ANAF urmează să reducă până la cel mult cinci zile termenul de soluționare a solicitărilor de înscriere în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale. De asemenea, înscrierea în Registru ar urma să fie efectuată în ziua aprobării cererii de înscriere, în loc de data comunicării Deciziei privind aprobarea cererii de înscriere, potrivit unui proiect de ordin al președintelui ANAF.
Modificările au fost cerute de Ministerul Finanțelor.
La mai puțin de două săptămâni de la publicarea pe portalul www.anaf.ro, 2.255 de asociații non-profit sunt înscrise în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale, a anunțat ANAF, printr-un comunicat. Registrul poate fi consultat în secțiunea Servicii online.
Cererile de înscriere/radiere în/din Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale (Formular 163 - disponibil pe site-ul ANAF) se depun online, prin intermediul portalului e-guvernare.ro.
Începând cu 1 aprilie 2019, organizațiile fără scop lucrativ/unități de cult către care se face sponsorizarea trebuie să fie înscrise, la data încheierii contractului, în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale.
"Deși la o primă vedere acest Registru reprezintă o nouă cerință birocratică, în acest fel societățile care vor să acorde sponsorizări vor avea posibilitatea să caute informații relevante despre entitățile non-profit către care fac sponsorizări, iar informațiile privind activitatea desfășurată de acestea vor fi public disponibile. De asemenea, este important de menționat că, pentru a beneficia de creditul fiscal aferent sponsorizării prevăzut de Codul fiscal, aceste entități fără scop lucrativ/unități de cult trebuie să fie înscrise, la data încheierii contractului, în Registru. Prin urmare, pentru a beneficia de creditul fiscal, entitățile non-profit către care se face sponsorizarea trebuie să fie înregistrate în Registru", potrivit firmei de consultanță Deloitte.
Codul fiscal prevede că înscrierea în Registru se realizează pe baza solicitării entității, dacă sunt îndeplinite cumulativ, la data depunerii cererii, următoarele condiții:
a) desfășoară activitate în domeniul pentru care a fost constituită, pe baza declarației pe propria răspundere;
b) și-a îndeplinit toate obligațiile fiscale declarative prevăzute de lege;
c) nu are obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile;
d) a depus situațiile financiare anuale, prevăzute de lege;
e) nu a fost declarată inactivă, potrivit art. 92 din Codul de procedură fiscală.
CITEȘTE ȘI ANAF a trecut de 1 milion de firme și persoane înregistrate în SPV, serviciul prin care comunică online. Sistemul IT nu mai face față, însă, de multe luni utilizării tot mai intenseCondițiile de mai sus sunt verificate de administrația fiscală care gestionează respectiva entitate non-profit în calitate de plătitor de impozite și taxe. Este necesară prezentarea certificatelor de atestare fiscală eliberate de direcțiile de impozite și taxe din subordinea unităților administrativ-teritoriale, deoarece ANAF nu deține informații privind impozitele și taxele locale datorate de contribuabili unităților administrativ-teritoriale.