Prima rectificare bugetară din acest an prevede, potrivit informațiilor obținute de Profit.ro, că CNAS (Casa Națională de Sănătate) primește 11,3 miliarde lei, în principal bani pentru medicamente, în timp ce Ministerul Educației va avea o alocare suplimentară de 4,59 miliarde lei, bani pentru salarii, burse și naveta elevilor, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene primește peste 3,3 miliarde lei pentru proiecte finantate din FEN, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale primește suplimentar 2 miliarde pentru proiectele finanțate din fonduri europene, Ministerul Energiei, se alocă suplimentar 1,2 miliarde lei pentru proiecte de investitii, Ministerul Finanțelor primește suplimentar 14 miliarde pentru asigurarea cofinanțării pentru accesarea fondurilor europene, implementarea proiectelor de digitalizare ale MF și schemele de ajutor de stat, în timp ce Ministerul Transporturilor primește suplimentar 5 miliarde lei pentru a putea aloca în continuare cofinanțare pentru proiectele de infrastructură.
UPDATE ora 14.42 Proiectul a fost prezentat oficial
Unele instituții pierd bani la rectificare, însă sumele care sunt tăiate sunt în general mici. Cel mai mult pierd Secretariatul General al Guvernului -176,3 milioane lei și Ministerul Economiei -120 milioane lei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Deficitul bugetar va crește, potrivit rectificării, la 122,8 miliarde lei, 6,94% din PIB, de la 87 miliarde lei, 5% din PIB, cât prevede legea bugetului adoptată la începutul acestui an.
Creșterea economică pe care se fundamentează rectificarea a fost revizuită în scădere la 2,8%, de la 3,4% în prognoza anterioară, dar deflatorul a crescut de la 6,5% în prognoza anterioară la 7,2% acum, astfel că PIB nominal pe care se bazează rectificarea este de 1.768,8 miliarde lei, în creștere ușoară de la 1.767,3 miliarde lei în precedenta prognoză a CNSP.
Rectificarea bugetară
I. Creșterea veniturilor bugetare prin măsuri de creștere a colectării veniturilor curente ale statului, digitalizarea ANAF și implementarea modulelor antifraudă (e-tva, e-transport, indicatorii de risc fiscal), care contribuie la conformarea voluntară și creșterea eficienței controalelor ANAF, cât și măsurile instituite prin OUG 107/2024 privind amnistia fiscală, unde ANAF estimează încasări de 7,9 miliarde lei. De asemenea se estimează o creștere a veniturilor aferente impozitului pe venit și salarii, cât și a contribuțiilor de asigurări sociale de peste 5,8 miliarde lei la nivelul bugetului general consolidat, în contextul creșterii veniturilor populației.
CITEȘTE ȘI Marcel Ciolacu: Nu vor fi taxe noi în planul de măsuri pentru reducerea deficitului, încă neprezentat în coaliție. O să continuăm cu digitalizareaII. Alocări suplimentare pentru marile servicii publice: se asigură peste 16 miliarde suplimentar la rectificarea bugetară pentru Casa Națională de Sănătate și Ministerul Educației, rezultând astfel un + de 41 miliarde lei pentru educație și sănătate, comparativ bugetele anului 2023 - 18,6 miliarde lei pentru sănătate și 22,2 pentru educație.
III. Susținerea investițiilor din fonduri europene pentru proiectele strategice de infrastructură; bugetele Ministerului Transporturilor, Fondurilor Europene cresc cu 8,3 miliarde lei, ajungând împreună la o valoare de 48,5 miliarde lei a bugetelor actualizate. Prin alocările suplimentare din acest an bugetul pentru dezvoltare și investiții (care include și co-finantarile pentru programele regionale pentru fonduri europene, fondurile europene din politica de coeziune și PNRR) ale celor 3 ministere (Ministerul Transporturilor, Ministerul Fondurilor, Ministerul Dezvoltării) ajung la o valoare totala record a bugetelor cumulate de 62,3 miliarde lei, comparativ cu 47,4 miliarde lei în anul 2023 (+31%).
IV. Sprijin suplimentar pentru autoritățile publice locale: + 2,7 miliarde lei alocări pentru creșterile salariale aferente personalului medical, din domeniul asistenței sociale și auxiliar serviciilor medico-sociale, precum decontarea transportului pentru elevi si programul pentru școli.
Situația veniturilor și a cheltuielilor
Veniturile bugetului se majorează, per sold, cu suma de 42,67 miliarde lei, cheltuielile bugetului general consolidat se majorează, pe sold, cu suma de 60,1 miliarde lei, iar deficitul bugetului general consolidat în termeni cash este 122,83 miliarde lei.
a) Veniturile se majorează cu suma de 19,1 miliarde lei, din care 7,9 miliarde lei, reprezintă impactul amnistiei.
b) Cheltuielile bugetului de stat pe anul 2024, se majorează, per sold, cu suma de 41,7 miliarde lei. Influențele pe principalele naturi de cheltuieli ale bugetului de stat se prezintă astfel:
- Cheltuielile de personal se majorează, per sold, cu 8,8 miliarde lei;
- Cheltuielile cu bunuri și servicii se diminuează cu 294,3 milioane lei;
- Cheltuielile cu dobânzile cresc cu 3 miliarde lei;
- Cheltuielile cu subvențiile se majorează cu 424,6 miliarde lei;
- Transferurile între unități ale administrației publice se majorează cu 2,52 miliarde lei;
- Alte transferuri se majorează cu 330,9 milioane lei;
- Cheltuielile cu asistența socială cresc cu 5,13 miliarde lei;
- Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 se majorează cu 1,36 miliarde lei;
- Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2021-2027 se majorează cu 19,8 miliarde lei;
- Alte cheltuieli cresc cu 2,04 miliarde lei;
- Proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR se majorează cu 673,2 milioane lei;
- Proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR se diminuează cu 250 milioane lei;
- Cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă se diminuează cu 22,9 milioane lei;
- Cheltuielile de capital se diminuează cu 1,85 miliarde lei.
Elemente rectificare
1. + 914 milioane lei pentru însoțitori persoanelor cu dizabilități și cheltuielile de funcționare ale Direcțiilor Generale de Asistență Socială.
CITEȘTE ȘI Plafonul lunar neimpozabil crește la 3.000 de lei și pentru pensiile militare - proiect Finanțe2. Se suplimentează bugetul CNAS cu 11,3 miliarde de lei și se suplimentează bugetul Ministerului Sănătății cu 168 milioane lei. Sunt bani pentru asigurarea sumelor necesare pentru medicamente cu și fără contribuție personală, medicamente pentru boli cronice cu risc crescut utilizate în programele naționale cu scop curativ, precum și pentru investiții în spitale. Astfel, comparativ cu anul 2023, bugetul dedicate sănătății înregistrează o creștere de 26%, cu un sold suplimetar de 18,6 miliarde de lei.
3. Alocare de 4,59 miliarde de lei pentru Miniserul Educației, fiind incluse aici salariile pentru cadre didactice, burse elevi, naveta elevilor. Comparativ cu anul 2023, alocările pentru educație cresc cu 61%, atigând un volum total de 58,5 miliarde de lei, cu 22,2 miliarde de lei peste nivelul cheltuielilor din anul 2022.
4. Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene primește peste 3,3 miliarde lei pentru proiecte finantate din FEN (voucere pentru persoanele defavorizate, sprijin educational pt anul scolar 2024-2025 pt. copii defavorizati, prima didactica).
5. Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale primește suplimentar 2 miliarde pentru proiectele finanțate din fonduri europene.
6. În ceea ce privește Ministerul Energiei, se alocă suplimentar 1,2 miliarde lei pentru proiecte de investitii destinate productiei de energie din surse regenerabile și pentru închiderea în siguranță a minelor de huilă la Societatea Complexul Energetic Valea Jiului.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Parlamentul a stabilit la 3.000 lei pragul de neimpozitare a pensiilor - începând cu octombrie. Proiect inițiat de 2 ani, fără susținere până astăzi7. Pentru bugetele autorităților locale se alocă suplimentar 2,6 miliarde lei, ajungând aici la o alocare de 29,5 miliarde, care includ cheltuielie de funcționare în domeniul asistenței sociale, medico-sociale și decontării transportului pentru elevi, cât și a programelor dedicate școlilor (ex. masa caldă). Autoritățile publice locale vor beneficia de un buget de 1,27 miliarde lei in scopul achitării plăților restante înregistrate în contabilitatea UAT-urilor, inclusiv a insituțiilor publice finanțate integral sau parțial de la bugetul local și a spitalelor publice din subordinea UAT-urilor, rezultate din relații cu: furnizorii de bunuri, servicii și lucrări, inclusiv cei care prestează servicii publice de producere, transport și distribuție energie termică, precum și plata contribuțiilor și obligațiilor față de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat și fondurilor speciale.
8. Ministerul Transporturilor primește suplimentar 5 miliarde lei pentru a putea aloca în continuare cofinanțare pentru proiectele de infrastructură finanțate din Planul Național de Redresare și Reziliență. Bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii ajunge la un nivel record de 35,5 miliarde lei, cu 50% mai mare decât bugetul aferent anului 2023.
Principalele obiective de investiții distincte pentru care s-au efectuat plăți în semestrul I al anului 2024 sunt Autostrada Sibiu – Pitești – 1,1 miliarde lei, Autostrada Ploiești - Buzău – 0,76 miliarde lei, Autostrada Buzău - Focșani – 0,72 miliarde lei, Autostrada de Centură București – 0,62 miliarde lei, Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov-Simeria – 0,54 miliarde lei, Tren metropolitan Gilau-Floresti-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bontida – 0,5 miliarde lei.
9. Ministerul Dezvoltării și Lucrărilor Publice ajunge la un buget de 13,7 miliarde lei, cu un plus de 40% comparativ cu bugetul anului 2023, respective 9,7 miliarde lei. Acest buget este destinat în cea mai mare parte continuării susținerii proiectelor de investiții din programele naționale „Anghel Saligny”, PNDL 1 și 2, precum și programele Companiei Naționale de Investiții, la care se adaugă complementar programele cu finanțare din PNRR aferente acestuia: Valul Renovării și de programele de susținere a mobilității urbane.
CITEȘTE ȘI Un bucureștean, pus de ANAF să plătească penalități de 3,35 de milioane de lei. Care e cea mai mare sumă datorată statului de o persoană fizică10. Ministerul Finanțelor primește suplimentar 14 miliarde lei pentru asigurarea cofinanțării pentru accesarea fondurilor europene pentru programele regionale (POR-uri 2021-2027), implementarea proiectelor de digitalizare ale MF și schemele de ajutor de stat gestionate de MF (subvenția dobânzilor la IMM Invest Plus, subvenția accizei la motorină, schemele de ajutor de stat pt investiții - programul de industrializare).
Pierd bani următoarele instituții
Secretariatul General al Guvernului: -176,3 milioane lei. Având în vedere gradul de execuție a cheltuielilor, precum și necesarul estimat a se plăti până la finele anului; s-au identificat economii, în principal, la transferuri între unități ale administrației publice (-62,7 milioane lei), la cheltuieli de capital (-50 milioane lei), la cheltuieli cu proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-22,2 milioane lei), la cheltuieli cu bunurile și serviciile (-20 milioane lei), la cheltuieli de personal (-20 milioane lei) și la alte transferuri (-1,3 milioane lei);
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului: -120 milioane lei. Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii la cheltuielile de personal (-10 milioane lei), la cheltuielile cu bunurile și serviciile (-10 milioane lei), precum și la alte transferuri (-100 milioane lei);
Senatul României: -67,8 milioane lei. S-au identificat economii în principal la cheltuieli de personal (-7,2 milioane lei), la bunuri și servicii (-10,9 milioane lei), transferuri între unități ale administrației publice (-0,9 milioane lei), asistență socială (-17,2 milioane lei) și cheltuieli de capital (-31,2 milioane lei);
Serviciul de Telecomunicații Speciale: -58,3 milioane lei S-au identificat economii la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (-122,2 milioane lei) și s-au asigurat fondurile pentru plata drepturilor salariale (+63,5 milioane lei) și pentru asistență socială reprezentând indemnizații lunare pentru persoanele aflate în concediu pentru creșterea copilului (+0,4 milioane lei);
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației: -54,6 milioane lei. S-au asigurat fondurile necesare la cheltuieli de personal (+6 milioane lei). Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii la active nefinanciare (-60,6 milioane lei);
Camera Deputaților: -51,9 milioane lei. S-au identificat economii în principal la cheltuieli de personal (-12,7 milioane lei), la bunuri și servicii (-8 milioane lei), cheltuieli de capital (-32,5 milioane lei), alte cheltuieli (-0,8 milioane lei, și s-au asigurat fonduri pentru titlul asistență socială pentru plata indemnizației pentru foști demnitari ai statului (+2,1 milioane lei);
Autoritatea Electorală Permanantă: -42,9 milioane lei. S-au asigurat fondurile pentru plata drepturilor salariale (+1,6 milioane lei), și s-au identificat economii în principal la cheltuielile cu bunurile și serviciile (-2,3 milioane lei), la proiecte cu finanțare din FEN aferente cadrului financiar 2014-2020 (-1 milioane lei), la subvenții acordate de la bugetul de stat pentru finanțarea partidelor politice (-31,4 milioane lei), precum și la cheltuieli de capital (-9,8 milioane lei);
Curtea de Conturi: -25,6 milioane lei. S-au identificat economii în principal la titlurile bunuri și servicii (-7 milioane lei), cheltuieli de capital (-25,9 milioane lei) și s-au asigurat fonduri pentru plata drepturilor salariale (+7,7 milioane lei);
Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse: -19 milioane lei, economii stabilite pe baza execuției bugetare.
Sumele defalcate din TVA pe anul 2024 pentru finanțarea cheltuielilor bugetelor locale se majorează cu suma de 2,63 miliarde lei, astfel:
- 242,5 milioane lei pentru finanțarea gratuității acordate elevilor prevăzuți la art. 83 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, la transportul public local și metropolitan rutier, potrivit prevederilor art. 83 alin. (2) lit. a) din același act normativ;
- 278,6 milioane lei sub formă de contribuții care vor asigura completarea drepturilor salariale neacoperite din fondurile proprii ale unităților de cult din țară, pentru un număr suplimentar de 280 de posturi, precum și pentru plata contribuțiilor potrivit prevederilor art. 9 alin. (1) lit. a) din secțiunea a 3-a, lit. E, a capitolului III "Culte", din anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare;
- Se diminuează per sold, cu suma de 88 milioane lei, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată destinate finanțării cheltuielilor determinate de implementarea Programului pentru școli al României. Suma reprezintă diferența între sumele alocate cu această destinație prin Legea nr.421/2023, rămase neutilizate potrivit comunicărilor unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, și necesarul stabilit pentru finanțarea Programului în perioada septembrie-decembrie a anului școlar 2024-2025, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1032/2024 privind stabilirea bugetului pentru implementarea Programului pentru școli al României în perioada 2023 - 2029, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 652/2023 privind aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2023 - 2029, precum și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2023 - 2024, pentru anul școlar 2024 - 2025, precum și pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 652/2023 privind aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2023 - 2029, precum și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2023 – 2024;
- 17,5 milioane lei pentru finanțarea cheltuielilor învățământului particular și cel confesional, acreditate;
- 914,3 milioane lei pentru finanțarea drepturilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav, acordate în baza prevederilor art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în limita prevăzută la art. 20 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 103/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, aprobată cu completări prin Legea nr. 28/2014, cu modificările și completările ulterioare;
- 1,27 miliarde lei în scopul achitării plăților restante înregistrate în contabilitatea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local și a spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale la data de 31 august 2024, raportate potrivit legii, rezultate din relații cu:
- furnizorii de bunuri, servicii și lucrări, inclusiv cei care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat;
- bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale.