ANAF a început consultări cu potențialii furnizori de echipamente și servicii IT pentru achiziția de servicii care să permită caselor de marcat să comunice online cu serverele ANAF. Contractul propus de ANAF acestora este pe patru ani, urmând ca ulterior, în același preț, să-i predea complet funcțional sistemul IT, numit SICSAR (Serviciu informatic de colectare, stocare, arhivare și raportare date fiscale cu jurnal electronic). Oficialii ANAF afirmă că preluarea online a datelor de la casele de marcat va fi operațională anul următor, posibil spre final. Firmele trebuie, însă, conform legii, să cumpere de mai mult timp case de marcat care nu au cu ce să comunice online la ANAF, iar datele sunt predate lunar printr-un formular. Un aspect ușor amuzant este că, în viitor, la conectarea online, casele de marcat vor transmite către serverele Fiscului mesajul "HelloANAF" (posibil vreo nostalgie prin Ministerul Finanțelor după reclama "HelloMoto" sau poate după cântecul "Hello" al lui Lionel Richie) și vor putea trimite date după ce vor primi permisiunea SICSAR, cu mesajul "RăspunsHelloANAF".
ULTIMA ORĂ Nouriel Roubini, "Dr. Doom", vine în România. Detalii AICI
O variantă îmbunătățită a mesajului casei de marcat către ANAF ar putea fi: "Hello, is it me you're looking for?".
De ce este important: Firmele trebuie să aibă noile case de marcat funcționale de circa un an și jumătate, dar, după ce Guvernul a introdus această obligație fără ca pe piața să fie disponibile astfel de aparate de marcat, a acordat mai multe păsuiri. În prezent, nerespectarea obligației este încă sub incidența Legii prevenirii, astfel că firmele găsite fără noile case primesc un plan de conformare și nu direct amendă. În prezent, în Parlament a fost introdus un proiect de lege de către senatorul Eugen Teodorovici, de asemenea și ministru al Finanțelor, pentru scoaterea de sub incidența Legii prevenirii. Ministerul Finanțelor a prezentat anterior, în vara, un proiect de act normativ în acest scop, dar, în contextul instabilității politice, Teodorovici a depus la mijlocul lunii septembrie un proiect de lege cu aceleași prevederi în Senat.
De asemenea important: Multe firme, mai ales dintre cele mai mici, sunt nemultumite că au fost obligate să cumpere noile case de marcat în contextul în care ANAF nu are sistemul informatic necesar să preia online, în timp real, informațiile.
"La finalizarea acordului cadru, sistemul SICSAR cu toate componentele sale, atât software cât și hardware (inclusiv spațiul de stocare și arhivare), va intra în proprietatea beneficiarului, inclusiv datele stocate pe acestea. Durata acordului cadru este de 48 de luni", potrivit unui document ANAF.
Obiectivul îl reprezintă asigurarea colectării centralizate a datelor fiscale din aparatele de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic și realizarea unui sistem informatic de stocare și arhivare, precum și generarea de rapoarte de monitorizare operațională și de securitate a sistemului.
"Prin mesajul <HelloANAF>, AMEF-ul (casa de marcat, n.r.) anunță SICSAR că este activ și, dacă este cazul, are de transmis date fiscale (fișiere XML zile fiscale). În acest ultim caz așteaptă permisiunea explicită a SICSAR de a trimite aceste date prin mesajul <RaspunsHelloANAF>", potrivit documentului analizat.
CITEȘTE ȘI Lege semnată: Ștampila, eliminată din marea parte a instituțiilor statului. Actele de stare civilă, contractele publice și alte documente oficiale - fără ștampilăObiectivele specifice al sistemului SICSAR:
- conectarea tuturor caselor de marcat electronice cu capabilități de comunicare online la un sistem centralizat;
- colectarea în mod permanent, automat și protejat a informațiilor de la casele de marcat electronice;
- preluarea datelor colectate de la casele de marcat electronice de către sistemul informatic al ANAF;
- analiza și generarea de rapoarte de monitorizare operațională și de securitate a sistemelor
Funcționalitățile de bază ale soluției sunt:
- colectarea informațiilor de la casele de marcat electronice;
- transmiterea de comenzi/setări către casele de marcat electronice;
- verificarea, validarea, stocarea și arhivarea informațiilor colectate;
- schimbul de date între sistemul SICSAR și sistemul informatic al Beneficiarului;
- elaborarea de rapoarte de monitorizare operațională și de securitate a sistemelor.
Pe datele de la Ministerul Finanțelor, sunt în prezent instalate aproape 465.000 de aparate fiscale la firme, în timp ce alte 35.000 de case de marcat noi au fost cumpărate de firme și așteaptă instalarea. În stocurile distribuitorilor se află circa 64.000 de case de marcat cu jurnal electronic.
Stadiul implementării la zi a aparatelor de marcat noi
- 564.715 înregistrate în sistemul informativ al ANAF,
- 501.211 cu identificator fiscal atribuit,
- 463.695 în funcțiune la contribuabili.
Firmele trebuie să-și ia noile case de marcat cu jurnal electronic
Obligația de dotare cu noile case de marcat a intrat în vigoare la 1 iunie 2018 pentru contribuabilii mari și mijlocii și de la 1 august 2018 pentru cei mici, dar, după ce autoritățile au constatat că foarte aproape de 1 iunie 2018 nu era niciun vânzător autorizat de astfel de echipamente, au amânat în primă fază cu 3 luni amenzile, apoi au introdus nerespectarea acestei obligații sub Legea prevenirii.
CITEȘTE ȘI INTERVIU Șefa ANAF despre reforma personalului: Până la informatizare, preferăm doar să realocăm oamenii pe care îi avem. Angajări noi - anul viitor pe posturi rămase vacante, însă doar tineri ieșiți din facultate. "Nu înveți la nicio școală ce înveți înAstfel, prin OUG nr. 44/ 2018, au fost acordate termene de grație de 3 luni în care nu s-au aplicat sancțiunile pentru nedotarea operatorilor economici cu noile aparate (până la 1 septembrie 2018 pentru contribuabilii mari și mijlocii, respectiv 1 noiembrie 2018 pentru contribuabilii mici). Având în vedere că unii dintre operatorii economici din categoria contribuabililor mari și mijlocii nu și-au putut îndeplini obligația de a se dota cu noile aparate de marcat nici după expirarea termenelor de grație (întrucât, la sfârșitul lunii august 2018, nu erau disponibile pe piață soluții fiscale dedicate), la inițiativa Ministerului Finanțelor, contravenția pentru nedotarea la termen cu noile aparate de marcat a fost adăugată, prin HG 701/2018, în prevederile Legii prevenirii (HG nr. 33/2018).
Astfel, ANAF poate desfășura, inclusiv în prezent, în raport cu această contravenție, doar acțiuni de tip preventiv stimulativ și nu de sancționare de la prima abatere a operatorului economic.
Ministerul Finanțelor și ANAF au încercat anul acesta să sperie firmele cu anunțuri despre controale riguroase sau despre intensificarea controalelor, însă rezultatul acestor demersuri este unul redus, în contextul în care firmele știu că pentru nerespectarea acestei obligații se aplică Legea prevenirii. Adică, atunci când inspectorii Antifraudă constată că lipsesc noile case de marcat, acordă un termen de conformare, iar dacă atunci când revin, după acest termen, firma tot nu a cumpărat noul aparat fiscal, abia atunci pot aplica amenda.