Fiscul schimbă modul în care va controla firmele și le va executa silit în contul datoriilor, urmărind să se concentreze pe companiile cu datorii mai mari, dar și pe cele de la care consideră că are de unde să ia bani. Fiscul va controla cu prioritate companiile cu anumite coduri CAEN, firmele cu potențial de risc, dar și cu active care să poată fi valorificate pentru recuperarea datoriilor, va verifica tranzacțiile cu mașini second-hand, centrele comerciale en-gros și va intensifica monitorizarea și controalele în comerțul online.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Noile direcții pentru controale au fost introduse de Ministerul Finanțelor într-un document oficial, fără a fi însă anunțate explicit public, și au fost pregătite cu scopul de a compensa impactul fiscal al ordonanței de urgență aprobată ieri de Guvern, care prevede inclusiv opțiunea de ieșire de la regimul de microîntreprindere, creșterea cotei din impozit cu care pot fi susținute ONG-urile sau o reducere a accizei la motorină pentru transportatori.
Mai jos, din documentul Ministerului Finanțelor
"ANAF urmează să întreprindă măsuri care vizează, în principal:
28 noiembrie - Profit Financial.forum
1. Realizarea la nivelul tuturor structurilor din DGAF a unor evaluări suplimentare care să vizeze posibilele practici utilizate de entitățile ce vor fi incluse în control, menite să transfere active și/sau sume de bani către alte entități cu scopul de a îngreuna activitățile de recuperare a sumelor stabilite de ANAF prin structurile de control, cu titlul de prejudiciu.
2. Inițierea unui proiect de evaluare și analiză la nivelul structurii centrale DGAF-DARSP și a serviciilor de analiză și programare pe următoarele coordonate:
- Valorificarea datelor primite de la nivelul DGTI cu privire la sumele declarate și neachitate în anul 2018 de contribuabili în sensul agregării acestora la nivel de cod CAEN și includerea în analiza de risc cu prioritate a primelor 13 coduri CAEN (debite totale neachitate de peste 50 milioane lei) care contribuie în proporția cea mai mare la totalul sumelor neîncasate.
- Evaluarea din bazele de date existente la nivelul ANAF a situației patrimoniale a societăților ce fac obiectul analizelor de risc și utilizarea acestor informații ca și criteriu de prioritizare a controalelor antifraudă, având în vedere că în cazul societăților care au obligații fiscale neachitate, dar valoarea patrimoniului este semnificativ mai mică, încasarea acestora se realizează cu dificultate și nu contribuie la diminuarea arieratelor și creșterea gradului de colectare la nivelul ANAF.
3. Monitorizarea achizițiilor intracomunitare – acțiune cu caracter permanent.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Fiscul va emite în acest an decizii finale de impunere pentru toate restanțele din ultimii 5 ani. Statul vrea sute de milioane de lei4. Monitorizarea în colaborare cu organele vamale a importurilor mărfurilor cu risc fiscal ridicat, activitate destinată în principal identificării schemelor de punere în liberă circulație a mărfurilor în România cu nerespectarea obligațiilor fiscale aferente.
5. Desfășurarea de acțiuni comune cu autoritatea vamală, reprezentanții IGPR și IGPF vizând activitatea desfășurată de entitățile care efectuează importuri de bunuri în România.
6. Desfășurarea de acțiuni privind verificarea tranzacțiilor constând în tranzacții intracomunitare cu autovehicule second hand.
CITEȘTE ȘI Fiscul plătește anual peste 2 milioane de lei pe plicuri trimise greșit7. Efectuarea de acțiuni de monitorizare și control în principalele centre de comercializare en-gros a mărfurilor cu risc fiscal ridicat.
8. Intensificarea monitorizării activităților de comerț desfășurate în mediul online și efectuarea de controale antifraudă la entitățile cu riscuri fiscale semnificative identificate.
9. Intensificarea efectuării de controale inopinate la contribuabili cu risc fiscal ridicat și pentru care există un grad ridicat de certitudine în ceea ce privește stabilirea de obligații fiscale suplimentare de plată.
10. Intensificarea controalelor fiscale la contribuabili care au înregistrat o diminuare a obligațiilor fiscale declarate față de perioadele anterioare.
11. Îmbunătățirea analizei de risc și a selectării contribuabililor pentru inspecție fiscală prin diversificarea criteriilor de risc folosite în vederea identificării unui grup țintă de contribuabili, respectiv o ramură economică, un sector de activitate sau de servicii în cadrul căruia au fost identificate diminuări de obligații fiscale.
CITEȘTE ȘI Legea prevenirii - Fiscul prezintă situațiile în care firmele nu vor mai primi imediat amendă12. Eficientizarea activității de inspecție fiscală prin punerea în aplicare a prevederilor art.117 din Legea nr.207/2015 privind codul de procedură fiscală, așa cum a fost modificat de OG nr.30/2017, prin care s-a stabilit că selectarea perioadelor care vor fi supuse inspecției fiscale se va efectua în funcție de riscul fiscal identificat. Prin această măsură se va asigura reducerea duratei inspecției fiscale, aspect care va conduce la creșterea numărului de inspecții fiscale ce vor fi derulate în anul 2018.
13. Monitorizarea permanentă a tuturor formelor de executare silită a debitorilor.
14. Organizarea de acțiuni complexe de executare silita la debitorii semnificativi ai bugetului general consolidat, în vederea identificării metodelor de sustragere de la plata obligațiilor fiscale prin investigarea debitorului persoană juridică, a societăților afiliate acestora, în corelație cu patrimoniul persoanelor fizice care pot avea calitatea de persoană asupra căreia poate fi atrasă răspunderea solidara sau patrimoniala.
15. Verificarea situației debitorilor care nu figurează in baza de date cu conturi bancare și înregistrează obligații restante pentru luarea tuturor măsurilor de identificare a conturilor bancare din surse alternative, respectiv: deconturi TVA, tranzacții bancare în trezorerie, identificarea în evidența contabilă a debitorilor prin solicitarea documentelor acestora conform art. 58 din CPF, sau prin deplasări la domiciliu fiscal al debitorului."
Conducerea Fiscului a fost schimbată miercuri, la șefia ANAF fiind instalat Ionuț Mișa, fost ministru de Finanțe.
Schimbarea conducerii ANAF a fost operată în contextul în care datele execuției bugetare pe primele două luni ale acestui an relevă că veniturile nu au putut ține pasul cu ritmul de creștere a cheltuielilor.
Tot miercuri, după ce a anunțat numirea lui Mișa la ANAF, ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a reconfirmat că că toți cei cu care va lucra în domeniul administrației fiscal vor avea un contract de performanță.
„Cu orice coleg lucrez, mai ales în zona de administrație fiscală, partea de conducere va avea un contract de performanță, adică asumat cu anumite criterii foarte clare, asumate și pe care trebuie să le respecte. Că vorbim de colectare, de simplificare, de reformarea sistemului, de informatizarea sistemului, absolut toate problemele administrației fiscale vor trebui să se regăsească, într-un fel sau altul, cuantificabil într-un astfel de acord semnat între ministru și șeful ANAF”, a spus Teodorovici.