Pesoanele care nu respectă dispozțiile în vigoare privind carantina sau izolarea își vor pierde dreptul la indemnizația de 75% din salariul de bază, acordate pe perioada suspendării temporare a contractului de muncă, conform unei modificări aduse OUG 30/2020 de către Senat, la propunerea PNL. În schimb, la propunerea PSD, au fost aduse mai multe modificări procedurii de acordare a șomajului tehnic, eliminându-se condiția de obținere a certificatului de situație de urgență necesar pentru a beneficia de facilitățile instituite de Guvern pe perioada stării de urgență.
De ce este important: Prin OUG 30 au fost instituie o serie de măsuri pentru sprijinirea mediului de afaceri, precum și de protecție socială decise de Guvern în contextul pandemiei de coronavirus. Pe durata stării de urgență, IMM-urile care dețin certificat de situație de urgență, emis de Ministerul Economie, și beneficiază de amânarea la plată pentru utilități - electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice și de internet, precum și de amânarea la plată a chiriei pentru sediul social și sedii secundare. Totodată, Guvernul a stabilit că în timpul stării de urgență, pentru perioada suspendării contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului, în cazul întreruperii temporare a activității, indemnizația de care beneficiază salariații să fie suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj, iar nivelul indemnizației să fie de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut pe anul 2020.
Ordonanța a fost amendată marți în comisiile de specialitate și în aceeași zi a fost și votată în plenul Senatului, dar multe dintre aceste modificări au fost dispuse deja prin alte acte de către Guvern, precum OUG nr. 32/2020, după cum au remarcat mai mulți parlamentari.
Mai mult, un amendament votat și în plen prevede prelungirea voucherelor de vacanță doar până la finele anului curent, deși Guvernul a decis recent prelungirea acestora până la finele lunii mai 2021.
CITEȘTE ȘI Isărescu: Vârful tensiunilor generate de criza COVID-19 în domeniul monetar, bancar și financiar a fost depășit. Retragerile de numerar au revenit la normal, după un nivel recordPrintre amendamentele formulate în comisii și adoptate și de plenul Senatului, se numără și cel formulat de PNL și care prevede că pesoanele care nu respectă dispozțiile în vogoare privind carantina, izolarea sau autoizolarea la domiciliu își vor pierde dreptul la indemnizația de 75% din salariul de bază, acordate pe perioada suspendării temporare a contractului de muncă.
Încetarea dreptului la indemnizație se va aplica de la data constatării de către autoritatea competentă a dispozițiilor privind carantina sau izolarea.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV DOCUMENT Angajații ANAF care lucrează de acasă și cei liberi pentru supravegherea copiilor rămân fără spor de condiții periculoase de muncăDupă cum anunțase, PSD a depus o serie de amandamente, care vizează decontarea de către stat a 75% din salariul brut, în cazul tuturor angajaților societăților comerciale și PFA care și-au încetat activitatea din cauza pandemiei de coronavirus, precum și decontarea a 75% din salariul brut în plată în cazul angajaților ale căror contracte de muncă au fost suspendate ca urmare a restrângerii activității angajatorilor din cauza pandemiei de coronavirus.
Printr-un amendament, PSD a eliminat și condiția de obținere a certificatului de situație de urgență necesar pentru a beneficia de unele dintre facilitățile anunțate de Guvern. În locul certificatului, solicitantul va depune doar o declarație pe proprie răspundere că se încadrează în prevederile ordonanței.
Proiectul pentru aprobarea OUG 30/2020, astfel amendat, va fi transmis pentru dezbatere Camerei Deputaților.
TOATE MODIFICĂRILE ADUSE OUG 30/2020 POT FI VĂZUTE AICI
CITEȘTE ȘI Precizări transmise de Guvern firmelor pentru obținerea șomajului tehnicDe asemenea, printr-un alt proiect, care face parte dintr-o serie de inițiative ale PSD depuse în contextul pandemiei de coronavirus și care a fost votat de majoritatea Senatului, sunt reglementate condițiile de reducere a activității firmelor în starea de urgență sau de asediu.
Astfel, proiectul prevede ca, pe durata suspendării temporare a activității și/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretării stării de asediu sau stării de urgență, salariații afectați de activitatea redusă sau întreruptă, care nu mai desfășoară activitate și/sau au contractul individual de muncă/raportul de serviciu suspendat, să beneficieze de o indemnizație, plătită din bugetul asigurărilor sociale de stat, în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, pe toată durata menținerii stării de asediu sau a stării de urgență.
Inițiativa legislativă se adresează si șomerilor care beneficiază deja de indemnizație de șomaj, perioada de acordare prelungindu-se cu 3 luni de la data până Ia care a fost stabilit dreptul respectiv.
Pe durata întreruperii temporare a activității angajatorului, salariații sunt scutiți de la plata contribuțiilor de asigurări sociale datorate, fară a fi afectată calitatea de asigurat a acestora. De asemenea, sumele reprezentând indemnizația de șomaj tehnic nu sunt impozabile, pentru o perioada de cel mult 3 luni în anul 2020.