Costul transportului mărfurilor cu containerele maritime au crescut atât de mult încât grupul Coca-Cola Co. a ajuns să recurgă la nave care în mod normal sunt utilizate pentru transportul de materii prime industriale, transmite Bloomberg.
În perioade normale, Coca-Cola transportă materialele în întreaga lume în aceleași containere maritime care sunt utilizate pentru a transporta orice de la jucării la biciclete. Însă în condițiile în care capacitățile de transport sunt supuse la presiuni, Coca-Cola a ales să utilizeze așa-numitele "bulk carriers" (-vrachiere-nr.), care sunt utilizate de traderii de materii prime pentru a transporta produse precum cărbune și minereu de fier, a dezvăluit Alan Smith, director de achiziții de la Coca-Cola într-o postare pe LinkedIn.
"Atunci când nu poți să faci rost de containere sau spațiu din cauza actualei crize din transportul maritim, atunci am fost nevoiți să gândim în afara cutiei", a spus Alan Smith.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Principalul avantaj al utilizării containerelor este că acestea sunt un element integral al unui lanț logistic care poate transporta bunuri în mod eficient de unde sunt produse acolo unde sunt utilizate. Navele cargo sunt mai ieftine dar sunt mai puțin convenabile pentru că mărfurile trebuie să ajungă în port și de la un port la altul, scrie Agerpres.
Pentru a avea o imagine a dificultăților cu care se confruntă Coca-Cola și alte multinaționale, în prezent un container care transportă bunuri din Shanghai la Rotterdam costă 14.558 de dolari, potrivit firmei Drewry Shipping. Prețurile au crescut în acest an la cel mai ridicat nivel înregistrat în ultimele decenii.
Atât de tensionată este situația pe piața containerelor maritime încât au existat chiar unele cereri pentru unii transportatori cargo să transporte containere pe punțile navelor lor de marfă.
Din păcate pentru companiile care închiriază nave au început să crească exploziv și tarifele pentru transportul mărfurilor în vrac. Indicele Baltic Dry Index, un indicator al costului închirierii navelor cargo, a urcat marți la 5.409 puncte, cel mai ridicat nivel din ultimii 13 ani, potrivit bursei londoneze Baltic Exchange.
Dacă această tendință va continua, și unii analiști spun că așa se va întâmpla, soluția găsită de unele firme pentru a ocoli criza containerelor ar putea să își piardă din atractivitate.