Comisia Europeană a declanșat astăzi o investigație aprofundată pentru a stabili dacă decizia Guvernului din 2013 de a șterge datorii ale CFR Marfă, în cuantum de circa 360 milioane euro, și necolectarea, cel puțin din 2010, a datoriilor bugetare ale companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat. Dacă va concluziona că CFR Marfă a primit un ajutor de stat, Comisia va evalua dacă acesta ar putea fi compatibil cu normele UE. Un răspuns negativ va genera sancțiuni aplicate României.
"Piața transportului feroviar de marfă este o componentă crucială a legăturilor de transport ale oricărei economii. CFR Marfă este operatorul istoric pe această piață în România și a beneficiat de stingerea datoriilor publice și de necolectarea de către creditorii publici a sumelor datorate. Trebuie să verificăm dacă un investitor privat ar fi procedat la fel ca autoritățile publice și, în cazul în care răspunsul este negativ, trebuie să stabilim dacă aceste măsuri sunt compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat", a anunțat astăzi Margrethe Vestager, comisar responsabil cu politica în domeniul concurenței.
Ancheta a fost declanșată în urma unei reclamații a Asociației Transportatorilor Feroviari Privați din România.
CITEȘTE ȘI Cum să joci la Bursă cu șanse duble de profitÎn vara anului 2013, Guvernul Ponta a decis ca datoriile CFR Marfă să fie stinse de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin conversie în acțiuni. Guvernul a transmis atunci că această operațiune, aprobată prin ordonanță de urgență, urmărește "o echilibrare economico-financiară" a CFR Marfă în vederea creșterii atractivității la privatizare, iar caracterul de urgență al ordonanței este generat de necesitatea de a îndeplini obiectivele asumate prin înțelegerile cu Fondul Monetar Internațional.
La acel moment, CFR Marfă înregistra datorii totale de 1,8 miliarde lei, dintre care circa 600 milioane lei la buget și 600 milioane lei către CFR Infrastructură, restul reprezentând penalități de întârziere și restanțe către furnizori privați.
Ministerul Transporturilor reluase privatizarea CFR Marfă și a relaxat unele condiții impuse ofertanților, nivelul cifrei de afaceri solicitat fiind redus de cinci ori, de la 100 milioane euro la 20 milioane euro, însă nu a modificat prețul de pornire, de 180 milioane euro, sau termenul de desemnare a câștigătorului.
Privatizarea CFR Marfă reprezenta o precondiție solicitată de experții Fondului Monetar Internațional pentru ca ultima evaluare a acordului început în 2011 să intre în Consiliul Director al instituției internaționale.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Reducerea cotei la pensia privată și transferul contribuțiilor taie viitoarele pensii private pentru aproape fiecare angajat cu 21%, un minus de 58.041 leiÎn iunie 2013, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarată câștigătoare în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni.
Tranzacția nu a mai fost însă finalizată, deoarece bănci creditoare ale CFR Marfă nu au acceptat schimbarea acționariatului, iar Consiliul Concurenței nu s-a putut pronunța, din lipsă de timp, până la termenul limită. Invocând această lipsă de timp, premierul Victor Ponta a cerut atunci ca strategia de privatizare să fie reavizată de Consiliul Suprem de Apărare a Țării, condus de Traian Băsescu, iar președintele, la rândul lui, a cerut ca Ponta să își asume răspunderea pentru privatizare. Rezultatul a fost eșecul privatizării.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Lege cu scutiri de taxe și TVA pentru cazinouri, hoteluri, restaurante, cluburi sau magazine. Suspiciuni de legături cu BelinaDupă eșecul privatizării, Guvernul a promis Fondului Monetar Internațional că va aplica o restructurare agresivă a companiei CFR Marfă, cu disponibilizarea a 2.500 de angajați, reprezentând circa 30% din numărul total de personal.
CFR Marfă, controlată de stat prin Ministerul Transporturilor, este cel mai mare transportator feroviar de marfă din România, cu o cotă de piață de peste 50%.
Pentru acest an transportatorul estimează pierderi de 137,2 milioane de lei și creanțe restante de peste 360 milioane de lei.
CFR Marfă se confruntă cu dificultăți financiare cel puțin din 2009. Normele UE privind ajutoarele de stat permit unui stat să intervină în sprijinul unei companii aflate în dificultate financiară numai în condiții specifice și preved ca respectiva companie să fie supusă unui plan de restructurare solid, menit să asigure restabilirea viabilității pe termen lung și contribuția companiei la costurile de restructurare.
”E posibil să vină Comisia Europeană să spună că acea ștergere de datorii în vederea privatizării a fost un ajutor de stat ilegal care trebuie recuperat. Așadar, i-am mai arunca companiei în spinare câteva sute de milioane cu dobânzi pe anii respectivi. Deci o situație proastă ar deveni catastrofală”, a spus Chirițoiu.
CFR Marfă a avut pierderi în fiecare an din 2008 până în prezent, cel mai slab rezultat fiind înregistrat în 2009, cu o pierdere de 535 milioane lei. În 2015, afacerile companiei au scăzut cu 13%, până la 800 milioane lei, de la 918,8 milioane lei în 2014.
În 2015, CFR Marfă a înregistrat o cotă de piață de circa 57%, principalul său concurent fiind Grupul Feroviar Român (GFR), controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, care a încercat în 2013 să cumpere compania de stat.