DECIZIE Guvernul a aprobat prima rectificare bugetară - deficit de 122,8 miliarde lei, 6,94% din PIB. Față de proiectul inițial, primesc mai mulți bani Agricultura și Dezvoltarea

DECIZIE Guvernul a aprobat prima rectificare bugetară - deficit de 122,8 miliarde lei, 6,94% din PIB. Față de proiectul inițial, primesc mai mulți bani Agricultura și Dezvoltarea
scris 23 sep 2024

Guvernul a aprobat prima rectificare bugetară din acest an, cu un deficit de 122,8 miliarde lei, 6,94% din PIB, de la 87 miliarde lei, 5% din PIB, cât prevede legea bugetului adoptată la începutul acestui an. Față de varianta pusă în dezbatere publică, rectificarea adoptată acum de către Guvern prevede fonduri suplimentare pentru Agricultură (+4,48 miliarde lei față de 2 miliarde lei în varianta inițială) și Dezvoltare (+1,95 miliarde lei față de o tăiere de 55 de milioane de lei în proiect).

Unele instituții pierd bani la rectificare, însă sumele care sunt tăiate sunt în general mici. Cel mai mult pierd Secretariatul General al Guvernului -176,3 milioane lei și Ministerul Economiei -120 milioane lei.

Urmărește-ne și pe Google News

Creșterea economică pe care se fundamentează rectificarea a fost revizuită în scădere la 2,8%, de la 3,4% în prognoza anterioară, dar deflatorul a crescut de la 6,5% în prognoza anterioară la 7,2% acum, astfel că PIB nominal pe care se bazează rectificarea este de 1.768,8 miliarde lei, în creștere ușoară de la 1.767,3 miliarde lei în precedenta prognoză a CNSP.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
Guvernul va da vouchere de 15.000 lei pentru ca sinistrații din Galați să își cumpere electrocasnice CITEȘTE ȘI Guvernul va da vouchere de 15.000 lei pentru ca sinistrații din Galați să își cumpere electrocasnice

Rectificarea bugetară

Veniturile bugetului general consolidat pe anul 2024 sunt estimate la  620,2 miliarde lei  față de 586,1 miliarde lei prevăzute la bugetul inițial, în creștere cu 34 de miliarde lei.

Cheltuielile bugetului general consolidat  pe anul 2024 sunt estimate la 743 miliarde lei față de 672,8 miliarde lei prevăzute la bugetul inițial, în creștere cu 70,2 miliarde lei.

Deficitul bugetului general consolidat pe anul 2024 este estimat la 122,8 miliarde lei, (6,94% din PIB), în creștere cu 36,2 miliarde lei, respectiv 1,94 puncte procentuale, față de programul inițial aprobat prin Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr.421/2023.

Modificarea veniturilor și cheltuielilor bugetului de stat pe anul 2024.

Veniturile bugetului de stat pe anul 2024, se majorează per sold cu suma de 30.076,0 milioane lei, din care 26.557,3 milioane lei reprezintă sumele rambursate de la Uniunea Europeană în contul plăților efectuate, donații și sume aferente asistentei financiare nerambursabile alocate pentru PNRR care se regăsesc pe partea de cheltuieli, ca influențe în bugetele ordonatorilor principali de credite.

De asemenea, în bugetul general consolidat se regăsește și suma de 7.900,0 milioane lei care reprezintă impactul evidențiat în Nota de fundamentare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.107/2024 și reconfirmat ca fiind realizabil de către ANAF.

Influențele pozitive pe principalele naturi de cheltuieli ale bugetului de stat sunt:

  • Cheltuielile de personal cu 8,88 miliarde lei;
  • Cheltuielile cu dobânzile cu 3 miliarde lei;
  • Cheltuielile cu subvențiile cu 437,7 milioane lei;
  • Transferurile între unități ale administrației publice cu 2,5 miliarde lei;
  • Alte transferuri cu 371,1 milioane lei;
  • Cheltuielile cu asistența socială cu 5,13 miliarde lei;
  • Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 cu 1,7 miliarde lei;
  • Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2021-2027 cu 22,15 miliarde lei;
  • Alte cheltuieli cu 2,63 miliarde lei;
  • Proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR cu 2,67 miliarde lei;
VIDEO Ciolacu: Suntem primul stat european ca raport între deficit și volumul de investiții. Aplicăm modelul statelor europene puternice - Germania, Italia, Franța, Spania CITEȘTE ȘI VIDEO Ciolacu: Suntem primul stat european ca raport între deficit și volumul de investiții. Aplicăm modelul statelor europene puternice - Germania, Italia, Franța, Spania

Elemente rectificare - adoptate de către Guvern

Ministerul Finanțelor – Acțiuni Generale: +14.305,7 milioane lei, din care: +3.000,1 milioane lei Dobânzi și + 11.009,2 milioane lei Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 și Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare pentru asigurarea sumelor necesare refinanțării proiectelor pentru beneficiari și/sau continuării finanțării proiectelor în cazul indisponibilității temporare a fondurilor europene;

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii: +5.481,4 milioane lei, per sold. Se propune asigurarea de sume suplimentare pentru cheltuieli de personal (+3,4 milioane lei), subvenții (+400,0 milioane lei), proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (+5.000,0 milioane lei), proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR (+100,0 milioane lei). Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii în principal la cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă (-19,3 milioane lei) precum și la active nefinanciare (-2,7 milioane lei);

Ministerul Sănătății: +3.894,0 milioane lei, per sold, ca urmare a suplimentării transferurilor către Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate;

Ministerul Educației: +4.595,8 milioane lei, per sold în principal pentru asigurarea cheltuielilor de personal (2.700 milioane lei), a burselor (1.185,7 milioane lei) și a finanțării  învățământului superior (632 milioane lei);

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale: +1.638,5 milioane lei per sold. Se propune alocarea suplimentară de sume, în principal pentru asigurarea drepturilor de asistență socială;

Ministerul Afacerilor Interne: +3.675,0 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile necesare pentru plata drepturilor salariale (+3.400 milioane lei) și pentru plata pensiilor militare de stat (+764,0 milioane lei) și s-au identificat economii la bunuri și servicii (-50,0 milioane lei), la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 (-89,0 milioane lei), la proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR (-200,0 milioane lei) și la active nefinanciare (-150,0 milioane lei);

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene: +3.342,0 milioane lei, per sold. S-au asigurat fonduri pentru derularea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (+3.440,6 milioane lei) și pentru alte cheltuieli (+0,4 milioane lei). Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii în principal la proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR” (-73,3 milioane lei), cheltuieli de personal (-24,5 milioane lei) precum și la bunuri și servicii (-1 milion lei) și active nefinanciare (-0,1 milioane lei);

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale: +4.482,0 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile necesare pentru cheltuieli de personal (+62,9 milioane lei), pentru derularea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 (347,2 milioane lei) și pentru derularea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (+4.116,9 milioane lei). Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii la bunuri și servicii                 (-15,0 milioane lei) și active nefinanciare (-30,0 milioane lei);

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației: +1.947,3 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile necesare la cheltuieli de personal (+8,0 milioane lei) și proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR (+2.000 milioane lei). Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii la active nefinanciare (-60,6 milioane lei);

Ministerul Finanțelor: +1.639,6 milioane lei, per sold. Se propune alocarea suplimentară de sume pentru plata sumelor din titlurile de plată emise de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, conform legislației în vigoare, reprezentarea României sau a instituțiilor publice în fața instanțelor judiciare și arbitrale internaționale (+1.265 milioane lei), pentru derularea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (+200 milioane lei) și pentru majorarea capitalului social al Exim Banca Românească S.A. (+451,0 milioane lei). S-au identificat economii la titlurile cheltuieli de personal (-140,0 milioane lei), bunuri și servicii (-50,0 milioane lei), proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-29,4 milioane lei), active nefinanciare (-50,0 milioane lei) și operațiuni financiare (-7,0 milioane lei);

Înalta Curte de Casație și Justiție: +449,6 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile necesare pentru plata drepturilor salariale (+430,1 milioane lei), cheltuieli de capital (+24,5 milioane lei) și s-au identificat economii la bunuri și servicii (-4,0 milioane lei), precum  și  la  alte cheltuieli (-1,0 milioane lei).

Ministerul Justiției: +375,5 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile necesare plății drepturilor salariale (+10 milioane lei), pentru bunuri și servicii (+111,9 milioane lei), pentru transferuri între unități ale administrației publice (+272,0 milioane lei) reprezentând finanțarea activității Administrației Naționale a Penitenciarelor. S-au identificat economii la proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-13,4 milioane lei) și la cheltuieli de capital (-5,0 milioane lei);

Ministerul Energiei: +1.282,7 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile necesare pentru cheltuieli de personal (+5,5 milioane lei), proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR (+980,3 milioane lei) și pentru finanțarea ajutorului de stat pentru închiderea în siguranță a minelor de huilă la Societatea Complexul Energetic Valea Jiului - S.A. (+300 milioane lei). Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii la active nefinanciare (-2,1 milioane lei) precum și la bunuri și servicii (-1 milion lei);

Secretariatul de Stat pentru Culte: +208,7 milioane lei pentru asigurarea contribuției statului la salarizarea personalului din unități de cult;

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor: +97,6 milioane lei, per sold. S-au asigurat, în special, fondurile necesare despăgubirilor ce trebuie acordate în cazul focarelor de pestă porcină africană, salmonella și pesta rumegătoarelor mici și pentru derularea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare. S-au identificat economii la bunuri și servicii (-0,5 milioane lei), la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 (-0,1 milioane lei) și la active nefinanciare (-0,5 milioane lei);

Ministerul Public: +94,3 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile pentru plata drepturilor salariale (+160,0 milioane lei), pentru Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 (+1,2 milioane lei), pentru Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (+1,3 milioane lei). S-au identificat economii la bunuri și servicii (-10,0 milioane lei), la proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-57,4 milioane lei) și la active nefinanciare (-0,8 milioane lei);

Ministerul Afacerilor Externe: +77,5 milioane lei, per sold pentru asigurarea fondurilor necesare pentru plata drepturilor salariale (+41,8 milioane lei), la bunuri și servicii (+38,8 milioane lei), la alte cheltuieli (+0,9 milioane lei) și s-au identificat economii la transferuri între unități ale administrației publice (-4,0 milioane lei);

Serviciul de Informații Externe: +100,5 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile pentru plata drepturilor salariale (+80,0 milioane lei), pentru bunuri și servicii (+10,0 milioane lei), pentru asistență socială reprezentând indemnizații lunare pentru persoanele aflate în concediu pentru creșterea copilului (+0,5 milioane lei) și la active nefinanciare (+10,0 milioane lei);

Serviciul Român de Informații: +78,8 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile pentru plata drepturilor salariale (+193,0 milioane lei), la transferuri între unități ale administrației publice reprezentând drepturi salariale ale personalului din rețeaua sanitară proprie și pentru personalul Academiei Naționale de Informații „Mihai Viteazul” (+22,0 milioane lei), pentru plata pensiilor militare de stat (+49,0 milioane lei) și s-au identificat economii la proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-185,2 milioane lei);

Serviciul de Protecție și Pază: +53,5 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile necesare pentru plata drepturilor salariale (+53,0 milioane lei) și pentru asistență socială reprezentând indemnizații lunare pentru persoanele aflate în concediu pentru creșterea copilului (+0,5 milioane lei);

Societatea Română de Televiziune: +40 milioane lei, per sold, pentru producerea și difuzarea emisiunilor de televiziune;

Societatea Română de Radiodifuziune: +40 milioane lei, per sold, pentru producerea și difuzarea emisiunilor radiofonice. 

Bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate se suplimentează atât la venituri, cât și  la cheltuieli cu suma de 11.329,5 milioane lei, cheltuielile fiind suplimentate pentru asigurarea continuității în acordarea materialelor și prestărilor de servicii cu caracter medical, pentru plata cheltuielilor de personal aferente personalului propriu al caselor de asigurări de sănătate și al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, plata influențelor salariale pentru personalul încadrat în unitățile sanitare publice și pentru acordarea și decontarea concediilor medicale și a indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate.

DOCUMENT Reorganizarea ministerelor: Guvernul desființează instituții, Parlamentul le înființează la loc CITEȘTE ȘI DOCUMENT Reorganizarea ministerelor: Guvernul desființează instituții, Parlamentul le înființează la loc

Pierd bani următoarele instituții (informații din proiectul de rectificare)

Secretariatul General al Guvernului: -176,3 milioane lei. Având în vedere gradul de execuție a cheltuielilor, precum și necesarul estimat a se plăti până la finele anului; s-au identificat economii, în principal, la transferuri între unități ale administrației publice (-62,7 milioane lei), la cheltuieli de capital (-50 milioane lei), la cheltuieli cu proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-22,2 milioane lei), la cheltuieli cu bunurile și serviciile (-20 milioane lei), la cheltuieli de personal (-20 milioane lei) și la alte transferuri (-1,3 milioane lei);

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului: -120 milioane lei. Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii la cheltuielile de personal (-10 milioane lei), la cheltuielile cu bunurile și serviciile (-10 milioane lei), precum și la alte transferuri (-100 milioane lei);

Senatul României: -67,8 milioane lei. S-au identificat economii în principal la cheltuieli de personal (-7,2 milioane lei), la bunuri și servicii (-10,9 milioane lei), transferuri între unități ale administrației publice (-0,9 milioane lei), asistență socială (-17,2 milioane lei) și cheltuieli de capital (-31,2 milioane lei);

Serviciul de Telecomunicații Speciale: -58,3 milioane lei S-au identificat economii la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (-122,2 milioane lei) și s-au asigurat fondurile pentru plata drepturilor salariale (+63,5 milioane lei) și pentru asistență socială reprezentând indemnizații lunare pentru persoanele aflate în concediu pentru creșterea copilului (+0,4 milioane lei);

Camera Deputaților: -51,9 milioane lei. S-au identificat economii în principal la cheltuieli de personal (-12,7 milioane lei), la bunuri și servicii (-8 milioane lei), cheltuieli de capital (-32,5 milioane lei), alte cheltuieli (-0,8 milioane lei, și s-au asigurat fonduri pentru titlul asistență socială pentru plata indemnizației pentru foști demnitari ai statului (+2,1 milioane lei);

Autoritatea Electorală Permanantă: -42,9 milioane lei. S-au asigurat fondurile pentru plata drepturilor salariale (+1,6 milioane lei), și s-au identificat economii în principal la cheltuielile cu bunurile și serviciile (-2,3 milioane lei), la proiecte cu finanțare din FEN aferente cadrului financiar 2014-2020 (-1 milioane lei), la subvenții acordate de la bugetul de stat pentru finanțarea partidelor politice (-31,4 milioane lei), precum și la cheltuieli de capital (-9,8 milioane lei);

Curtea de Conturi: -25,6 milioane lei. S-au identificat economii în principal la titlurile bunuri și servicii (-7 milioane lei), cheltuieli de capital (-25,9 milioane lei) și s-au asigurat fonduri pentru plata drepturilor salariale (+7,7 milioane lei);

Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse: -19 milioane lei, economii stabilite pe baza execuției bugetare.

Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pe anul 2024 pentru finanțarea cheltuielilor bugetelor locale se majorează cu suma de 2.634,9 milioane lei, astfel:

  • 242,5 milioane lei pentru finanțarea gratuității acordate elevilor prevăzuți la art. 83 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, la transportul public local și metropolitan rutier, potrivit prevederilor art. 83 alin. (2) lit. a) din același act normativ;
  • 278,6 milioane lei sub formă de contribuții care vor asigura completarea drepturilor salariale neacoperite din fondurile proprii ale unităților de cult din țară, pentru un număr suplimentar de 280 de posturi, precum și pentru plata contribuțiilor potrivit prevederilor art. 9 alin. (1) lit. a) din secțiunea a 3-a, lit. E, a capitolului III "Culte", din anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare;
  • Se diminuează per sold, cu suma de 88,0 milioane lei, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată  destinate finanțării cheltuielilor determinate de implementarea Programului pentru școli al României. Suma reprezintă diferența între sumele alocate cu această destinație prin Legea nr.421/2023, rămase neutilizate potrivit comunicărilor unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, și necesarul stabilit pentru finanțarea Programului în perioada septembrie-decembrie a anului școlar 2024-2025, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1032/2024 privind stabilirea bugetului pentru implementarea Programului pentru școli al României în perioada 2023 - 2029, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 652/2023 privind aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2023 - 2029, precum și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2023 - 2024, pentru anul școlar 2024 - 2025, precum și pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 652/2023 privind aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2023 - 2029, precum și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2023 – 2024;
  • 17,5 milioane lei pentru finanțarea cheltuielilor învățământului particular și cel confesional, acreditate;
  • 914,3 milioane lei pentru finanțarea drepturilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav, acordate în baza prevederilor art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în limita prevăzută la art. 20 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 103/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, aprobată cu completări prin Legea nr. 28/2014, cu modificările și completările ulterioare;
  • 1,270 miliarde lei în scopul achitării plăților restante înregistrate în contabilitatea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local și a spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale la data de 31 august 2024, raportate potrivit legii, rezultate din relații cu:
    • furnizorii de bunuri, servicii și lucrări, inclusiv cei care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat;
    • bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale.
viewscnt
Afla mai multe despre
rectificare bugetara
buget
guvern
deficit bugetar
alocari ministere