Criză de case de marcat cu jurnal electronic. Numărul noilor case instalate la firme a trecut, după patru luni și jumătate, de 100.000, dar în două săptămâni trebuie să ajungă pe la 800.000

Criză de case de marcat cu jurnal electronic. Numărul noilor case instalate la firme a trecut, după patru luni și jumătate, de 100.000, dar în două săptămâni trebuie să ajungă pe la 800.000
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 18 oct 2018

Numărul caselor de marcat cu jurnal electronic în funcțiune la firme a depășit acum pragul de 100.000, însă acestea au fost instalate în aproximativ patru luni și jumătate, de la începutul lunii iunie și până în prezent. În proces de instalare mai sunt circa 100.000 de case, însă marea problemă este că pe piață se găsesc cu greu case noi de cumpărat, iar asociațiile importatorilor estimează că mai este nevoie de câteva luni pentru ca totalul să se apropie de 800.000, numărul aparatelor care trebuie deja să fie operaționale la 1 noiembrie.

De ce este important: Firmele care nu se încadrează în acest termen ar trebui să primească, la un eventual control, un răgaz de conformare, iar după acesta, dacă nu se dotează cu noile case, să fie sancționate. Nu este corect ca firmele să fie amendate, după ce statul a autorizat cu mare întârziere, abia la finele lunii mai, firmele care vând noile case de marcat. De asemenea, ANAF nu are în prezent infrastructura IT pentru a primi în timp real informații de la casele de marcat cu jurnal electronic instalate la firme.

Urmărește-ne și pe Google News

Firmele mari și mijlocii ar fi trebuit să aibă noile case de marcat de la 1 iunie, iar cele mici - de la 1 august. La finele lunii mai, Guvernul a acordat un termen de grație de trei luni în ce privește amenzile pentru nerespectarea acestei obligații. Astfel, amenzi ar fi urmat să fie aplicate de la 1 septembrie pentru firmele mari și mijlocii și de la 1 noiembrie pentru cele mici. Întrucât procesul decurge greoi, inclusiv din vina autorităților, Guvernul a introdus temporar sub Legea prevenirii nerespectarea acestei obligații. Firma nu mai este astfel amendată direct, ci primește un plan de conformare, un nou răgaz în care să-și procure noua casă. Abia ulterior, dacă nu a respectat nici planul de conformare, este amendată.

"Majoritatea operatorilor economici nu au reușit să achiziționeze noile case de marcat pentru că întregul proces (însemnând emiterea legislației, a specificațiilor tehnice, autorizării, etc.) a fost întârziat. Din acest motiv, s-a acordat o perioadă de tranziție fără aplicarea sancțiunilor. In pofida amânării termenelor inițiale, comercianților le-a fost foarte dificil să respecte si noile termene deoarece procedura de omologare a sistemelor la ICI a fost greoaie si urmează acum înlocuirea aparatelor în teritoriu. Chiar dacă au inițiat procedurile la sfârșitul lunii noiembrie a anului trecut (după publicarea normelor), abia în această toamnă au putut să le încheie. Este foarte important să existe o abordare corectă față de operatorii care nu au putut din motive obiective (cunoscute la nivelul Ministerului de Finanțe) să respecte termenele iar măsurile stabilite să vizeze o perioadă preventia și nu sancționarea acestor situații. Această abordare este cu atât mai importantă cu cât Legea Prevenirii nu oferă o claritate cu privire la termenul de remediere pe care ar trebui să îl aibă la dispoziție comercianții care nu au putut inlocui casele de marcat la termenul prevăzut de lege – termenul maxim de 90 de zile nu este clar când poate fi acordat", spune pentru Profit.ro Camelia Malahov, director Deloitte România.

Camelia Malahov, director Deloitte România

Camelia Malahov, director Deloitte România

Case de marcat - Legea prevenirii este aplicată și firmelor fără case de marcat cu jurnal electronic după 1 septembrie. Hotărârea Guvernului a fost publicată în Monitorul Oficial CITEȘTE ȘI Case de marcat - Legea prevenirii este aplicată și firmelor fără case de marcat cu jurnal electronic după 1 septembrie. Hotărârea Guvernului a fost publicată în Monitorul Oficial

Potrivit datelor Ministerului Finanțelor, peste 200.000 de case de marcat au fost declarate de distribuitori/producători în sistemul informatic al ANAF. Din acest total, operatorii economici au solicitat și primit de la ANAF numărul unic de identificare pentru un numar de circa 150.000 de aparate de marcat. Din aceste aproximativ 150.000 care au primit numărul unic de identificare, au fost puse în funcțiune circa 100.000.

În piață, potrivit informațiilor furnizate de asociațiile din domeniu, firmele distribuitoare de case cu jurnal electronic nu au stocuri. Totul se vinde foarte repede, chiar în ziua în care acestea sunt primite pe stoc. După ziua aceasta de vânzări, urmează o pauză până este primit un nou lot. Producția, inclusiv cea de pe piața externă, nu poate fi adaptată pentru a acoperi un șoc mare de cerere într-un timp extrem de scurt, întrucât după nu are avea ce face cu excesul de capacitate de producție.

Diferența dintre cele peste 200.000 de case vândute și cele circa 100.000 de case instalate este dată de unitățile pe care firmele le-au cumpărat, dar nu le-au și pus încă în funcțiune din lipsă de personal, propriu sau al firmelor care furnizează servicii.

Stadiul implementării la zi a aparatelor de marcat noi:

  • 206.676 înregistrate în sistemul informativ al ANAF,
  • 152.023 cu identificator fiscal atribuit,
  • 101.675 în funcțiune la contribuabili.
viewscnt
Afla mai multe despre
case de marcat
imprimante fiscale
anaf
ministerul finantelor
legea prevenirii
firme