ANAF a încheiat în perioada martie - iunie anul acesta un număr de 58 de inspecții fiscale la firme care fac transport transfrontalier de marfă, în urma cărora a stabilit sume suplimentare în valoare de 283,37 milioane lei, potrivit unui document ANAF analizat de Profit.ro. O mare parte a acestei sume provine, probabil, din reîncadrarea diurnelor șoferilor ca venituri de natură salarială, ceea ce presupune un nivel mult mai ridicat de taxare. ANAF are în derulare încă 41 de astfel de inspecții fiscale, despre care afirmă că nu ca obiectiv impozitarea "diurnei", dar că inspecțiile au constat că au fost acordate sume de bani denumite generic "diurnă", în funcție de productivitatea muncii, aceste sume neavând legătură cu destinația indemnizatiilor de delegare/detașare prevăzute de lege, fiind acordate în vederea asigurării salariului minim din statul membru.
Firmele care fac transport rutier de marfă se plâng că, din cauza sumelor foarte mari stabilite de ANAF, riscă falimentul. Deși a fost format un grup de lucru din care fac parte reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, ANAF și transportatorilor, reprezentanții acestor instituții nu au ajuns la un rezultat. În acest context, PNL partid aflat în prezent la guvernare a pregătit un proiect de lege care ar clarifica situația în privința inspecțiilor ANAF, însă demersul ar putea fi afectat de actuala criză politică.
"Considerăm că măsura luată de ANAF este abuzivă și acuzăm guvernanții că fac jocul statelor vest-europene care vor să elimine concurența est-europeană de pe piața de transport internațional. În timp ce state precum Polonia, Lituania sau Ungaria își protejează proprii transportatori, România este singurul stat european care impozitează diurna. Efectele acestei măsuri sunt devastatoare, cu atât mai mult cu cât taxarea se face retroactiv, penalitățile fiind imposibil de plătit de vreo firmă. Firmele de transport din România se confruntă astfel, pe de-o parte, cu plecarea forței de muncă, iar pe de altă parte cu controalele abuzive ale ANAF care le bagă direct în faliment după impunerea unor sume uriașe de plată ca impozite și contribuții sociale pe ultimii cinci ani. Transporturile rutiere au fost principalul contribuitor la exportul de servicii al României în ultimii ani, cu un total de 5,68 miliarde de euro în 2020, din care 5,53 miliarde euro transport rutier de mărfuri", atrage atenția Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
CITEȘTE ȘI Negocieri pentru salariul minim - Patronatele acceptă o creștere cu 8%, sindicatele forțează pentru 10%. Cîțu: Cred că ne putem înțelege! Ministrul Raluca Turcan, la Ora de Profit.ro - Creștem din ianuariePoziția ANAF
"Obiectivul inspecțiilor fiscale nu l-a reprezentat impozitarea <<diurnei>> angajaților contribuabililor din domeniul transporturilor. În cazurile investigate de structurile de inspecție fiscală, s-a constat că au fost acordate sume de bani denumite generic <<diurnă>>, în funcție de productivitatea muncii, aceste sume neavând legătură cu destinația indemnizatiilor de delegare/detașare prevăzute de lege, fiind acordate în vederea asigurării salariului minim din statul membru. De asemenea, organele de inspecție fiscală, în baza documentelor verificate și a notelor explicative date de contribuabili, au stabilit că sumele acordate nu reprezintă indemnizații de delegare/detasare, în fapt fiind contravaloarea muncii prestate, respectiv salariul minim din statul membru, unde se desfășoară activitatea", potrivit ANAF.
Inspecțiile fiscale ale ANAF vizând firmele de transport rutier se soldează cu sume mari stabilite suplimentar pentru anii din urmă.
"În ceea ce privește numărul de controale efectuate la firmele de transporturi, precizăm că din anul 2016 și până prezent, s-au încheiat acțiuni de inspecție fiscală care au vizat perioada iulie 2015 - martie 2021 la contribuabilii care au detașat salariați de pe teritoriul României în cadrul prestărilor de servicii transfrontaliere, inclusiv agenți de muncă temporari, în cadrul cărora s-a procedat la
reîncadrarea diurnei/indemnizațiilor de delegare/detașare/indemnizațiilor specifice detașării în venituri de natură salarială. De asemenea, în perioada martie-iunie 2021, au fost finalizate un număr de 58 de acțiuni pentru care s-au emis decizii de impunere la contribuabilii care au detașat salariați de pe teritoriul României în cadrul prestărilor de servicii transfrontaliere, inclusiv agenți de muncă temporari, în urma cărora s-au stabilit sume suplimentare în valoare de 283,37 milioane lei", arată ANAF.
Fiscul mai are în derulare alte 41 de astfel de inspecții, care se vor solda, cel mai probabil, tot sume mari pentru firmele din domeniu.
"În prezent, se află în curs de derulare un număr de 41 de acțiuni de inspecție fiscală la contribuabilii care au detașat salariați de pe teritoriul României în cadrul prestărilor de servicii transfrontaliere, inclusiv agenți de muncă temporari, reprezentând 1,33% din totalul acțiunilor de inspecție fiscală programate", potrivit documentului citat.
De asemenea, ANAF poate iniția oricând noi inspecții fiscale vizând transportatorii. Deși instituția nu admite acest lucru, firmele de transport afirmă că ținta inspectorilor Fiscului sunt diurnele, după ce în anii din urmă, pe care îi iau acum la recalculat, nu au semnalat că ar fi ceva în neregulă în ce privește această formă de plată.
CITEȘTE ȘI Administratorul unei firme - 151 fapte de evaziune fiscalăTransportatorii vin să protesteze la București pe 29 septembrie. Ar fi vrut cu 5.000 de autovehicule
"Protestul transportatorilor va avea loc pe 29 septembrie la București. UNTRR invită pe cei interesați să se alăture acestei acțiuni. În urma depunerii la Primăria Municipiului București a cererii de autorizare a acțiunii de protest de către asociațiile patronale ale transportatorilor - UNTRR, APTE2002, ATMB, FORT, Apulum Alba Iulia, COTAR și ARTRI în data de 7 septembrie 2021, reprezentanții transportatorilor au fost invitați la ședința de organizare a adunării publice. În urma discuțiilor a fost încheiat un Protocol privind organizarea și desfășurarea adunării publice solicitată pentru data de 29 septembrie 2021, între orele 06.00-16.00. În data de 08 septembrie 2021, Protocolul a fost discutat în comisia tehnică de circulație a PMB și Protestul a fost aprobat pentru data de 29 septembrie 2021", potrivit unui anunț al UNTRR.
Cererea transportatorilor a fost făcută pentru participarea unui un număr de 5.000 de autovehicule (capete tractor, autobuze, taxi etc.) aparținând patronatelor din domeniul de activitate și pentru circa 500 de persoane.
Potrivit UNTRR, având în vedere legislația actuală, protocolul a fost încheiat pentru un număr maxim de „500 de persoane și un număr maxim de 500 de auto, până la epuizarea spațiului delimitat de desfășurare a protestului, în funcție de incidența cumulată la 14 zile a cazurilor din localitate”.