Declarația 088, introdusă în 2015 și eliminată la începutul acestui an, a fost unul dintre cele mai hulite instrumente ale ANAF de combatere a fraudei pe TVA. Atât de deasă a fost sita folosită de Fisc pentru a cerne firmele cărora le dădea sau le lăsa codul de TVA, încât aproape pentru fiecare două firme cărora putem presupune că li s-a anulat codul de TVA din motive serioase, pentru că nu au făcut solicitări noi, o altă firmă era respinsă dar primea codul în urma unei cereri de revenire. Situația s-a îmbunătățit semnificativ anul acesta pentru firmele care dețin cod de TVA, dar, din anumite motive trebuie să solicite reînregistrarea.
Consecința lipsei codului de TVA este că firmele nu au dreptul de deducere a taxei. Pierderea codului de TVA obligă companiile să colecteze și să verse taxa la buget, dar fără să o poată deduce.
Din cele aproape 55.000 de firme care au fost supuse procedurii de evaluare pentru acordarea codului de TVA sau reînregistrare, aproape 18.000 au primit cel puțin o decizie de respingere/anulare, potrivit datelor furnizate de ANAF la solicitarea Profit.ro. Datele primite de Profit.ro de la ANAF sunt pentru perioada 1 februarie 2015 – 28 februarie 2017.
Dintre acestea, aproximativ jumătate sunt firme care nu au revenit cu o nouă solicitare. Peste 6.600 de societăți (37,5%) au fost, însă, înregistrate în urma cereri de revenire și au în prezent cod de TVA.
Nr.
|
54.747 |
Nr. societăți |
17.744 din care: | Nr. societăți care | 6.659 |
Nr. societăți care | 8.876 |
*) o societate (CUI) poate avea depuse cel puțin o cerere de înregistrare
Aproximativ 8.400 de solicitări de înregistrare a primit ANAF de la firme cărora le-a respins în primă instanță solicitarea de cod de TVA sau le-a anulat codul în momentul în care acestea, aflate deja în sistemul de TVA, au fost obligate să ceară reînregistrarea ca urmare a schimbării sediului, asociaților sau administratorilor.
Nr. solicitări de înregistrare după primirea unei decizii de respingere/anulare | 2015 | 2016 | 2017 (ianuarie-februarie) |
Număr solicitări | 4.870 | 3.498 | 29 |
„Obiectivele prioritare ale politicii de administrare fiscală vizează în special combaterea evaziunii, precum și a oricăror forme de evitare a declarării și plății obligațiilor fiscale, creșterea eficienței și dinamicii colectării și încurajarea conformării voluntare”, notează ANAF.
Ce s-a întâmplat după eliminarea Declarației 088
Astfel, de la 1 februarie 2015, înregistrarea în scopuri de TVA a firmelor a fost condiționată de îndeplinirea unor criterii în baza cărora Fiscul stabilește dacă societățile respective „justifică intenția și au capacitatea de a desfășura activități economice, pentru a fi înregistrate în scopuri de TVA”.
După ce timp de doi ani intenția și capacitatea au fost evaluate în baza Declarației 088, a documentelor anexate și a informațiilor pe care Fiscul le avea deja, la începutul acestui an Guvernul a decis eliminarea, de la 1 februarie, a formularului 088.
Schimbarea a venit inclusiv ca urmare a nemulțumirilor manifestate constant de asociațiile mediului de afaceri față de procedura complicată, volumul mare de informații și relevanța discutabilă a acestora.
Procedura introdusă de la 1 februarie 2017 prevede că anularea înregistrării în scopuri de TVA se aplică doar persoanelor impozabile care au fost identificate cu risc fiscal și care, urmare analizei efectuate, nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activități economice în sfera TVA. Procedura de evaluare este fundamentată în special pe analiza informațiilor existente în bazele de date ANAF, precum și a celor obținute de la alte entități prin schimbul de informații.
Mediul de afaceri a continuat criticile și după eliminarea Declarației 088, acuzând că procedura Fiscului a rămas în mare nemodificată, însă datele transmise Profit.ro de ANAF pentru prima lună în care s-a aplicat noua procedură relevă o abordare mai cumpătată a Fiscului, trend care se poate observa însă încă de pe finalul anului trecut.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Concluzia Consiliului IMM după ce a comparat vechea și noua procedură de TVA: Totul e identic, a fost doar eliminată formal denumirea “Formularul 088”!O schimbare în bine se observă mai puțin la deciziile de respingere, în timp ce deciziile de anulare au fost de peste 100 de ori mai puține față de februarie anul trecut și de aproximativ 20 de ori sub media lunară de pe finalul anului trecut. În luna februarie, Fiscul a emis doar 7 decizii de anulare, comparativ cu 977 în februarie anul trecut. Și numărul deciziilor de respingere este la jumătate comparativ cu a doua lună din 2016.
Nr. decizii
| 2015 | 2016 | 2017 | 2016 februarie | 2017 februarie |
Decizii de respingere | 8.777 | 4.944 | 406 | 484 | 210 |
Decizii anulare | 1.949 | 5.478 | 140 | 977 | 7 |
Situația nu mai arată la fel de bine dacă datele pentru februarie sunt comparate cu ultimele luni din 2016.
An 2015 | Decizii respingere | Decizii anulare | An 2016 | Decizii respingere | Decizii anulare |
Ianuarie | - | - | Ianuarie | 358 | 705 |
Februarie | 534 | 42 | Februarie | 484 | 977 |
Martie | 1.169 | 53 | Martie | 599 | 997 |
Aprilie | 1.077 | 76 | Aprilie | 473 | 668 |
Mai | 986 | 109 | Mai | 483 | 519 |
Iunie | 1.020 | 132 | Iunie | 543 | 415 |
Iulie | 961 | 214 | Iulie | 474 | 336 |
August | 478 | 165 | August | 423 | 279 |
Septembrie | 692 | 270 | Septembrie | 189 | 89 |
Octombrie | 645 | 294 | Octombrie | 372 | 161 |
Noiembrie | 647 | 324 | Noiembrie | 302 | 203 |
Decembrie | 568 | 270 | Decembrie | 244 | 129 |
Formularul D088 pentru procedura de înregistrare în scopuri de TVA a fost introdus la 1 februarie 2015 și a creat nemulțumiri din cauza volumului mare de informații solicitate și a relevanței acestora. Formularul trebuia depus de către firmele nou înființate, dacă optau pentru codul de TVA, de către cele care depășeau plafonul cifrei de afaceri de 220.000 lei, precum și de către firmele care își schimbau acționarii/administratorii sau sediul social.
În timp ce pentru firmele nou înființate și pentru cele care depășeau plafonul de 220.000 de lei ANAF lua decizia de a le accepta sau respinge cererea de înregistrare în sistemul TVA, companiile deja înregistrate erau nevoite să ceară reînregistrarea ca urmare a schimbării sediului, asociaților sau administratorilor, ANAF luând decizia de a le valida sau anula codurile.