Eliberarea automată și digitală a certificatelor de naștere, depunerea online de diverse cereri ținând de studii sau de muncă, cererea de pensionare, dar și notificări și declarații ale firmelor ar trebui să fie posbile în sistem digital până la finele anului 2023, conform unei politici publice redactate de Guvern și analizate de Profit.ro.
Executivul își propune astfel îmbunătățirea serviciilor publice electronice din perspectiva interacțiunii cetățenilor, reprezentanților mediului privat de afaceri cu instituțiile și autoritățile publice.
De ce este important: Regulamentul (UE) 2018 privind înființarea unui portal digital unic (gateway) pentru a oferi acces la informații, la proceduri și la servicii de asistență și de soluționare a problemelor prevede că fiecare stat membru se asigură până la sfârșitul anului 2023 că utilizatorii pot să acceseze și să finalizeze, în întregime online, o serie de procedurile în relația cu statul.
Strategia privind Agenda Digitală pentru România 2020 (SNADR 2020) și-a stabilit ca până în 2020 toate evenimentele de viață acoperite de procedurile menționate în regulamentul european să ajungă ”să ajungă la nivelul 4 de sofisticare digitală”. După cum recunoaște însă Guvernul, acest indicator nu a fost atins, dar va rămâne în continuare un obiectiv al autorităților.
Prin urmare, obiectivul specific al Guvernului urmărește: ”dezvoltarea serviciilor publice electronice aferente procedurilor administrative stabilite prin Regulamentul 2018/1724 până la finalul anului 2023 (inclusiv a celor asociate evenimentelor de viață din aria de cuprindere a SNADR 2020) și a serviciilor publice electronice aferente celorlalte evenimente de viață din aria de cuprindere a SNADR 2020 până la finalul anului 2030 la gradul minim 4 de sofisticare digitală (după caz), cu implementarea principiului once-only și posibilității efectuării plăților transfrontaliere pentru serviciile solicitate”.
CITEȘTE ȘI Grupul Tinmar și-a propus susținerea în continuare a invesțiilor în sectorul energiei regenerabile, atât prin achiziția de parcuri funcționale cât și prin dezvoltarea unor noi proiecteServiciile publice asociate evenimentelor de viață din SNADR 2020, care se regăsesc printre procedurile administrative ale Regulamentului european și pentru care se va aplica obligația digitalizării până la nivelul 4 minim de sofisticare digitală până la finalul anului 2023, sunt următoarele:
Naștere
Solicitarea dovezii înregistrării nașterii
Reședința
Solicitarea dovezii de reședință
Studii
Solicitarea finanțării studiilor în învățământul superior, cum ar fi granturile de studiu și împrumuturile acordate de un organism public sau o instituție publică
Depunerea unei cereri inițiale de acces în instituții publice de învățământ superior
Solicitarea recunoașterii academice a diplomelor, a certificatelor sau a altor dovezi ale studiilor sau cursurilor
Muncă
Cerere de stabilire a legislației aplicabile în conformitate cu titlul II din Regulamentul (CE) nr. 883/ 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială
Notificarea modificărilor privind circumstanțele personale sau profesionale ale persoanei care primește prestații de securitate socială, relevante pentru prestațiile respective
Cerere pentru acordarea unui card european de asigurări sociale de sănătate (CEASS)
Depunerea unei declarații privind impozitul pe venit
CITEȘTE ȘI DOCUMENT PNRR Guvernul va cheltui 30 milioane euro pentru consultanță în restructurarea companiilor de stat. Vor fi pregătite 3 companii pentru listare la bursăMutarea
Înregistrarea unei modificări a adresei
Înmatricularea unui autovehicul care provine dintr- un stat membru al UE sau care a fost deja înmatriculat într-un stat membru al UE prin proceduri standard
Obținerea de autocolante pentru utilizarea infrastructurilor rutiere naționale: tarife în funcție de durată timp (viniete), taxe în funcție de distanța parcursă (taxe de trecere) emise de un organism sau o instituție publică
Obținerea unui autocolant pentru emisii, eliberat de un organism sau o instituție publică
Pensionarea
Solicitarea pensiei și a prestațiilor de prepensionare din sistemele obligatorii
Solicitarea de informații privind datele legate de sistemele obligatorii de pensii
CITEȘTE ȘI DOCUMENT PNRR - Guvernul promite că "fentarea ANAF" va deveni complicată. Separarea Vămii de ANAF, revizuirea impozitării muncii, taxare diferențiată la mașini și clădiriDemararea, desfășurarea și închiderea unei activități comerciale
Notificarea activității comerciale, autorizațiile de desfășurare a activității, modificări ale activităților economice și încetarea unei activități economice care nu implică proceduri de insolvență sau lichidare, excluzând înregistrarea inițială a unei activități comerciale la registrul comerțului și cu excepția procedurilor privind constituirea sau a oricăror alte cereri ulterioare depuse de către societăți sau firme în sensul articolului 54, al doilea paragraf din TFUE.
Înregistrarea unui angajator (a unei persoane fizice) în sistemele obligatorii de pensii și de asigurare
Înregistrarea angajaților în sistemele obligatorii de pensii și de asigurare
Depunerea unei declarații privind impozitul pe societăți
Notificarea către sistemele de securitate socială a încetării contractului cu un angajat, cu excepția procedurilor de încetare colectivă a contractelor angajaților
Plata contribuțiilor sociale pentru angajați
CITEȘTE ȘI Turcan: Rămâne pensionare anticipată cu un stagiu complet de cotizare de 35 de ani, la care să se adauge 8 aniGuvernul arată că serviciile publice asociate evenimentelor de viață trebuie să tindă, cât mai mult către nivelul 4 de sofisticare (drept referință generală), iar acolo unde este adecvat, chiar până la nivelul 5 de sofisticare.
Nivelul 5 de sofisticare se manifestă, de fapt, prin respectarea principiului once-only/ ”doar o singură dată”, exemplul folosit în literatura de specialitate fiind al formularelor care se pre-completează automat cu date care sunt preluate din registrele altor autorități sau instituții publice (cum ar fi cazul în care solicitantul introduce doar codul numeric personal iar cererea sa se va completa automat cu date privind adresa, persoanele aflate în întreținere, diplome de studii superioare obținute etc).
O altă manifestare importantă a nivelului 5 este aceea în care serviciul public respectiv este prestat proactiv (de exemplu, eliberarea certificatelor de naștere se realizează automat de către instituția sau autoritatea publică respectivă în baza notificărilor referitoare la nașterile înregistrate, transmise tot în mod digital de unitățile medicale către autorităție sau instituțiile publice abilitate să elibereze certificate de naștere – și acestea cu o formă cel puțin digitală).
De asemenea, la nivelul 5 de sofisticare serviciile publice electronice transmit notificări cetățenilor cu puțin înainte de expirarea diferitelor autorizații, permise sau pentru programările efectuate la un consult medical.