Doi clienți Vodafone România, al doilea jucător local de telefonie mobilă, au reclamat la Protecția Consumatorului că operatorul telecom le-a cerut să achite despăgubiri pentru că au reziliat abonamentele înainte de expirarea perioadei contractuale minime. În urma controlului efectuat, instituția a constatat că reclamațiile sunt întemeiate, a aplicat companiei de telefonie mobilă un avertisment și a hotărât să anuleze, în iunie 2018, despăgubirile solicitate de operator clienților, al căror cuantum s-a ridicat la 91,67 euro și, respectiv, 376,21 lei.
Vodafone România a contestat procesul verbal de contravenție în prima parte a lunii iulie 2018.
Judecătoria Târgu Mureș a respins cererea Vodafone România în prima parte a lunii decembrie 2018. Operatorul a atacat decizia cu apel la Tribunalul Mureș, dar magistrații au respins acum definitiv cererea.
CITEȘTE ȘI Șeful Orange, achitat de acuzațiile de complicitate la fraudăCompania a susținut în fața instanței că, în procesul de ofertare, prezintă viitorilor clienți toate informațiile necesare, iar destinatarul ofertei, în situația în care o apreciază ca fiind atractivă, o poate accepta, iar dacă nu este de acord, o poate respinge.
“Din momentul acceptării ofertei și a semnării contractului, acesta devine obligatorie pentru ambele părți. De asemenea, parcurgerea, prealabil semnării, a tuturor clauzelor contractului de servicii este în responsabilitatea clientului”, se arată în contestația companiei de telefonie mobilă.
În cazul încetării contractului înainte de expirarea perioadei minime contractuale, la cererea clientului sau din motive imputabile acestuia, compania are dreptul să solicite achitarea unei juste despăgubiri egale cu valoarea prejudiciului cauzat, conform clauzelor din contractul de abonament.
CITEȘTE ȘI Belgia, amendată cu 5.000 de euro pe zi pentru întârzieri în introducerea rețelelor broadbandCompania a mai susținut că este îndreptățită să primească despăgubiri în condițiile în care, dacă nu ar acorda o serie de reduceri substanțiale pentru durata minimă de 24 luni a contractului, costurile pe care clientul ar trebui să le plătească ar fi cu mult mai mari decât cele agreate de acesta prin semnarea, într-unul din cazuri, a abonamentului RED 11 fără telefon (tarif lunar de 9,24 euro).
“Spre exemplificare, costul total lunar la un consum de 100 minute în rețeaua Vodafone România (din beneficiile nelimitate) și 100 minute în rețeaua națională (din beneficiile nelimitate) ar fi de 8 euro fără TVA, având în vedere că minutul utilizat în orice rețea națională este de 0,04 euro fără TVA. De asemenea, costul total lunar pentru utilizarea de către client a 210 GB de internet pe mobil este de 1.411,76 euro fără TVA, având în vedere că utilizarea a 100 MB este tarifată cu 0,67 euro fără TVA”, se mai arată în contestația operatorului.
CITEȘTE ȘI Cine concurează pentru preluarea operațiunilor Telekom România. Business-ul riscă să intre sub o ”dominație" rusească, cu legături controversateOperatorul telecom a apreciat că aplicarea justei despăgubiri pentru fiecare ofertă accesată de un client este cu atât mai necesară în domeniul comunicațiilor, având în vedere investițiile permanente pe care operatorii telecom le realizează în rețea.
În consecință, a considerat Vodafone România, justa despăgubire este consecința firească a cheltuielilor anticipate pe care un operator telecom le realizează pentru a oferi clienților săi beneficii și facilități deosebite, costuri prevăzute de operator la momentul încheierii contractului și recuperate în mod etapizat pe durata contractuală minimă.
În condițiile absurde prin care acest tip de clauze ar fi eliminate din contracte ca și consecință a modificărilor legislative, s-ar crea, au mai susținut avocații Vodafone România în fața magistraților de la Judecătoria Târgu Mureș, un adevărat dezechilibru între părțile contractante, dezechilibru evident în defavoarea operatorului, întrucât acesta nu ar mai fi protejat de acele situații în care contractul nu ar fi respectat și operatorul ar avea pagube financiare pentru fiecare caz în parte.
CITEȘTE ȘI Prima rețea 5G funcțională - testată în Bulgaria de o subsidiară Telekom Austria“Pe cale de consecință, Vodafone România ar fi nevoită să schimbe politica de furnizare a serviciilor prin adoptarea unor măsuri comerciale în detrimentul clienților, ca de exemplu: eliminarea serviciilor pe baza de abonament, eliminarea pachetelor cu terminale la preț promoțional, micșorarea semnificativă a beneficiilor incluse, creșterea tarifelor pentru anumite servicii, vânzarea la tarife standard etc. O astfel de abordare este total nerealistă și nu corespunde cu modelul în care funcționează piața de telecomunicații din UE”, se arată în motivarea sentinței Judecătoriei Târgu Mureș din 7 decembrie 2018.
“Apărările formulate de către petentă, în sensul că în cauză nu se poate vorbi de aplicabilitatea articolului 9 din OG 21/1992 constând în obligația profesionistului de a pune pe piață numai produse sau servicii care nu lezează interesele economice ale consumatorilor și să se comporte în mod corect în relațiile cu aceștia, sunt neîntemeiate, din moment ce prevederile OUG 111/2011 invocate de către petentă acordă dreptul operatorilor de a solicita o justă despăgubire, condiționând acest drept de obligația de informare corespunzătoare a utilizatorilor, și se referă la utilizarea serviciilor sau durata minimă necesară pentru a beneficia de anumite promoții sau avantaje, respectiv sumele datorate de abonați la încetarea contractului, inclusiv, dacă este cazul, recuperarea anumitor costuri legate de echipamentul terminal contractat, însă chiar și aceste prevederi legale (OUG 111/2011 - n.r.) trebuie aplicate prin prisma prevederilor articolul 9 din OG 21/1992 privind protecția consumatorilor”, se mai arată în motivare.
CITEȘTE ȘI Orange începe să taie în România din cheltuielile operaționale: vrea să schimbe modul de trimis facturile către cliențiMagistrații au apreciat însă că ar fi fost corect să fie cerut consumatorului eventual contravaloarea promoțiilor sau avantajelor acordate în considerarea duratei contractuale, respectiv contravaloarea eventualelor echipamentelor predate, însă solicitarea Vodafone România de a se achita de către consumator servicii de care nu a beneficiat și nici nu va beneficia încalcă articolului 9 din OG 21/1992, lezează interesele economice ale consumatorilor și nu este un comportament corect în relațiile cu aceștia.
“În consecință, instanța constată că starea de fapt reținută de Protecția Consumatorului a fost probată, iar Vodafone România nu a propus niciun fel de probe care să dovedească o altă stare de fapt decât cea consemnată în procesul verbal, deși a beneficiat de un cadru procedural adecvat în acest sens, prin urmare nu a fost răsturnată prezumția de veridicitate a procesului verbal contestat”, se arată în motivarea deciziei instanței.
CITEȘTE ȘI Guvernul schimbă OUG 114 pentru a lansa licitația 5G în telecomOperatorul român este parte a grupului britanic de telecomunicații Vodafone și al doilea jucător local pe piața locală de telefonie mobile în funcție de numărul de clienți și cifra de afaceri, după Orange România.
Operatorul avea 9,94 milioane de clienți la finele anului 2017, în creștere cu 5,2% față de decembrie 2016, potrivit datelor grupului britanic de telecomunicații.
În 2018, afacerile companiei au crescut la cu 4,4%, la 3,813 miliarde de lei, conform www.termene.ro.