Parlamentarii PSD au inițiat un proiect de lege care urmează să rezolve problema tichetelor cadou acordate de firme altor persoane decât angajaților proprii. Începând cu anul 2019 au fost demarate numeroase controale ale ANAF, Antifrauda și Inspecția Fiscală, având ca obiect modalitatea de impozitare a acestor tichete cadou acordate angajaților altor companii, iar concluzia acestora a fost că respectivele tichete ar trebui sa fie tratate drept venituri salariale, chiar în condițiile în care nu există o relație contractuală de muncă între emitentul tichetelor și beneficiarul lor, și nu drept venituri din alte surse. În urma controalelor au fost impuse sume de plată, în timp ce companii care nu au fost controlate ar putea ajunge, de asemenea, în această situație.
Proiectul vizează doar obligațiile fiscale, rezultate de pe urma reâncadrării tichetelor, de până la 31 decembrie 2020. De la 1 ianuarie 2021 au fost introduse unele prevederi care aduceau unele clarificări privind taxarea în cazul tichetelor, iar de la 18 decembrie 2021 situația acestora a fost reglementată strict, urmând să mai poată fi acordate doar propriilor angajați.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acum, o serie de parlamentari PSD au depus un proiect de lege care ar urma să remedieze această situație după modelul legii adoptate în cazul diurnelor acordate de transportatori șoferilor. anume, acolo unde ANAF nu a făcut controale, să nu mai poată reîncadra tichetele cadou drept venituri de natură salarială, dacă a controlat să nu mai emită decizia de reîncadrare, iar dacă aceasta a fost emisă și suma achitată, aceasta să fie restituită. Inițiatorii au solicitat ca proiectul să fie dezbătut în procedură de urgență.
Situația pentru viitor a tichetelor cadou a fost reglementată după intrarea în vigoare, la 18 decembrie 2021, a modificarilor aduse Legii nr. 165/2018 privind cupoanele valorice de OUG nr. 130/2021, în sensul limitării destinațiilor de acordare a tichetelor cadou strict la acțiuni sociale pentru angajații proprii, concomitent cu introducerea unei interdicții de utilizare în alte scopuri, însoțită de o sancțiune administrativă pentru utilizarea neconformă.
Proiectul aceste are perspective bune să fie adoptat mai rapid decât cel prin care a fost reglată proiblema dirunelor, întârziat de criza politică de la finalul anului trecut, consideră președintele Camerei Consultanților Fiscali, Dan Manolescu.
CITEȘTE ȘI ASUS ExpertBook B7 Flip: muncești fără limitări, de oriunde"Este o treabă bună. Pe subiectul ăsta sunt încă multe probleme cu ANAF care desfășoară controale, sunt și în faza de contestare unele cazuri. Atunci când statul generează o problemă prin reglementare, tot statul trebuie să vină să o rezolve. Ideal ar fi ca acest proiect, similar cu cel care a rezolvat problema diurnelor acordate de transportatori, să fie adoptat cât mai repede în Parlament. Având în vedere că situația politică este acum mai stabilă, o rezolvare rapidă pare mai probabilă", a spus, contactat de Profit.ro, Dan Manolescu.
Principalele prevederi din proiect
- Se anulează diferențele de obligații fiscale principale, precum și obligațiile fiscale accesorii aferente acestora, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă și comunicată contribuabilului, ca urmare a reîncadrării din categoria veniturilor din alte surse în categoria veniturilor din salarii și asimilate salariilor a veniturilor din tichete cadou obținute de către persoanele fizice de la alte persoane decât angajatorii, pentru perioadele fiscale de până la 31 decembrie 2020 inclusiv, și neachitate până la data intrării în vigoare a prezentei legi. Anularea se aplică inclusiv în situația în care tichetele cadou au fost acordate de către platitorul de venit către angajatorul persoanelor fizice pentru a le distribui angajaților acestora în numele plătitorului de venit.
- Organul fiscal nu reîncadrează în venituri din salarii și asimilate salariilor veniturile din tichete cadou obținute de către persoanele fizice de la alte persoane decât angajatorii acestora și încadrate în categoria veniturilor din alte surse și nu emite o decizie de impunere în legatură cu o astfel de reîncadrare, pentru perioadele anterioare datei de 31 decembrie 2020 inclusiv.
- Diferențele de obligații fiscale principale și/sau obligațiile fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă și comunicată contribuabilului, ca urmare a reîncadrării sumelor prevazute la alin. (1), aferente perioadelor fiscale de pana la 31 decembrie 2020 inclusiv, stinse prin orice modalitate prevazută de art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscală, se restituie contribuabililor. Restituirea se face la cererea contribuabililor.
- Anularea obligațiilor fiscale prevazute la alin. (1) se efectuează din oficiu, de căre organul fiscal competent, prin emiterea unei decizii de anulare a obligațiilor fiscale care se comunică
contribuabilului.
Având în vedere că majoritatea contribuabililor supuși unor astfel de controale ale organelor fiscale sunt deja în faza de contestare administrativa sau de atacare în instanță a acestor acte de control, este imperios necesară intervenția legiuitorului pentru a opri blocarea activității multor agenți comerciali, dar și a instanțelor de judecată sesizate cu astfel de cauze.
"Asociațiile patronale implicate în acest demers fac parte din CNIPMMR - Consiliul Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Romaânia, ACDBR - Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România, ANAT - Asociația Națională a Agențiilor de Turism, APEMIN - Patronatul Apelor Minerale Naturale din România, ARC - Asociația Româna a Cărnii, Berarii României, Patronatul Național al Viei și Vinului, ROMPAN - Patronatul Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase, ROMALIMENTA - Federația Patronală Română din Industria Alimentară, organizații ce însumează un numar de 60.000 companii cu peste 370.000 de angajati. De asemenea, această inițiativă a fost susținută și de confederația patronală CONCORDIA, care a trimis adrese similare către membrii Guvemului", arată inițiatorii proiectului.