Firmele ar trebui să desfășoare pe finalul anului o serie de verificări financiare în ce privește taxele indirecte (TVA și accize) pentru a se asigura de o închidere corespunzătoare a anului din perspectiva acestor taxe. Lista de verificări ar trebui să includă schimbări cum ar fi deducerea suplimentară a TVA aferentă achizițiilor de la furnizori declarați inactivi sau cu codul de TVA anulat, dar și o atenție sporită la modificările care ar urma să intre în vigoare, printre care mărirea plafonului pentru aplicarea regimului special de scutire pentru întreprinderile mici și schimbări de la 1 ianuarie la sistemul de plata TVA defalcată, transmite Raluca Bâldea, director Taxe Indirecte Deloitte.
Citește mai mult la: https://www.profit.ro/taxe-si-consultanta/decizie-a-curtii-de-justitie-a-ue-pentru-inspectiile-fiscului-pe-tva-firmele-si-persoanele-verificate-trebuie-sa-aiba-acces-la-date-si-documente-din-dosar-17407789
Informațiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
Lista verificărilor și aspectelor pe care consultanții Deloitte consideră că firmele trebuie să le aibă în vedere pentru a aplica corect regulile din perspectiva taxelor indirecte:
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Verificări
- Deducerea suplimentară a TVA aferentă achizițiilor de la furnizori declarați inactivi sau cu codul de TVA anulat - decizia recentă a CJUE în cazul C-101/16 Paper Consult;
- Sumele de TVA care se află în afara termenului de prescripție de 5 ani și efectuarea ajustărilor necesare/bifarea opțiunii de rambursare în decontul de TVA;
- Aplicabilitatea ajustării TVA aferentă creanțelor neîncasate și recuperarea TVA plătită pentru datorii nerecuperabile din cauza falimentului sau reducerea creanței în timpul procedurii de insolvență la nivelul clienților, în termen de 5 ani începând cu data de 1 ianuarie a anului următor deciziei de faliment sau confirmării planului de reorganizare;
- Bunuri de capital – măsura în care dreptul de deducere TVA poate fi exercitat și verificarea obligației de ajustare anuale;
- Obligații de ajustare /auto-colectare TVA cu privire la bunuri lipsa din inventar ca urmare a efectuării inventarierii la final de an;
- Obligații de ajustare a TVA cu privire la pierderile tehnologice și consum propriu.
Obligatii de raportare
- Efectuarea calculului definitiv de pro-rata pentru 2017 și pregătirea notificării privind metoda de calcul al pro-ratei în vederea depunerii la ANAF;
- Verifică dacă cifra de afaceri anuală se încadrează în plafonul de:
- Schimbarea statutului de la plătitor de TVA trimestrial/lunar;
- Aplicarea sistemului de TVA la încasare;
- Aplicarea regimului special de scutire pentru întreprinderi mici.
- Asigurați-vă că Echipamentele Electrice și Electronice (“EEE”) și bateriile portabile și acumulatorii, plasate pe piața națională, sunt declarate la Administrația Fondului de Mediu (în caz contrar, în cazul unei inspecții fiscale, se vor datora 4 lei/kg sau 12 lei/kg în funcție de tipul de EEE)
- Asigurați-vă că toate ambalajele de bunuri plasate pe piață au fost declarate la Administrația Fondului de Mediu (în special paleți de lemn, servicii ambalaje reutilizabile, propriile bunuri marcate etc.)
Finalul de an este un moment potrivit pentru a vă analiza retrospectiv business-ul
- Verificări diligente cu privire la furnizori pentru a vă asigura în mod rezonabil că partenerii nu sunt implicați în potențiale activități frauduloase;
- Asigurați-vă că dețineți toate documentele pentru a justifica scutirea pentru livrări intracomunitare de bunuri și exporturi;
- Verificarea respectării prețului pieței în cazul tranzacțiilor între părți afiliate care au drept limitat de deducere a TVA;
- Analiza obligației de a colecta TVA pentru livrările continue de bunuri/prestările continue
- Verificare respectării condițiilor aplicabile non-transferului de bunuri în alte state membre;
- Verificarea conformității cu regulile aplicabile de servicii desfășurate într-o perioadă de timp;activităților de protocol și/sau sponsorizare;
Verificați modificările legislative care vor urma
- Mărirea plafonului pentru aplicarea regimului special de scutire pentru întreprinderile mici (de la 65.000 euro la 88.500 euro ~ 300.000 lei);
- Viitoare modificări cu privire la sistemul de plata TVA defalcată care va fi implementat începând cu 1 ianuarie 2018 și evaluarea impactului acestuia asupra business-ului;
- Verificarea sumelor totale plătite în vamă. Dacă acestea sunt semnificative, evaluați posibilitatea obținerii unui certificat de scutire de la plata TVA prin certificarea de Operator Economic Autorizat, procedura locală de vamă sau valoarea în vamă de 100.000.000 lei a bunurilor importate.