Guvernul pregătește un proiect de modificare a deciziei adoptate vineri, potrivit căreia salariul minim poate fi acordat doar o perioadă de 24 de luni un angajat, după care trebuie majorat, potrivit informațiilor Profit.ro, confirmate de surse oficiale. Noul text prevede ca măsura referitoare la cele 24 de luni să intre în vigoare de la 1 ianuarie, iar termenul de 24 de luni să înceapă să curgă tot de la 1 ianuarie 2022. În baza acestei noi modificări, salariile minime din contractele de muncă ar trebui majorate cel mai devreme în ianuarie 2024. Textul pregătit pentru modificarea legislativă este disponibil la finalul articolului.
Surse guvernamentale au confirmat pentru Profit.ro că sunt pregătite aceste modificări și că un proiect în acest sens ar putea fi adoptat cel mai devreme în ședința de guvern de mâine (miercuri) în măsura în care sunt obținute toate avizele necesare sau cel mai devreme posibil în cazul în care nu se reușeșete obținerea avizelor pentru ședința de mâine. Potrivit informațiilor Profit.ro, proiectul nu a fost discutat în ședința CES de astăzi.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Important: Informațiile, inclusiv intenția Guvernului de a adopta rapid această măsură, au fost confirmate pentru Profit.ro de mai multe surse guvernamentale, însă, înainte de a intra în vigoare, proiectul trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.
Guvernul a adoptat vineri, ca parte a unei ordonanțe de urgență cu mai multe modificări legislative, prevederea că salariul minim va putea fi acordat doar 24 de luni pentru un angajat. Cum în ordonanța respectivă nu era prevăzut pentru această măsură un termen anume pentru intrarea în vigoare, aceasta a intrat în vigoare în următoarea zi.
Schimbarea a cauzat probleme specialiștilor în legislația muncii din cauza termenului de la care trebuia majorat salariul minim, 18 decembrie, și a condus la soluții ridicole de ocolire a prevederii legislative, cum ar fi majorarea salariului minim cu numai 1 leu.
CITEȘTE ȘI Dan Fați, CEO și co-fondator Dacris, în top 100 mondial cei mai influenți CEO din office supplies"Se impune de urgență modificarea art. XLVI din OUG nr 130/2021, care a creat deja agitație în rândul angajatorilor și a profesioniștilor în resurse umane. În primul rând trebuie să se clarifice care este intenția legiuitorului prin promovarea acestei norme. Din formulare înteleg că intenția este de a încuraja calificarea profesională a salariaților la locul de muncă și în consecință acordarea unui salariu mai mare corespunzator competențelor deținute de lucrător. De asemenea, trebuie clarificat dacă această normă se aplică și salariaților din domeniul construcțiilor. Aici, după cum știm, salariul minim de 3.000 de lei este stabilit prin OUG 114/2018, or textul art. 164 alin 21 din Codul muncii (asa cum a fost modificat prin OUG 130/2021) face trimitere la Hotărâri ale Guvernului. Nu în ultimul rând, trebuie să se renunțe la alin. 22 care este imposibil de aplicat. Orice modificare a salariului se poate opera numai dacă a existat o negociere prealabilă, fie individuală, fie colectivă și prin urmare este nevoie de timp pentru a pune în aplicare această nouă prevedere legală. Consider că este necesară o consultare temeinică cu partenerii sociali pentru a stabili modalitatea de aplicare a unor dispoziții cu implicații în relația de muncă și care ar interveni în negocierea părților. Este important să gândim un mecanism sustenabil astfel încât să nu ajungem în situații ridicole de majorare a salariului cu un leu, sau mai rau, în situația de a înceta contractele de muncă și de a încheia altele noi la finalul fiecarui ciclu de 24 de luni", a declarat pentru Profit.ro expertul în legislația muncii Corneliu Bențe, președintele UNELM.
CITEȘTE ȘI DECIZIE "Nomazii digitali" vor putea primi viză de lungă ședere și de muncă în România. Condițiile de îndeplinitProiectul pregătit acum la nivel guvernamental ar rezolva această problemă și ar da timp autorităților și mediului privat să pregătească implementarea măsurii, cel mai probabil în sensul indicat de ministrul Muncii, Marius Budăi, la audierea sa în comisiile parlamentare, în noiembrie.
"Esența acelei măsuri din programul de guvernare ca un salariat pe o funcție să nu fie plătit cu salariul minim mai mult de 24 de luni, sigur că se pot întâmpla și abuzuri - să dea un leu în plus, noi nu ne-am gândit aici neapărat la chestiunea financiară: în programul de guvernare, în interiorul celor 24 de luni, există o colaborare între stat și mediul de afaceri, astfel încât mediul de afaceri să fie sprijinit și încurajat și să califice persoanele, să obținem astfel persoane calificate, forță de muncă calificată, astfel încât după 24 de luni să nu mai fie cazul să fie plătit cu salariul minim, a spus Budăi în noiembrie.
Potrivit acvestuia, scopul măsurii era ca în cele 24 de luni angajații să fie introduși în programe de formare profesională.
"Să facem tot posibilul ca să-i calificăm pe cei care nu sunt calificați, prin programele Ministerului Muncii, prin discuții între Ministerul Muncii, Ministerul Educației și mediul de afaceri, cu sindicatele, astfel încât să ne adaptăm acele cursuri de formare la solicitarea reală de pe piața muncii și, dacă este nevoie, să completăm acel Cod Ocupațional Român, acele coduri de meserii", spunea Budăi.
Aproximativ 1,6 milioane de persoane sunt angajate în prezent cu salariul minim, preponderent în mediul privat. Numărul angajaților din sectorul public care primesc salariul minim este de circa 70.000.
De la 1 ianuarie intră în vigoare și un nou nivel al salariului minim brut, de 2.550 de lei.
CITEȘTE ȘI Cheltuieli cu pensiile de 99,7 miliarde lei anul următor, cu subvenție de 13,5 miliarde de lei de la bugetul de stat. Suma redirecționată la Pilonul II va fi de 11,1 miliarde leiNoua formă legislativă, obținută de Profit.ro pe surse
"ART. XLVI - După alineatul (2) al articolului 164 din Legea nr.53/2003-Codul muncii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificările și completările ulterioare, se introduc două noi alineate, alin. (21) și alin. (22), cu următorul cuprins:
(21) Începând cu data de 1 ianuarie 2022, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată stabilit în condițiile alin. (1) poate fi aplicat pentru un salariat pentru o perioadă de maxim 24 de luni, de la momentul încheierii contractului individual de muncă. După expirarea perioadei respective, timp în care salariatul va fi calificat sau nu, acesta va fi încadrat cu un salariu de bază superior salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.
(22) Prevederile alin. (21) se aplică și pentru salariatul încadrat cu salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, care are deja încheiat un contract individual de muncă, perioada de maxim 24 de luni fiind calculată începând cu data de 1 ianuarie 2022.”
Prevederile adoptate la finalul lunii trecute, în prezent în vigoare
"Articolul XLVI
După alineatul (2) al articolului 164 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificările și completările ulterioare, se introduc două noi alineate, alineatele (2^1) și (2^2), cu următorul cuprins:
(2^1) Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată stabilit în condițiile alin. (1) poate fi aplicat pentru un salariat pentru o perioadă de maximum 24 de luni de la momentul încheierii contractului individual de muncă. După expirarea perioadei respective, timp în care salariatul va fi calificat sau nu, acesta va fi încadrat cu un salariu de bază superior salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.
(2^2) Prevederile alin. (2^1) se aplică și pentru salariatul încadrat cu salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, care are deja încheiat un contract individual de muncă cu o durată de peste 24 de luni."