Comisia de buget-finanțe din Senat a eliminat astăzi din proiectul de lege depus recent de senatorul Eugen Teodorovici, de asemenea și ministru al Finanțelor, prevederea care introduce pedeapsa cu închisoarea pentru persoanele care cauzează statului prejudicii prin nereținerea sau neîncasarea, reținerea și neplata, respectiv încasarea și neplata în cel mult 30 de zile de la termenul scadent a unor impozite și contribuții. Proiectul de lege inițiat de Teodorovici la mijlocul lunii septembrie, proiect despre care Profit.ro a scris aici, a generat critici din partea mediului de afaceri, iar modificările de acum au fost aduse tot la inițiativa lui Teodorovici. De asemenea, față de forma inițială a proiectului, crește la 1 milion de euro pragul sub care cei care cauzează statului prejudicii prin fapte de evaziune pot scăpa de închisoare dacă, după ce au fost prinși și trimiși în instanță, achită prejudiciul.
ULTIMA ORĂ Nouriel Roubini, "Dr. Doom", vine în România. Detalii AICI
Proiectul este trecut pe ordinea de zi pentru a intra mâine la vot în plenul Senatului, după care trebuie adoptat și de Camera Deputaților, pomulgat, iar legea publicată în Monitorul Oficial.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
Noile praguri sub care scapă de închisoare, dacă achită suma, persoanele care au cauzat statului prejudicii pin fapte de evaziune sunt:
28 noiembrie - Profit Financial.forum
- 1 milion de euro majorat de la 100.000 de euro în forma inițială - autoritățile pot aplica doar amendă dacă se achită prejudiciul, fără să mai fie pedepsită fapta cu închisoare
- dacă prejudiciul este sub 50.000 de euro, față de 10.000 de euro în proiectul inițial depus de Teodorovici, iar suma este plătită, fapta nu mai este sancționată nici măcar cu amendă
Articolul 6 din proiectul inițial, cel care reintroducea pedepsa cu închisoarea pentru persoanele care cauzează statului prejudicii prin nereținerea sau neîncasarea, reținerea și neplata, respectiv încasarea și neplata în cel mult 30 de zile de la termenul scadent a unor impozite și contribuții, a fost eliminat din proiectul aprobat astăzi de Comisia de buget-finanțe din Senat.
În plus, au fost majorate în comisie și pragurile de prejudiciu de la care se aplică un spor la limitele maxime de pedeapsă. Astfel, limitele de pedeapsă ar urma să fie majorate cu o treime dacă prejudiciul trece de 1 milion de euro, în loc de 100.000 de euro în varianta inițială a proiectului, din septembrie, și cu jumătate dacă trece de 5 milioane de euro, față de 500.000 de euro în proiectul inițial.
Despre poziția oamenilor de afaceri față de acest subiect, puteți citi aici.
Documentul cu modificările adoptate în comisia din Senat este disponibil aici.
Proiectul inițiat de Teodorovici la mijlocul lunii septembrie prevedea, în forma inițială, că persoanele care cauzează statului prejudicii prin nereținerea sau neîncasarea, reținerea și neplata, respectiv încasarea și neplata în cel mult 30 de zile de la termenul scadent a unor impozite și contribuții vor fi pedepsite cu închisoare de la 1 la 6 ani. Proiectul a reluat ideea de închisoare de până la 6 ani dintr-un proiect anterior al Finanțelor, inițiat în decembrie 2017, dar la care ulterior s-a renunțat, nefiind susținut atunci de Teodorovici. Față de proiectul din 2017, despre care Profit.ro a scris aici, în varianta prezentată în septembrie au fost gândite pedepse mai blânde pentru cei care achită prejudiciile.
Astfel, proiectul din septembie reduce la jumătate limitele de pedeapsă pentru cei care acoperă suma stabilită ca prejudiciu. De asemenea, prevedea că dacă prejudiciul identificat de autorități și achitat de evazionist, până la citirea actului de sesizare, este mai mic de 100.000 de euro, autoritățile pot aplica doar amendă, în timp ce în cazul prejudiciilor rezultate din evaziune mai reduse de 10.000 de euro și achitate, fapta nu va mai fi pedepsită. Pragurile acestea au fost majorate astăzi în Comisia de buget din Senat la 1 milion de euro, respectiv 50.000 de euro.
CITEȘTE ȘI Câștigul salarial mediu nominal net a scăzutMinisterul Finanțelor a avut o inițiativă similară în decembrie 2017, dar proiectul de atunci a fost amânat pe fondul discuțiilor cu Ministerul Justiției și, în final, nu a mai fost susținut de Teodorovici la preluarea conducerii ministerului, în ianuarie 2018.
Proiectul a fost oprit după ce specialiști în taxe și legislație chestionați de Profit.ro au atenționat că trebuie modificat, deoarece neclaritățile pot crea confuzii cu consecințe grave, dar și situații extreme în care un angajator cu mulți salariați riscă închisoare pentru neplata unor sume derizorii raportat la amploarea afacerilor.
Neplata contribuțiilor reținute la sursă a mai fost considerată infracțiune, dar în 2015 Curtea Constituțională a decis că prevederea este neconstituțională, însă din cauza definirii neclare a "reținerii la sursă", astfel că angajatorii sunt sancționați cu amendă.
CITEȘTE ȘI Noi măsuri fiscale: Regimul TVA, modificat la livrarea de bunuri, inclusiv pentru stingerea unor datorii. Atribuțiile șefului ANAF - restrânseLa preluarea mandatului de ministru al Finanțelor, Teodorovici spunea că legislația pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale trebuie schimbată, dar într-un mod care să nu alunge investitorii. El s-a pronunțat pentru o adaptare mai eficientă a legislației evaziunii, spunând atunci că nu este cazul ca antreprenorii să ajungă la închisoare.
În prezent, angajatorul mai datorează direct doar contribuția asigurătorie pentru muncă, în timp ce restul contribuțiilor și impozitul pe venit, sunt datorate de angajat, reținute de angajator din salariul brut al angajatului și virate către bugetele de stat, sănătate și pensii.
La fel ca în proiectul din decembrie 2017, proiectul propus în septembrie de Teodorovici păstrează o serie de majorări ale limitelor de pedeapsă dacă prejudiciul cauzat de fapta de evaziune depășește anumite praguri. Astfel, limitele de pedeapsă vor fi mai mari cu o treime pentru prejudicii peste 100.000 de euro și cu jumătate pentru prejudicii peste 500.000 de euro.
De asemenea, proiectul din septembrie prevedea că dacă prejudiciul este de până la 100.000 de euro și acoperit de suspect sau inculpat până la momentul citirii actului de sesizare, atunci fapta poate fi sancționată doar cu amendă. Dacă prejudiciul este mai mic de 10.000 de euro și achitat până la momentul citirii actului de sesizare, atunci fapta nu va mai fi pedepsită. Teodorovici argumenta, în motivarea proiectului, că rezolvarea mai rapidă a unor astfel de situații, vizând sume mici, va degreva instanțele de judecată de unele acțiuni.
CITEȘTE ȘI Dăncilă a schimbat șefia Antifraudei. Obligată de instanțăÎn cazul în care o persoană a beneficiat de reducerile de pedeapsă și recidivează în termen de 5 ani, prevederile mai blânde nu se mai aplică.
Documentul cu proiectul de lege inițiat în septembrie de Teodorovici poate fi citit aici, iar expunerea de motive, aici
Documentul cu proiectul din decembrie 2017, pregătit de Ministerul Finanțelor, este disponibil aici
Proiectul din decembrie includea 32 de impozite și contribuții, în timp ce proiectul inițiat în septembrie 2019 de Teodorovici vizează 19
Proiectul din septembrie
Nr. crt. | Denumirea obligației fiscale |
---|---|
1 | Impozitul pe dividendele plătite de o persoană juridică română către o persoană juridică română |
2 | Impozitul pe veniturile din activittăți independente realizate în baza contractelor de activitate sportivă |
3 | Impozitul pe veniturile din drepturile de proprietate intelectuală |
4 | Impozit pe venitul din salarii și asimilate salariilor |
5 | Impozitul pe veniturile din arendă |
6 | Impozitul pe veniturile sub formă de dobânzi |
7 | Impozit pe veniturile sub formă de dividende |
8 | Impozitul pe veniturile impozabile obținute din lichidarea unei persoane juridice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii |
9 | Impozitul pe veniturile din pensii |
10 | Impozitul pe veniturile din premii și din jocuri de noroc |
11 | Impozitul pe veniturile din alte surse |
12 | Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică și o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II din Codul fiscal |
13 | Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică și o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului III din Codul fiscal |
14 | Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică sau orice altă entitate - asociere fără personalitate juridică și o persoană juridică, contribuabil potrivit Legii nr. 170/2016, conform contractului de asociere, determinate potrivit prevederilor titlului II |
15 | Contribuția de asigurări sociale |
16 | Contribuția de asigurări sociale de sănătate |
17 | Impozitul pe veniturile obținute din România de nerezidenți |
18 | Impozitul datorat pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal |
19 | Contribuția la Fondul pentru mediu |
Fostul proiect
Nr. Crt. | Denumirea obligației fiscale |
1. | Impozitul pe dividendele plătite de o persoană juridică română către o persoană juridică română |
2. | Impozitul pe veniturile din drepturile de proprietate intelectuală |
3. | Impozit pe venitul din salarii și asimilate salariilor |
4. | Impozitul pe veniturile din arendă |
5. | Impozitul pe veniturile sub formă de dobânzi |
6. | Impozit pe veniturile sub formă de dividende |
7. | Impozitul pe veniturile impozabile obținute din lichidarea unei persoane juridice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii
|
8. | Impozitul pe veniturile din pensii |
9. | Impozitul pe veniturile din premii și din jocuri de noroc |
10. | Impozitul pe veniturile din alte surse |
11. | Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică și o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II din Codul fiscal. |
12. | Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică și o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului III din Codul fiscal. |
13. | Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică sau orice altă entitate - asociere fără personalitate juridică și o persoană juridică, contribuabil potrivit Legii nr. 170/2016, conform contractului de asociere, determinate potrivit prevederilor titlului II. |
14. | Contribuția de asigurări sociale datorată de persoanele fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor |
15. | Contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor |
16. | Impozitul pe veniturile din dobânzi obținute de un nerezident, primite de la un rezident |
17. | Impozitul pe veniturile din dobânzi obținute de un nerezident, primite de la un nerezident care are un sediu permanent în România, dacă dobânda este o cheltuială a sediului permanent/a sediului permanent desemnat |
18. | Impozitul pe veniturile din redevențe obținute de un nerezident, primite de la un rezident |
19. | Impozitul pe veniturile din redevențe obținute de un nerezident, primite de la un nerezident care are un sediu permanent în România, dacă redevența este o cheltuială a sediului permanent/a sediului permanent desemnat |
20. | Impozitul pe veniturile din comisioane obținute de un nerezident, primite de la un rezident |
21. | Impozitul pe veniturile din comisioane obținute de un nerezident, primite de la un nerezident care are un sediu permanent în România, dacă comisionul este o cheltuială a sediului permanent/a sediului permanent desemnat |
22. | Impozitul pe venituri din activități sportive și de divertisment desfășurate în România obținute de un nerezident, indiferent dacă veniturile sunt primite de către persoanele care participă efectiv la asemenea activități sau de către alte persoane |
23. | Impozitul pe venituri din prestarea de servicii de management sau de consultanță din orice domeniu, obținute de un nerezident, dacă aceste venituri sunt obținute de la un rezident sau dacă veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent în România |
24. | Impozitul pe venituri reprezentând remunerații primite de persoane juridice străine care acționează în calitate de administrator, fondator sau membru al consiliului de administrație al unei persoane juridice române |
25. | Impozitul pe venituri din servicii prestate în România obținute de un nerezident, exclusiv transportul internațional și prestările de servicii accesorii acestui transport |
26. | Impozitul pe venituri din profesii independente desfășurate în România, obținute de un nerezident - medic, avocat, inginer, dentist, arhitect, auditor și alte profesii similare - în cazul când sunt obținute în alte condiții decât prin intermediul unui sediu permanent sau într-o perioadă ori în mai multe perioade care nu depășesc în total 183 de zile pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive care se încheie în anul calendaristic vizat |
27. | Impozitul pe venituri din premii acordate la concursuri organizate în România, obținute de un nerezident
|
28. | Impozitul pe veniturile din dividende obținute de un nerezident, primite de la un rezident |
29. | Impozitul pe venituri realizate din transferul masei patrimoniale fiduciare de la fiduciar la beneficiarul nerezident în cadrul operațiunii de fiducie |
30. | Impozitul pe venituri obținute de un nerezident,la jocurile de noroc practicate în România, pentru toate câștigurile primite de un participant de la un organizator sau plătitor de venituri din jocuri de noroc, exclusiv jocurile de noroc prevăzute la art. 110 alin. (7) din Codul fiscal |
31. | Impozitul pe veniturile realizate de nerezidenți din lichidarea unei persoane juridice române |
32. | Impozit datorat pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal |