Arabia Saudită importă milioane de barili de motorină rusească pe care Europa nu o mai vrea și simultan trimite spre UE propria sa producție de motorină, transmite Bloomberg.
Datele furnizate de firma de analiză Kpler arată că în luna aprilie Arabia Saudită a importat din Rusia o cantitate de 174.000 de barili de motorină în fiecare zi, cel mai ridicat nivel de după 2017, iar importurile au continuat să crească în luna mai. Simultan, Arabia Saudită a devenit principalul furnizor de motorină al Europei, devansând cu mult Rusia începând din luna februarie, scrie Agerpres.
Țara din Orientul Mijlociu nu trimite Europei aceiași carburanți pe care îi importă din Rusia, pentru că asta ar fi o încălcare a sancțiunilor impuse de Uniunea Europeană. Potrivit unei surse din apropierea acestui dosar, creșterea importurilor de motorină ale regatului saudit are legătură cu lucrările de mentenanță la rafinăriile sale.
Potrivit Kpler, Arabia Saudită a devansat SUA și a devenit luna trecută al doilea mare exportator mondial de motorină. Aproximativ 35% din exporturile totale realizate de Arabia Saudită în luna aprilie au mers spre țări din Uniunea Europeană și Marea Britanie. Majoritatea acestor livrări au provenit din porturile Jubail și Yanbu din Arabia Saudită. O parte din livrări au mers și spre Africa. În contrast, motorina din Rusia a ajuns în regatul saudit prin porturile Ras Tanura și Jizan.
Importurile de motorină ale Arabiei Saudite ar urma să crească de la o medie de 31.500 de barili pe zi în 2022 până la o medie de 150.000 de barili pe zi în restul acestui an, estimează Iman Nasseri, director la firma de consultanță FGE.
Aceste fluxuri comerciale sunt un alt exemplu al modului în care piața petrolieră a absorbit până acum sancțiunile agresive introduse de statele occidentale, printre care se numără și un plafon de preț, impus vânzărilor de petrol ale Rusiei, permițând țițeiului și carburanților rusești să continue să ajungă pe piață în cantități mari.