Impozitul este prevăzut să scadă drastic pentru multe dintre autovehiculele înmatriculate, de la motociclete până la tractoare, într-un proiect de lege care va intra în dezbatere în perioada următoare. Astfel, pentru motociclete, impozitul este prevăzut să scadă la jumătate sau chiar mai mult în cazul celor cu o capacitate de peste 1.600 cmc, în timp ce pentru un autoturism cu 1.800 cmc scade cu peste 30%. La capacități mari de peste 3.000 cmc, reducerea este de peste 80% sau 90%.
Proiectul pleacă de la constatarea că impozitul pe autovehicule a ajuns să fie mai mare decât veniturile cetățenilor.
”Peste 70% din autovehiculele aduse anul acesta în țară sunt mai vechi de 10 ani, mai poluante și cu o capacitate cilindrică mai mare, deci, cu un preț mai mic. Clientul tipic pentru acestea este o persoană cu venituri reduse, care nu poate contracta un credit, care nu-și permite să cumpere o mașină nouă și care se poate gândi cel mult la o mașină ieftină, second-hand, mai mare consumatoare de carburant, care se vinde mai greu. După cumpărare, cetățeanul care cumpără o mașină rulată va constata că trebuie să plătească un impozit foarte mare, comparabil cu impozitul pe casă sau chiar mai mare decât acesta. La o capacitate cilindrică superioară se poate ajunge la plata unui impozit de peste 1.000 de lei, comparativ cu un salariu lunar minim pe economie (ca valoare netă)”, sunt argumentele din expunerea proiectului.
CITEȘTE ȘI Semnătura electronică devine un standard de business accesibilEste menționat, totodată, argumentul că menținerea unui nivel ridicat al impozitelor pe autovehicule în România va încuraja, în continuare, căutarea unor soluții alternative de înmatriculare, în alte țări membre ale Uniunii Europene, conducând, ca și până acum, la o diminuare a impozitelor colectate.
În prezent, impozitul pe mijlocul de transport este calculat în funcție de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma corespunzătoare din tabelul următor:
Proiectul de lege propune însă o reducere masivă a multor din aceste impozite, în special pentru autovehiculele cu capacitate cilindrică mare.
Conform propunerii, nu va mai fi o distincție între capacitatea cilindrică a motocicletelor, astfel încât, dacă pentru o motocicletă cu 1.000 cmc impozitul scade de la 40 lei la 20 lei, adică la jumătate, pentru o motocicletă cu 2.000 cmc impozitul scade de la 90 lei la 40 lei, adică peste jumătate.
CITEȘTE ȘI Dacia a deschis comenzile. Configurator Duster: cel mai bine model echipat ajunge la 20.300 euro, comparabil ca dotări cu un Suzuki SX4 de 20.150 euroDe asemenea, este propus un impozit redus pentru autovehiculele de până la 2.000 cmc, inclusiv, și pentru cele peste 2.000 cmc, fără alte diferențieri.
În acest fel, pentru o mașină cu 1.800 cmc, impozitul scade de la 162 lei la 108 lei, iar pentru un automobil cu 3.000 cmc scăderea este de la 2.160 lei la 360 lei, adică de peste 80%.
Scăderea ajunge la peste 90% pentru autovehicuele cu o capacitate cilindrică și mai mare, astfel încât, la 4.000 cmc, impozitul scade de la 5.800 lei la doar 480 lei.
Autorii nu mai specifică însă diferențieri de capacități pentru autoturismele cu capacități mai mici, similar cu modelul porpus la motociclete, astfel încât impozitul la aceste autoturisme va crește. Astfel, este majorat de la 63 lei la 84 lei, pentru 1.400 cmc, și de la 72 lei la 96 lei, pentru 1.600 cmc. După acest prag însă, impozitul este redus, conform datelor proiectului.