Salariile din sectorul bugetar au rămas și anul trecut peste nivelul celor din privat, însă diferența a continuat să se reducă și a ajuns la 7,1%, cel mai redus nivel începând din 2015, chiar dacă Guvernul, pe fondul presiunilor sindicale, a deschis mai larg punga bugetului pentru cheltuieli de natură salarială, potrivit analizei Profit.ro.
Decalajul stat-privat s-a redus începând cu 2020 în contextul în care, după ce timp de trei ani salariile din sectorul public s-au menținut cu aproape o treime peste cele din privat, șocul bugetar înregistrat în pandemie și nevoia de a stabiliza finanțele țării în anii următori au determinat Guvernul să acorde în sectorul public creșteri de salarii mai temperate, sub rata inflației în unii ani și sub nivelul din sectorul privat, care a recuperat astfel teren.
Dacă decalajul în privința salariilor nete se situează acum la 7% după câțiva ani de corecție amplă, această evoluție a venit după ce, timp de câțiva ani, salariile de la stat au fost și cu o treime peste cele din privat.
Trebuie menționat și că ritmul în care se diminuează acest decalaj a încetinit pe măsură ce și diferența s-a redus. De la doi ani de cădere cu circa 10 puncte procentuale anual, 2023 a consemnat o încetinire la numai 4 puncte procentuale.
Decalajul dintre salariile brute este mai amplu, în contextul în care sectorul public nu beneficază de scutirile de la impozit sau contribuții acordate în unele sectoare, cum încă sunt, în pofida reducerii recente a unor facilități, construcțiile sau agricultura.
Pentru 2024, Guvernul a estimat în buget cheltuieli de personal de 146,2 miliarde de lei (+10,2% față de 2023), comparativ cu 132,7 miliarde lei în 2023 (+12,8% față de 2022) și 117,68 miliarde lei în 2022 (+5,8% față de 2021).
CITEȘTE ȘI VIDEO Ciolacu: Unei familii cu un copil îi e greu să se descurce cu două salarii minime; trebuie lucrat la impozitareSalariile nete din sectorul public față de cele din sectorul privat
An | Diferență stat/privat | Salariu mediu net stat (lei) | Salariu mediu net privat (lei) |
---|---|---|---|
2023 | +7,1% | 4.843 | 4.520 |
2022 | +11% | 4.321 | 3.888 |
2021 | +22% | 4.132 | 3.397 |
2020 | +31% | 4.088 | 3.116 |
2019 | +31% | 3.830 | 2.923 |
2018 | +31% | 3.330 | 2.545 |
2017 | +21% | 2.769 | 2.292 |
2016 | +8% | 2.235 | 2.053 |
2015 | 0% | 1.848 | 1.848,4 |
2014 | -2% | 1.680 | 1.713 |
2013 | +1% | 1.641 | 1.618 |
2012 | -6% | 1.469 | 1.568 |
2011 | -8% | 1.378 | 1.502 |
2010 | +1% | 1.413 | 1.404 |
2009 | +20% | 1.588 | 1.322 |
2008 | +27% | 1.539 | 1.217 |
2007 | +18% | 1.186 | 1.007 |
(calcule pe baza datelor INS)