Impozitul pe profit plătit la bugetul statului de către marile lanțuri de magazine, cu activitate principală vânzarea de produse alimentare, s-a ridicat pentru anul 2020 la un total de 384 milioane de lei pentru cele mai mari 15 astfel de companii, în urcare cu 9% comparativ cu obligațiile pentru 2019. Circa 40% din această sumă a provenit de la compania cu cele mai mari afaceri, potrivit datelor ANAF analizate de Profit.ro. Cifra de afaceri a urcat cu 8%, de la 50,5 miliarde de lei în 2019, la 54,7 miliarde de lei în 2020.
În prima parte a anului trecut, când o bună parte a economiei a fost închisă, iar contribuabilii puteau amâna plata taxelor fără penalități sau executare silită, companiile mari din retail, alături de alte companii importante, au făcut inclusiv plăți în avans.
De ce este important: Unii politicieni au vehiculat în ultima perioadă posibilitatea aplicării unui impozit pe cifra de afaceri a companiilor mari, ca "taxă de solidaritate". Printre motivele invocate se numără și practicile marilor companii de a externaliza o parte importantă din profit către jurisdicții cu regim fiscal mai favorabil. Sectorul de retail, în special retailul alimentar, ar fi, probabil, printre cele afectate puternic, având în vedere cifra de afaceri mare. Pe de altă parte, ministrul Finanțelor a anunțat recent că bugetul pe anul viitor nu va mai include nicio taxă nouă.
De asemenea important: În timp ce profitul brut raportat depinde, în principal, de evoluția companiei în anul respectiv, impozitul plătit statului poate depinde și de alți factori, cum ar fi pierderi reportate din anii anteriori.
Datele ANAF se referă la lanțurile de retail din România care au cod CAEN 4711 - Comerț cu amănuntul in magazine nespecializate, cu vânzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun. Categoria include vânzarea unei largi palete de produse, din care predominante sunt produsele alimentare, băuturile sau tutunul, dar care pot comercializa și alte tipuri de mărfuri, cum ar fi îmbrăcăminte, mobilă, articole electrocasnice, articole de fierărie, cosmetice etc.
ANAF nu furnizează informații privind identitatea unor contribuabili, potrivit legislației privbind secretul fiscal, astfel că datele de mai jos se referă la cele mai mari 15 lanțuri de retail care au cod CAEN 4711, ordonate în funcție de cifra de afaceri din 2020.
Din datele ANAF, reiese că ponderea impozitului pe profit, plătit de marii retaileri din sectorul alimentar, în cifra de afaceri s-a menținut în ultimii patru ani, variațiile fiind reduse (0,63% pentru anul 2017, 0,69% pentru 2018 și 0,7% pentru 2019 și 2020).
Printre companii sunt și câteva societăți aflate pe pierdere ani la rând. Companiile respective sunt în partea a doua a clasamentului.
Liderul la categoria retail alimentar, cu afaceri de aproape 13 miliarde de lei anul trecut, are și cel mai bun raport impozit/cifră de afaceri, de 1,21%.
Date aferente anului 2020
Cifra de afaceri (milioane lei) | Impozit (milioane lei) | Impozit/cifra de afaceri % | |
1 | 12.835 | 155,4 | 1,21 |
2 | 9.019 | 51,8 | 0,57 |
3 | 8.837 | 42,1 | 0,48 |
4 | 7.226 | 53 | 0,73 |
5 | 5.553 | 37 | 0,67 |
6 | 4.231 | 24,4 | 0,58 |
7 | 1.998 | 12,4 | 0,62 |
8 | 1.626 | 1,9 | 0,12 |
9 | 1.108 | 2 | 0,18 |
10 | 644 | 1,4 | 0,22 |
11 | 558 | 0 | 0,00 |
12 | 346 | 1,1 | 0,32 |
13 | 243 | 1,1 | 0,45 |
14 | 221 | 0 | 0,00 |
15 | 218 | 0,6 | 0,28 |
54.663 | 384,2 | 0,7 |
Date pentru anul 2019
Cifra de afaceri (milioane lei) | Impozit | Impozit/cifra de afaceri % | |
1 | 11.877 | 156 | 1,31 |
2 | 8.160 | 55 | 0,67 |
3 | 7.264 | 68 | 0,94 |
4 | 6.650 | 26 | 0,39 |
5 | 5.480 | 19,4 | 0,35 |
6 | 3.961 | 13,4 | 0,34 |
7 | 1.945 | 4,6 | 0,24 |
8 | 1.723 | 2,6 | 0,15 |
9 | 1.263 | 0 | 0 |
10 | 777 | 3,8 | 0,49 |
11 | 416 | 0 | 0 |
12 | 317 | 1,5 | 0,47 |
13 | 209 | 1,21 | 0,58 |
14 | 236 | 0 | 0 |
15 | 217 | 0,96 | 0,44 |
50.495 | 352,47 | 0,7 |
Sursă date: ANAF