ANAF a scos la vânzare 200 de vagoane ale CFR Marfă, companie de stat cu o situație financiară precară, cu datorii mari către buget. Potrivit unui raport al Curții de Conturi, CFR Marfă avea în 2018 circa 30.000 de vagoane, din care doar o treime erau în exploatare, active, cu revizii la zi. Restul erau în conservare sau cu reviziile expirate de mulți ani. Potrivit informațiilor Profit.ro, vagoanele scoase la vânzare de ANAF nu sunt dintre cele aflate în exploatare, iar suma obținută ar urma să meargă către stingerea unor datorii către o altă societate de stat, CFR Infrastructură.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Pentru cele 200 de vagoane, ANAF vrea să obțină 11,82 milioane de lei (plus 2,25 milioane lei TVA).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Un aspect important, subliniat și într-un raport din 2020 al Curții de Conturi, este că CFR Marfă are costuri și cu cele circa 20.000 de vagoane fără revizii sau în conservare. Societatea plătește către CFR Infrastructură pentru staționarea acestor vagoane.
Nu este prima dată când CFR Marfă cedează vagoane vechi pentru a mai scăpa de datorii. În urmă cu mai mulți ani, de exemplu, vagoane vechi din parcul CFR Marfă erau vândute la fier vechi.
Un proiect de ordonanță pregătit la începutul lunii octombrie la Ministerul Transporturilor prevede pentru societate varianta dării în plată a unor active. Astfel, Guvernul ia în calcul salvarea de la lichidare "necontrolată" a operatorului național de transport feroviar de mărfuri, CFR Marfă, companie de stat controlată de Ministerul Transporturilor, printr-un truc legiferat deja în cazul societăților energetice și industriale cu datorii mari la stat: ștergerea acestor datorii contra dării în plată a unor active funcționale, "extrase" juridic din patrimoniul respectivelor companii și transferate unor instituții de stat.
CFR Marfă se află din primăvara anului trecut în procedură de concordat preventiv, adică de preinsolvență, în care a intrat la cererea proprie. Planul de redresare aprobat atunci de creditori și omologat de instanța de judecată prevedea eficientizarea companiei, astfel încât să genereze profit operațional din cel de-al doilea an al derulării procedurii de concordat, și obținerea de venituri prin valorificarea și darea în plată a unor active, cu scopul capitalizării sale și al achitării creanțelor.
Intrarea în concordat preventiv a fost decisă după ce Comisia Europeană a anunțat, în februarie 2020, în urma unei investigații demarcate în 2017, că statul român trebuie să recupereze de la CFR Marfă ajutoare de stat ilegale în sumă totală de cel puțin 570 milioane euro, acordate prin anularea sau neîncasarea unor datorii.
CFR Marfă avea datorii la bugetul statului de 1,86 miliarde de lei la jumătatea acestui an, potrivit termene.ro.
CITEȘTE ȘI Energie verde și wi-fi gratuit disponibile în cinci puncte centrale din București. Primăria Sectorului 3, BAT România și Green Academy continuă parteneriatul pentru sustenabilitateAnul trecut, cifra de afaceri a scăzut, de la 674,8 milioane lei în 2019, la 516,85 milioane lei în 2020. Pierderea societății s-a majorat, de la 237,4 milioane lei, la 335,1 milioane lei.
Situația financiară a CFR Marfă - Termene.ro
CFR Marfa Termene.ro profit pierdere
Anunț ANAF
Situația vagoanelor CFR Marfă - raport al Curții de Conturi
CFR Marfa parc vagoane vechime