acuzațiile vehiculate la finele anului trecut potrivit cărora firma a furnizat armatei rusești conserve de legume, după ce un soldat rus a postat o fotografie pe social media. Acest incident a tras un semnal de alarmă pentru celelalte companii occidentale care sunt în continuare active în Rusia.

Companiile care vând alimente sau produse de îngrijire personală riscă să fie atrase, involuntar, în efortul de război, în special dacă Rusia va trece la o "economie de război". Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitry Peskov a dezmințit că aceste companii vor fi obligate să ia parte la efortul de război. Cu toate acestea, ordine de mobilizare au fost trimise la locurile de muncă cu prilejul mobilizării a 300.000 de rezerviști suplimentari iar multinaționalele au pierdut angajați din cauza mobilizării și emigrației.

Așteptata relansare a luptelor în primăvară ar putea crește îngrijorările companiilor, atât în Rusia cât și în țările de origine ale companiilor.

viewscnt
Afla mai multe despre
rusia
bunuri
bani