Modificarea domiciliului fiscal al firmelor va trebui soluționată obligatoriu în termenul legal de 15 zile, altfel angajații Fiscului responsabili de întârzieri nejustificate vor fi sancționați, potrivit președintelui ANAF, Bogdan Stan. Situația firmelor care se confruntă cu întârzieri este critică, întrucât riscă să fie amendate cel puțin de unul dintre cele două organe fiscale între care este efectuat transferul.
Cel mai des, domiciliul fiscal se schimbă atunci când coincide cu sediul social, iar acesta din urmă se modifică. Codul de procedură fiscală prevede că domiciliul fiscal este modificat în toate cazurile în care acesta diferă de domiciliul sau de sediul social. Firma depune o cerere de modificare a domiciliului fiscal, însoțită de acte doveditoare ale informațiilor cuprinse în aceasta.
Firmele reclamă că s-au confruntat cu întârzieri mari în ce priveste mutarea domiciliului fiscal de la o direcție a Fiscului la alta, perioadă în care au neclarități în ce privește plata impozitelor și depunerea declarațiilor, riscând astfel să fie sancționate. Termenul de 15 zile este în prezent prevăzut de lege, dar de numeroase ori este depășit.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Problema a fost prezentată acum șefului ANAF de către Profit.ro în urma discuțiilor cu experți contabili și consultanți activi pe grupul Tax Advisors Group de pe Facebook.
Răspunsul noului șef al Fiscului, la conducerea agenției din ianuarie, este că ANAF are reglementări proprii clare împotriva tergiversării procesului de schimbare a domiciliului fiscal, iar nerespectarea acestora va atrage răspunderea celor responsabili de transferul dosarului fiscal al contribuabilului.
"Mai mult, pentru a nu permite tergiversarea schimbării domiciliului fiscal al contribuabililor, din 2015 a fost prevăzută atragerea răspunderii disciplinare a funcționarilor publici din cadrul organelor fiscale, cu atribuții în aplicarea procedurilor de transfer al dosarului fiscal al contribuabilului în cazul nerespectării termenelor prevăzute", a declarat pentru Profit.ro președintele ANAF, insistând asupra ideii de sancționare a funcționarilor care nu respectă termenele.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Președintele ANAF pregătește în Spațiul Privat Virtual două facilități pentru firme, care vor schimba relația acestora cu Fiscul
Bogdan Stan: Procedura de transfer se încheie la momentul comunicării deciziei
Întrebat despre îndeplinirea obligațiilor declarative și de plată în cazul firmelor care solicită modificarea domiciliul fiscal, președintele ANAF a precizat că un contribuabil rămâne în administrarea ultimului organ fiscal până la finalizarea procedurii de schimbare a domiciliului fiscal, procedură care se consideră încheiată la momentul comunicării deciziei.
„Potrivit prevederilor art. 32 alin. (4) din Codul de procedură fiscală, data modificării domiciliului fiscal este data comunicării deciziei de modificare a domiciliului fiscal. Asfel, potrivit procedurilor aprobate prin Ordinul președintelui ANAF nr. 3845/2015, competența de administrare a contribuabililor care solicită modificarea domiciliului fiscal revine, până la finalizarea procedurii de modificare a domiciliului fiscal, organului fiscal de la ultimul domiciliu fiscal”, a spus Bogdan Stan.