ANAF este una dintre cele mai importante instituții ale statului, dar a fost exclusă de mult timp de la orice proces mai serios de modernizare, inclusiv dotare cu echipamente IT. Faptul că ANAF macină zilnic nervii românilor nu mai este o noutate, însă o surpriză pentru mulți ar putea fi că în măsură destul de mare macină și nervii propriilor angajați. În comentarii pe Facebook, aceștia se plâng de echipamentele IT vechi, că își cumpără din banii proprii laptopuri și chiar PC-uri, de lipsa unor materiale cum sunt colile A4, că nu sunt evaluați corect, de numirile politice pe posturi de conducere, dar și de lipsa unei anchete penale pentru eșecul proiectului RAMP de modernizare, derulat cu Banca Mondială.
În viziunea acestora, ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, și președintele ANAF, Ionuț Mișa, par rupți de realitate.
De ce este important: ANAF este o instituție vitală pentru funcționarea statului, întrucât colectează banii necesari pentru plata salariilor angajaților din sectorul public, dar și pentru funcționarea unor servicii, cum ar fi Poliție, învățământ și sănătate. O performanță slabă a ANAF se vede imediat în încasările la buget.
CITEȘTE ȘI Amazon lucrează la un robot domestic care ar putea fi lansat anul viitorMai este important: Problemele ANAF pot conduce la încasări prea mici, urmate de presiuni din partea Guvernului pentru colectarea de bani mai mulți. În astfel de cazuri, presiunea, „target/inspector ca și cum am fi un SRL care produce rulmenți”, după cum comentează un angajat al ANAF, se transmite mare parte tot la firmele care respectă legea.
"Cea mai mare problemă cu care se confruntă angajații Fiscului de ceva ani buni este nefinanțarea corespunzătoare a activității desfășurate. În ultima perioadă, nevoile de finanțare a întregii societăți au devenit din ce mai crescânde și, prin urmare, și presiunile la care ANAF-ul a fost supus, ca fiind cel mai important actor social în colectarea la buget a taxelor și impozitelor, s-au dovedit din ce în ce mai intense. Acest fenomen s-a intensificat în timp, pe fondul creșterii tot mai mari a sarcinilor la care ANAF a trebuit să se angajeze să le îndeplinească (a crescut numărul taxelor și contribuțiilor administrate de ANAF prin preluarea acestora de la alte instituții, au trebuit alimentate baze de date cu informații suplimentare care ulterior să servească diferitelor procese de analiză etc). Toate acestea s-au petrecut în paralel cu o diminuare de personal, pe alocuri chiar cu o îmbătrânire a acestuia în diferite activități specifice ce presupun abilități sporite și disponibilitate ridicată, cu ieșiri din sistem pe cale naturală a câtorva mii de angajați și blocarea posturilor.
Aici se mai poate adăuga și o alocare inechitabilă de personal pe diferitele tipuri de activități raportat la obiectivele generale ale instituției (în special din cauza migrației personalului de la <activitățile de foc> ale Fiscului către activități considerate <mai lejere>, pe fondul imposibilității recompensării suplimentare a celor ce își asumă riscuri mai mari și efectuează muncă suplimentară, munca lor necesitând și o pregătire în plus datorată complexității activității). Se resimte foarte des, zilnic, imposibilitatea de a lucra eficient cu sistemul de baze de date gestionat de MFP/ANAF, existând dese căderi ale sistemului, din cauza tehnicii de calcul învechite (periferice cu vechime ce poate ajunge și la 15 ani, subdimensionării capacității serverelor de stocare și prelucrare a datelor, incompatibilității unor programe mai noi cu tehnica învechită moștenită din legislatură în legislatură, numărului mic de stații de lucru în comparație cu utilizatorii etc).
Pe lângă programele informatice lipsesc cu desăvârșire programele legislative, tehnica de calcul modernă. Pregătirea profesională de bază, cât și cea continuă pe care constant ar trebui să o facă instituția, este aproape inexistentă. Parcul de autoturisme al instituției pentru activitățile specifice este insuficient, pe alocuri, chiar dacă există, este inoperabil din cauza finanțării defectuoase a unor activități ce țin de întreținerea lui, asigurări, revizii, RCA, consumabile etc. De foarte multe ori până și hârtia de scris a lipsit angajaților, fiind nevoiți să o cumpere alături de alte consumabile, precum tonere pentru imprimante, copiatoare, faxuri etc. Și lista ar putea mult continua", a declarat pentru Profit.ro Liviu Toader, președinte SindFISC.
Din postările angajaților ANAF, parcurse de Profit.ro
Despre echipamentele IT învechite, coli de scris și altele
"Mergem în deplasări cu mașinile personale, ne folosim laptopurile și telefoanele personale, suntem dați în judecată și amenințați de contribuabili nemulțumiți și ... mai nou suntem arestați de DIICOT"
"Bla bla bla (despre declarațiile președintelui ANAF, n.r.) ... cumpăr coli de scris împreună cu colegii să ne tipărim Rapoartele de inspecție fiscală, sărbătoresc 10 ani de când am rupt mașina pentru instituție, avem target/inspector ca și cum am fi un srl care produce rulmenți ... ca o comparație cu Germania și Franța"
"Nu specialiștii sunt problema ... aplicațiile și echipamentele vechi sunt problema. Degeaba ai specialiști în sistem dacă logistica e depășită"
"Cu calculatoare care intră în aplicații după ore de așteptare ce faci cu specialiștii?"
"Degeaba ai specialiști, degeaba faci programe superdeștepte, superrapide, dacă acestea nu pot rula pe echipamentele hardware antice. Noi punem carul înaintea boilor. Ptr modul cum au fost cheltuiți banii de la Banca Mondială, unii de la MFP sau ANAF ar trebui sa dea cu subsemnatul și să facă <facultate> câțiva ani"
CITEȘTE ȘI ANAF: S-a creat impresia că Agenția Fiscală nu are capacitatea de a retrage din conturi banii indisponibilizați, însă există mai multe aspecte care duc la activități suplimentare și necesită mai mult timp și mai multe resurse"Majoritatea lucrează cu PC-urile lor personale din câte știu eu, pentru că cele de la stat sunt antice"
"Frumoase povești ... le aud de 28 de ani! Mai ales referitor la tehnica de calcul!"
"Totul online, când programele informatice nu merg deloc?? O investiție în servere s-a avut în vedere? Ca un naiv, îmi imaginez că de aia nu avem nici măcar hârtie A4 ... cred că se investește masiv în IT (HA-HA) ... E frumos să visezi, dar și să rămâi cu picioarele pe pământ, zic"
"Degeaba înlocuim programe dacă lucrăm tot cu calculatoare depășite, în fața cărora stai cu orele să rulezi un program. Iar programele bune, ca în străinătate, costă destul, cele făcute de unul și de altul, de amatori, nu sunt bune de nimic”
"Aici chiar e pe lângă domnu', el nu știe cu ce instrumente învechite lucrează funcționarii, că îți trebuie 3 IT-iști să te scoată la liman, nu știe că situațiile trebuie scrise ca pe timpul lui Pazvante, în 7 registre imense, nu știe că se depun sute de mii de documente care trebuie prelucrate manual de funcționari și nu unu, ci o armată. Domnu' Teodorovici, adu sisteme funcționale, simplifică legislația și numărul situațiilor pe care și funcționarii și contribuabilii trebuie să le întocmească și apoi spune că se plimbă funcționarii aiurea prin instituție. Da, se plimbă aiurea pe un sistem PROST CREAT!!!!!!"
"Nu doar infrastructura IT este critică, ci și logistica necesară: tonere, multifuncționale, programe, calculatoare etc! O parte din activitatea ANAF este subvenționată din banii angajaților! Trist! Dar ce este de făcut!?"
CITEȘTE ȘI Finanțele cer administrațiilor ANAF să primească declarațiile 230 depuse de ONG-uri. Formularele vor fi, însă, verificateSpații de lucru inadecvate
"Sediile tuturor Administrațiilor sunt neîncăpătoare, ticsite cu dosare și hârtii, insuficient de incălzite iarna și <<cuptoare>> vara, mizerie, lumină insuficientă, dotate cu tehnică învechită, calculatoare și imprimante foarte vechi, care nu mai fac față aplicațiilor și volumului de lucrări actuale.”
Evaluări incorecte, numiri politice și pe relații, personal insuficient
"Din fotoliile de ministru și directori, munca de fiscalist se vede altfel, dar ce bine ar fi dacă ar mai coborî și pe la munca de jos, a funcționarului care lucrează direct cu contribuabilul, să vadă cu ce probleme se confruntă, în ce condiții lucrează și ce volum de muncă are, dar vorbim de lucruri sfinte atâta vreme cât un director de administrație își cunoaște subordonații pentru că au mers sau au fost chemați la el cu diferite probleme de serviciu, dar dacă îl întrebi în ce birou lucrează acel subordonat nu va ști să-ți răspundă pentru simplul motiv că, de când a fost numit director și până când pleacă, nu va catadicsi să se coboare până acolo, să treacă prin birouri să vadă condițiile de muncă și problemele cu care se confruntă, de îndrumări nici vorbă pentru că sunt numiți numai politic și pe relații, pe aceste criterii mergându-se până la șefii de servicii!!!"
"Chiar îl invităm (pe ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici n.r.) în teritoriu, să vadă câți suntem, cum ne rotim jumătate de zi într-un birou și jumătate în altul ca să suplinim lipsa de personal"
"Ce evaluări? Atât timp cât vin note de la forul superior în care se specifică procentual ca din total evaluați cu FB (dar nota să nu fie mai mult decât 4,6 din 5) să fie 10%, cu B 20%, iar suficient și insuficient restul ..."
"Si dacă tot a deschis subiectul atât de interesant pt noi funcționarii, mi-aș dori să-i scriem o scrisoare domnului Teodorovici, semnată de toți funcționarii publici, în care să îl invităm în teritoriu să vadă cu ochii lui cât de mult plimbăm noi hârtiile prin instituții, cum urlă la noi contribuabilii care habar nu au de contabilitate, cum înlocuim personalul plecat în concedii sau la pensie, cum facem 7 munci în loc de una pentru schemele organizatorice întocmite de cei ce habar nu au ce se întâmplă în realitate"
"Haideți să rupem bariera asta și să nu mai trimitem situații hilare la minister că totul este bine, pentru că facem pregătire profesională doar pe hârtie, ne vin situații la ora 15 să fie gata până la ora 16.30, stăm peste program, pentru că nu avem când să le facem în timpul programului. De ce să tăcem în continuare??? Cât să ne mai prefacem că este bine??????"
CITEȘTE ȘI DOCUMENT - Fiscul prezintă lista neregulilor pentru care nu va mai aplica imediat amenzi"(Teodorovici) Vineri vine la Târgoviște. Fac pariu că nimeni nu o să spună că nu avem niciun xerox funcțional la Inspecție sau că stăm cu zilele să facem dansul ploii pe lângă FiscNet să meargă ..."
"La ANAF Iași doar două fete fac restituiri taxa auto în condițiile în care sunt peste 10.000 de cereri, iar FiscNet merge Prost. La ANAF Iași sunt fete plecate în concediu creștere copil de un an și ceva și nu au adus oameni în loc, împovărându-i pe cei existenți pe motiv că nu este personal"
"Daca ar intra în mulțime, ar fi ok ... nu doar întâlnire cu conducerea unde toate sunt bune și frumoase"
Despre controale care nu au ca țintă evaziunea mare
"<Babele>, în muuulte cazuri, cresc nepoții lăsați (deseori abandonați) de copiii plecați în lume ... Și, din suflet, fac orice pentru a supraviețui. Serios, am putea declanșa o dezbatere ... bătrânicile care vând patrunjel sunt evazionistele din cauza cărora țara asta merge așa?"