Potrivit estimărilor preliminare ale Comisiei Europene, România a avut anul trecut un deficit de încasare la TVA, diferența dintre potențialul de venituri și cât încasează efectiv, de 32,9 miliarde de lei, respectiv 33,4%. Procentajul de 33,4%, în scădere pentru al treilea an consecutiv, este cel mai ridicat din UE. Pentru finele anului trecut, ANAF a calculat obligații fiscale recuperabile reprezentând TVA de 5,1 miliarde de lei, adică 15,5% din cele 32,9 miliarde de lei. Rămâne, pe baza estimărilor Comisiei, o sumă de 27,8 miliarde de lei din care statul nu mai are speranța că va recupera ceva.
Pentru 2019, Comisia a estimat în cazul României venituri potențiale din TVA de 98,35 miliarde lei, din care doar 65,4 miliarde de lei au fost încasate efectiv la buget în cursul anului. În fiecare an, ANAF calulează cât poate recupera din TVA neîncasat. În timp ce calculul ANAF se bazează pe date despre TVA pe care ANAF le cunoaște, inclusiv TVA declarată și neîncasată sau stabilită în urma controalelor, estimarea Comisiei este mai amplă și include, de exemplu, și TVA potențială din economia la negru.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pentru 2018, an pentru care Comisia a publicat date finale, România a rămas pe ultimul loc în Uniunea Europeană la colectarea TVA, cu un deficit de încasare de aproape 34%, mult peste media la nivelul blocului comunitar. Diferența s-a situat la 33,8% în 2018, față de un deficit mediu de 11% în UE. Comisia estimează că deficitul de încasare se va adânci considerabil în acest an, pe fondul pandemiei.
TVA este a doua cea mai importantă sursă de venit la bugetul de stat după contribuțiile de asigurări, iar anul trecut a reprezentat peste 20% din totalul veniturilor.
Pentru a combate frauda de TVA, Antifrauda derulează anul acesta controale vizând frauda specifică acestei perioade, în special cele legate de pandemie.
Totodată, ANAF a intensificat combaterea fraudei transfrontaliere, prin controale care au ca scop destructurarea lanțurilor evazioniste și eliminarea firmelor "fantomă", monitorizarea traficului rutier cu bunuri din achiziții intracomunitare, controale bazate pe analiză de risc și reacție rapidă în domeniul comerțului cu mărfuri de import.