Guvernul va defini din nou neplata contribuțiilor de către angajator ca infracțiune. Profit.ro a anunțat încă de anul trecut această modificare ca fiind pregătită

Guvernul va defini din nou neplata contribuțiilor de către angajator ca infracțiune. Profit.ro a anunțat încă de anul trecut această modificare ca fiind pregătită
scris 3 nov 2017

Angajatorii care nu plătesc contribuțiile angajaților după intrarea în vigoare a ordonanței de urgență privind transferul acestor contribuții în sarcina salariaților se vor face vinovați de infracțiune, a anunțat liderul PSD, Liviu Dragnea. Acest lucru va fi prevăzut în ordonanța care urmează să fie adoptată vineri de Guvern pentru modificarea Codului Fiscal sau într-o lege ulterioară. Neplata contribuțiilor a mai fost considerată infracțiune, dar în 2015 Curtea Constituțională a decis că prevederea este neconstituțională, din cauza unei definiții neclare, astfel că angajatorii trebuie sancționați doar cu amendă.

Abonament sau asigurare medicală? Dar dacă nu trebuie să alegi? Amândouă pot fi acum deduse din impozit CITEȘTE ȘI Abonament sau asigurare medicală? Dar dacă nu trebuie să alegi? Amândouă pot fi acum deduse din impozit
Urmărește-ne și pe Google News

Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI

”Ați atins un subiect foarte important, care nu s-a discutat până acum. Și poate chestiunea asta generează atâta scandal. Toate contribuțiile vor deveni stopaj la sursă. Dacă nu vor fi plătite, asta înseamnă infracțiune. Asta înseamnă că vom avea garanția că toate aceste contribuții vor fi plătite până la ultimul leu”, a declarat Liviu Dragnea, întrebat ce se întâmplă dacă angajatorul nu plătește, in numele angajatului, contribuțiile.

Producția noului Duster începe cu stângul, transferul contribuțiilor lovește și Dacia. Angajații opresc munca pe 7 noiembrie CITEȘTE ȘI Producția noului Duster începe cu stângul, transferul contribuțiilor lovește și Dacia. Angajații opresc munca pe 7 noiembrie

Profit.ro a anunțat încă de anul trecut că reținerea și nevărsarea impozitelor și contribuțiilor cu reținere la sursă vor fi reintroduse în categoria infracțiunilor, deoarece s-a constatat că indisciplina la plată a crescut. 

Aceasta în contextul în care un articol care trata ca infracțiune și impunea o pedeapsă cu închisoarea de la 1 la 6 ani pentru reținerea și nevărsarea cu intenție, în cel mult 30 de zile de la scadență, a sumelor reprezentând impozite și contribuții cu reținere la sursă a fost declarat neconstituțional, iar legiuitorii nu au inițiat până în prezent o modificare în acord cu aspectele criticate de Curtea Constituțională.

În iulie 2015, Curtea Constituțională a argumentat că impozitele și contribuțiile cu reținere la sursă nu sunt definite, ca motiv pentru declararea ca neconstituțională a articolului menționat.

Curtea a constatat ca legea nu definește noțiunea de "impozite sau contribuții cu reținere la sursă", astfel că norma care incrimineazaă infracțiunea de evaziune fiscală nu întrunește condițiile de claritate, previzibilitate și accesibilitate, încălcând prevederile constituționale.

Astfel, în decizia Curții este arătat că „(...) noțiunea de «impozite sau contribuții cu reținere la sursă» nu este definită. Însă, prin normele infralegale, care au menirea de a aproba modelul și conținutul formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor și contribuțiilor, sunt inventariate impozitele și contribuțiile colectate prin reținere la sursă, iar impozitul pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal sau impozitul pe alte venituri ale persoanelor fizice este menționat ca un impozit cu reținere la sursă. Așadar, Curtea reține că obiectul material al infracțiunii nu este configurat prin lege, ci printr-un act administrativ de aplicare a legii al cărui obiect de reglementare vizează, în realitate, un domeniu distinct, respectiv aprobarea modelului și conținutului unor formulare. Or, în ipoteza infracțiunilor, inclusiv a celor reglementate în domeniul fiscal, legiuitorul trebuie să indice în mod clar și neechivoc obiectul material al acestora în chiar cuprinsul normei legale sau acesta să poată fi identificat cu ușurință prin trimiterea la un alt act normativ de rang legal cu care textul incriminator se află în conexiune, în vederea stabilirii existenței/inexistenței infracțiunii”.

În Codul fiscal care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2016, impozitele și contribuțiile cu reținere la sursă au fost definite la Capitolul I, art 7 astfel: reținere la sursă numită și reținere prin stopaj la sursă - metodă de colectare a impozitelor și contribuțiilor sociale obligatorii prin care plătitorii de venituri au obligația, potrivit legii, de a le calcula, reține, declara și plăti; impozite și contribuții sociale obligatorii cu reținere la sursă sau reținute prin stopaj la sursă - acele impozite și contribuții sociale reglementate în prezentul cod pentru care plătitorii de venituri au obligația să aplice metoda privind reținerea la sursă sau reținerea prin stopaj la sursă.

Prin urmare, a fost creată baza legală așa cum a solicitat CCR, respectiv definirea printr-un act normativ de rang superior a impozitelor și contribuțiilor cu reținere la sursă, dar trebuie rescris și articolul din legea privind combaterea evaziunii care încadrează fapta ca infracțiune.

viewscnt
Afla mai multe despre
dragnea
contributii
angajatori