Firmele au drept de deducere asupra TVA rezultata din achizitionarea unor bunuri sau servicii de la un operator economic declarat inactiv de organele fiscale, potrivit unei decizii pronunțate săptămâna aceasta de Curtea Europeană de Justiție în cauza C-101/16 Paper - Consult. Decizia obligă ANAF să accepte retroactiv deducerea TVA la tranzacțiile, începând cu 2007 (data aderării), de achiziționare de bunuri și servicii de la un operator economic declarat inactiv de Fisc, condiția fiind să existe facturile care să dovedească tranzacțiile.
Hotararea sună așa:
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
"Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată trebuie să fie interpretată în sensul că se opune unei reglementări naționale precum cea în discuție în cauza principală, în temeiul căreia dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată este refuzat unei persoane impozabile pentru motivul că operatorul care i-a furnizat o prestare de servicii în schimbul unei facturi pe care figurează separat prețul și taxa pe valoarea adăugată a fost declarat inactiv de administrația fiscală a unui stat membru, această declarare a inactivității fiind publică și accesibilă pe internet oricărei persoane impozabile în acest stat, atunci când acest refuz al dreptului de deducere este sistematic și definitiv, nepermițând să se facă dovada absenței unei fraude sau a unei pierderi de venituri fiscale."
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Deși statul român prin Ministerul Finanțelor a solicitat Curții Europene de la Luxembourg limitarea în timp a acestei Hotărâri "catastrofale" pentru toate rapoartele de inspecție fiscală, decizii de impunere emise în urma refuzului dreptului de deducere a TVA, nu a fost admisă aceasta solicitare!
Punctele 62 si 63 din Hotararea CEJ:
"62 Guvernul român a solicitat Curții, în cazul în care aceasta ar considera că dreptul Uniunii se opune unei legi precum cea în discuție în cauza principală, să limiteze în timp efectele hotărârii care urmează a fi pronunțată.
63 În susținerea cererii sale, acest guvern invocă, în primul rând, buna sa credință, rezultată din îndoieli obiective în ceea ce privește domeniul de aplicare al jurisprudenței Curții, precum și privind rezultatul unei proceduri „EU Pilot” referitoare la reglementarea națională în discuție în litigiul principal, în cadrul căreia, pe baza răspunsului autorităților române, Comisia arhivase dosarul, ceea ce ar fi determinat aceste autorități să considere că această reglementare era compatibilă cu dreptul Uniunii.
În al doilea rând, guvernul român evidențiază consecințele financiare grave care ar surveni dacă, în urma hotărârii Curții, ar trebui să se acorde deducerea TVA ului tuturor operatorilor economici care au încheiat tranzacții cu operatori declarați inactivi începând din anul 2007.
Punctele 69 si 70:
„69 Întrucât criteriul referitor la buna credință a mediilor interesate nu este îndeplinit în ceea ce privește autoritățile române, nu este necesar să se verifice dacă este îndeplinit cel referitor la gravitatea repercusiunilor economice.
70 Din considerațiile de mai sus rezultă că nu este necesar să fie limitate în timp efectele prezentei hotărâri."
Deci Curtea constata cu alte cuvinte reaua credință a autorităților române în aplicarea dreptului de deducere a TVA și a aplicării prevederilor comunitare în materie TVA!
CITEȘTE ȘI Deloitte: Dacă split TVA va fi aplicat doar unor categorii de firme, va fi necesară și o procedură de ieșire din sistemFoarte important!
Hotărârea C-101/16 Paper-Consult se aplică erga omnes (la orice cauză, speță, litigiu unde dreptul de deducere a fost încalcat pe motiv de inactivitate a furnizorului de bunuri și servicii) și se aplică retroactiv din 2007.
O particularitate a hotărârilor pe care instanța de la Luxemburg le pronunță este că acestea produc efecte retroactive, întrucât ele constată o eventuală încălcare a dreptului european de la momentul punerii în aplicare a normei naționale.
Practic, normele naționale incompatibile cu dreptul european nu pot produce niciun fel de efecte juridice, din moment ce ele contravin dreptului European.
În urma acestei Hotărâri dată de Curtea de la Luxembourg, autoritățile roamâne sunt obligate să transpună de îndată prevederile acesteia în legislația fiscală națională, respectiv în Codul Fiscal – Legea 227/2015 articolul 11 alin ( 6 ) (7) (8) și (9) întrucat în urma declarării ca inactiv prin anularea codului TVA se încalcă dreptul de deducere.
De asemenea, mă aștept la un val de procese cu ANAF în instanțele române, deschise de acele firme care au fost private de dreptul de deducere a taxei în urma achizițiilor de bunuri și servicii de la operatorii economici declarați inactivi.
N.red: Cornel Grama este consultant fiscal din Cluj si unul dintre fondatorii si administratorii Asociației “Tax Advisors” și al Grupului Tax Advisors de pe Facebook cu un numar de peste 11.000 de membri. Serviciile sale acoperă urmatoarele domenii: întocmirea declarațiilor de impozite și taxe, asistență pe probleme fiscale și în materie de creanțe bugetare, reprezentare în fața organelor fiscale, instruire și perfecționare în domeniul fiscal. Opiniile exprimate în acest articol aparțin în exclusivitate autorului.