Semne de încetinire economică încep să apară pe piața mondială a motorinei, transmite Bloomberg.
În China, numărul camioanelor care rulează pe autostrăzi a scăzut în mod semnificativ în ultimele săptămâni. În Europa, diferența de preț dintre motorină și țiței brut a coborât recent la cel mai redus nivel din ultimul an. În SUA, cererea de motorină urmează să scadă cu 2% în 2023, estimează S&P Global Inc. Excluzând anul 2020, când cea mai mare parte a economiei s-a oprit, o scădere de 2% ar fi cel mai important declin al consumului de motorină înregistrat de SUA după 2016, conform Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ne așteptăm la "unul din cele mai slabe contexte economice din istoria recentă, excluzând criza financiară din 2008-2009 și pandemia", spune analistul S&P, Debnil Chowdhury.
După toate semnalele cererea pentru motorină, un carburant care este folosit la orice, de la camioane și până la utilaje de construcții, scade în multe din principalele economii ale lumii. Considerat un prim semnal al unei activități industriale mai slabe și al reducerii cheltuielilor consumatorilor, scăderea cererii de motorină i-a pus în alertă pe cei care caută semnele unei recesiuni.
"Cererea de motorină poate fi un indicator important pentru creșterea economică generală, ca un prim semnal că cheltuielile gospodăriilor se reduc. O așteptată scădere a cererii de motorină se potrivește cu acumularea riscurilor de recesiune în întreaga economie" spune Ben Ayers, economist șef la a Nationwide Economics.
O mare parte a scăderii cererii de motorină se datorează transportului rutier de marfă, care consumă aproximativ 60% din motorina din China și peste 70% în SUA. Numărul camioanelor care rulează pe autostrăzile din China a scăzut cu 8% în săptămâna care s-a încheiat la 9 aprilie, potrivit datelor culese de Ministerul Transporturilor din China. În paralel, stocurile naționale de motorină din China au urcat la cel mai ridicat nivel din ultimele opt luni la începutul lui aprilie, potrivit datelor OilChem.
În cazul SUA, activitatea camioanelor, și în consecință consumul de motorină, a fost afectată de scăderea producției fabricilor, construcției de locuințe și faptului că retailerii se confruntă cu stocuri ridicate, susține Bob Costello, economist șef la organizația reprezentativă American Trucking Associations. La baza încetinirii activităților de transport rutier de marfă din SUA stă o modificare a comportamentelor de cheltuieli ale consumatorilor. Comenzile mari pe internet făcute în timpul pandemiei au cedat locul cheltuielilor pentru vacanțe și experiențe. În plus, pe măsură ce inflația a afectat bugetele gospodăriilor, primele lucruri la care oamenii au renunțat fiind bunurile de consum ieftine care sunt livrate în cantități mari prin intermediul camioanelor, precum băuturile carbogazoase.
"De fiecare dată când vedem cum cheltuielile consumatorilor se diminuează din cauza inflației, asta afectează bunurile ieftine care tind să fie livrate în cantități mari", spune directorul general de la FreightWaves, Craig Fuller.
Potrivit acestuia, deciziile individuale, precum aceea de a renunța la băuturi carbogazoase, pot avea consecințe la nivel macro prin reducerea volumului total de bunuri care trec prin economie.
Desigur că există și unele zone mai bune. De exemplu, cererea de motorină cu un conținut redus de sulf ar urma să crească în Europa cu aproape 9% în perioada martie-iulie, susținută parțial de călătoriile de vacanță, susține Janiv Shah, analist la Rystad Energy. În plus, este foarte probabil ca autoritățile franceze să recurgă la reumplerea rezervelor strategice de motorină, după ce au eliberat milioane de barili de produse petroliere ca răspuns la grevele prelungite.
Însă în cazul SUA, în absența unor stimulente guvernamentale care să impulsioneze economia, Craig Fuller nu se așteaptă la o revenire a cererii de motorină în perioada următoare. Cererea de motorină este diferită de cea de benzină, unde prețurile mari la pompă îi fac pe automobiliști să reducă cererea, iar ieftinirea îi stimulează să revină la benzinării.
Oamenii nu transportă mărfuri pur și simplu pentru că este mai ieftin să le transporte, subliniază Craig Fuller, ei fac asta "pentru că este cineva la celălalt capăt care a făcut o comandă și este acolo să primească marfa".