Sistemul electronic eFactură, de emitere a facturilor prin intermediul serverelor ANAF, urmează să devină obligatoriu pentru toate tranzacțiile în relația dintre companii, business to business (B2B), abia din 2024, potrivit informațiilor obținute de Profit.ro. În urma discuțiilor cu Comisia Europeană urmează să se renunțe la o introducere etapizată a obligativității sistemului care să țină cont de firmele mici, așa cum intenționa Ministerul Finanțelor în prima parte a acestui an, iar eFactură va deveni din 2024 obligatoriu pentru toate tranzacțiile dintre companii.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Lawrence Summers, fost secretar al Trezoreriei SUA, președinte al Universității Harvard și economist șef al Băncii Mondiale, cel care a anticipat actuala criză inflaționistă, deschide Gala Profit.ro. Premii speciale, într-un an special
Potrivit obligațiilor asumate în PNRR, sistemul informatic pentru eFactură ar trebui să fie gata în trimestrul al doilea din 2023.
eFactură este obligatoriu de la 1 iulie în relația business to business pentru bunuri cu risc fiscal, dar și pentru emitere de facturi către instituții publice (B2G - business to government).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pentru introducerea obligativității pentru toate tranzacțiile dintre firme este nevoie de acordul Comisiei Europene. Potrivit legislației actuale, la 30 de zile de la obținerea avizului, sunt stabilite, prin ordin de președinte ANAF, ca procedură legislativă rapidă, categoriile de firme care au această obligație.
Conform informațiilor Profit.ro, nu va fi însă o introducere etapizată a eFactură, ci o adoptare în forță a noului sistem, cu obligativitate pentru toate firmele de la aceeași dată. Pe de altă parte, începutul anului 2024 este un termen suficient de îndepărtat încât să permită pregătiri în acest sens.
Legislația în vigoare prevede că, în termen de 30 de zile de la data adoptării Deciziei de autorizare a României să aplice o măsură specială de derogare de la articolele 178, 218 și 232 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, cu modificările ulterioare, prin ordin al președintelui ANAF se stabilesc categoriile de operatori economici stabiliți în România care au obligația de a emite facturi electronice în relația B2B (relația comercială dintre doi operatori economici) și de a le transmite prin sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, precum și data de la care intervine această obligație.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT ANAF va publica și lista contribuabililor buni-platnicieFactură obligatoriu de la 1 iulie în B2B pentru bunuri cu risc fiscal, dar și pentru facturi B2G
Bunuri cu risc fiscal ridicat
- Legumele și fructele. Băuturile alcoolice. Construcțiile noi.
- Apa minerală naturală, nisipul, pietrișul.
- Îmbrăcămintea și încălțămintea.
Condiții pentru utilizarea sistemului RO e-FACTURA
- Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Factura, operatorii economici trebuie să fie înregistrați în Spațiul privat virtual (SPV).
- În vederea utilizării sistemului RO e-Factura în relația B2B, emitentul și destinatarul trebuie să fie înregistrați în Registrul RO e-Factura.
Pași de urmat pentru transmiterea facturii electronice
- Emitentul facturii electronice pregătește fișierul corespunzător facturii electronice în format XML, conform documentației tehnice publicate.
- În vederea transmiterii facturii electronice, emitentul utilizează mijloacele de identificare electronică pentru accesarea SPV, pentru: a) interconectarea aplicației disponibile la nivelul emitentului cu sistemul RO e-Factura, utilizând o serie de microservicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface); b) utilizarea aplicațiilor puse la dispoziție în mod gratuit de către Ministerul Finanțelor.
- În urma transmiterii facturii electronice, sistemul RO e-Factura atribuie automat un număr de identificare, utilizat ca referință în cadrul proceselor și operațiunilor specifice sistemului.
- După transmiterea facturii electronice, sistemul RO e-Factura efectuează următoarele operațiuni, în mod automat, asupra fișierului în format XML, după cum urmează: a) verificări și validări privind structura și sintaxa; b) verificări semantice. După efectuarea acestor operațiuni se generează un mesaj automat de răspuns.
Primirea și descărcarea facturii în relația B2B
În vederea primirii și descărcării facturii electronice, destinatarul utilizează mijloacele de identificare electronică pentru accesarea SPV, pentru: a) interconectarea aplicației disponibile la nivelul destinatarului cu sistemul RO e- Factura, utilizând o serie de microservicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface); b) utilizarea aplicațiilor puse la dispoziție în mod gratuit de către Ministerul Finanțelor.
Primirea și descărcarea facturii în relația B2G
Destinatarii facturii electronice emise în relația B2G au obligația să primească și să descarce factura electronică prin accesarea secțiunii Factura electronică disponibilă în Spațiul privat virtual din cadrul portalului ANAF sau, în cazul celor înregistrați în Registrul entităților publice prin accesarea «Punctului Unic de Acces» de pe site-ul Ministerului Finanțelor – Sistemul național de raportare Forexebug, secțiunea «Vizualizare rapoarte» – «Facturi electronice».
Primirea și descărcarea facturii electronice emise în relația B2G pot fi efectuate de către persoanele înregistrate ca utilizatori în Spațiul privat virtual din cadrul portalului ANAF sau de către persoanele înrolate cu rol de vizualizare rapoarte în sistemul național de raportare Forexebug potrivit procedurii prevăzute în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 517/2016 pentru aprobarea de proceduri aferente unor module care fac parte din procedura de funcționare a sistemului național de raportare – Forexebug, cu modificările și completările ulterioare.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Senatul a semnat creșterea impozitelor pe locuință cu 50%, anunțată de Profit.ro. Politicieni promit că vor opri majorarea la deputați. Exemplu - Cu cât va crește impozitul la casă și apartament dacă promisiunea rămâne "în vânt"În situația unei facturi electronice emise în relația B2G asupra căreia destinatarul are obiecții, acesta înștiințează inclusiv prin secțiunea Factura electronică disponibilă în Spațiul privat virtual din cadrul portalului ANAF sau prin sistemul național de raportare Forexebug emitentul facturii electronice, prin transmiterea unui mesaj respectând structura publicată în documentația tehnică.
Corecția facturii electronice
- În situația unei facturi electronice asupra căreia destinatarul are obiecții, acesta înștiințează emitentul facturii electronice inclusiv în sistemul național privind factura electronică RO eFactura, prin transmiterea unui mesaj.
- Factura electronică comunicată destinatarului nu se poate returna în sistemul RO e- Factura.
- Corecția facturii electronice comunicate destinatarului în sistemul RO e-Factura se efectuează conform art. 330 din Codul fiscal. Factura electronică corectată se transmite în cadrul aceluiași sistem RO e-Factura.
Notificarea emitentului și destinatarului
Pentru facturile nedescărcate, precum și pentru mesaje transmise de către destinatar și nedescărcate de către emitent, se transmit notificări în ziua următoare publicării fișierelor nedescărcate, în mod automat. Notificările sunt transmise la adresele de poștă electronică completate în SPV.
Data comunicării facturii
Data comunicării facturii electronice către destinatar se consideră data la care factura electronică este disponibilă acestuia pentru descărcare din sistemul RO e-Factura.
CITEȘTE ȘI LEGE Reapare obligativitatea fișei postului și regulamentului intern pentru IMM-uri cu mai puțin de 9 angajațiFișierele corespunzătoare facturii electronice în format XML și mesajele de eroare sunt disponibile pentru descărcare 60 de zile de la momentul publicării în sistem, iar ulterior vor fi arhivate electronic și eliberate la cerere.
Înscrierea în Registrul RO e-FACTURA
Emitentul facturii electronice, care optează pentru transmiterea acesteia în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, este obligat să fie înregistrat în Registrul operatorilor care au optat pentru utilizarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura.
Înscrierea în Registrul RO e-Factura se face prin transmiterea electronică a formularului (084) "Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura/renunțarea la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura". Solicitantul este înscris în registru începând cu data de 1 a lunii următoare transmiterii formularului. De la momentul înscrierii, emitentul dobândește și calitatea de destinatar.
Contravenții și sancțiuni
Nu există.