Vodafone învinge ANAF și are liber la "nelimitat"

Vodafone învinge ANAF și are liber la "nelimitat"
scris 25 mar 2019

Vodafone România și-a recăpătat în instanță dreptul de a utiliza termenul "nelimitat" în reclame, după ce ANAF amendase compania, în 2016, cu 5.000 de lei pentru publicitate apreciată ca înșelătoare prin mesajele utilizate în promovarea unor oferte de servicii de telefonie mobilă, impunând atunci ca termenul să nu mai fie folosit.

Procesul-verbal de contravenție a fost atunci contestat de Vodafone. Instanța a respins cererea în februarie 2017, cu posibilitate de apel. Acum, compania și-a recâștigat dreptul de a utiliza termenul, dar trebuie să corecteze fie reclamele publicitare, fie condițiile contractuale, astfel încât acestea să fie concordante.

Urmărește-ne și pe Google News

În luna mai 2018, însă, operatorul a înaintat apel la Tribunalul București și a obținut, în urma unei decizii definitive, înlăturarea măsurii prin care ANAF a dispus încetarea folosirii termenului ”nelimitat” în mesajele publicitare utilizate pentru promovarea serviciilor de telefonie mobilă de către Vodafone România.

Orange, Telekom și Vodafone se unesc din nou și cer Guvernului anularea prevederilor din OUG 114 privind comunicațiile, atenționând că investițiile în rețele sunt reduse cu 100 milioane de euro, iar industria riscă să fie dezechilibrată CITEȘTE ȘI Orange, Telekom și Vodafone se unesc din nou și cer Guvernului anularea prevederilor din OUG 114 privind comunicațiile, atenționând că investițiile în rețele sunt reduse cu 100 milioane de euro, iar industria riscă să fie dezechilibrată

"Tribunalul reține că apelanta (Vodafone România - n.r.) a efectuat acte de publicitate cu indicarea faptului că în abonament sunt incluse minute sau SMS-uri nelimitate și fără a menționa că, în realitate, există restricții la efectuarea acestor convorbiri, restricții care sunt inserate în clauzele contractului aferent abonamentului. Ca urmare, informațiile făcute publice de apelanta nu corespund clauzelor contractuale referitoare la condițiile de folosire a serviciilor de telefonie ale acestui abonament, care impun restricții, corect reținute atât de intimată (ANAF - n.r.), cât și de instanța de fond (Judecătoria Sectorului 2 - n.r.)", se arată în motivarea sentinței Tribunalului București din 28 decembrie 2018, văzută de Profit.ro.

Fostul director juridic al Vodafone România a preluat aceeași poziție la Telekom Romania CITEȘTE ȘI Fostul director juridic al Vodafone România a preluat aceeași poziție la Telekom Romania

Totuși, instanța a constatat că nu poate fi oprită folosirea unui cuvânt sau unei expresii, ci doar interzice pe mai departe publicitatea înșelătoare, și anume popularizarea unor informații nereale.

"Atâta vreme cât cuvântul sau expresia folosite în cadrul publicității sunt corespunzătoare stării de fapt, nu poate fi interzisă folosirea lor. Apelanta (Vodafone România - n.r.) are posibilitatea să corecteze fie reclamele publicitare, fie condițiile contractuale, astfel încât acestea să fie concordante. Într-o asemenea împrejurare, în funcție de context, ar putea fi folosit cuvântul "nelimitat" în condiții de legalitate. Ca urmare, Tribunalul București reține că în mod greșit intimata (ANAF - n.r.) a dispus interzicerea folosirii unui cuvânt în cadrul campaniilor publicitare, o asemenea interdicție neavând suport legal. Pentru considerentele de mai sus, instanța va admite apelul formulat, va schimba în parte sentința apelată în sensul în care va înlătura măsura complementară dispusă prin procesul verbal de contravenție", se mai spune în motivare.

Vodafone România nu este singurul operator sancționat de ANAF pentru inducerea în eroare a clienților ca urmare a utilizării termenului nelimitat.

Vodafone pierde în fața unor clienți cărora le-a cerut taxă de despăgubire pentru că și-au reziliat contractele înainte de expirarea perioadei contractuale minime CITEȘTE ȘI Vodafone pierde în fața unor clienți cărora le-a cerut taxă de despăgubire pentru că și-au reziliat contractele înainte de expirarea perioadei contractuale minime

Astfel, Orange România a fost sancționată de ANAF în august 2016 pentru că ar fi indus în eroare clienții prin utilizarea sintagmei "nelimitat" în promovarea beneficiilor abonamentelor din portofoliu. Operatorul a contestat sancțiunea, dar instanța a respins definitiv cererea în octombrie 2018.

Și UPC România, operator prin cablu, a pierdut un proces cu ANAF într-un caz similar. Compania a pierdut procesul pentru că a depus tardiv apelul, în care a contestat o amendă de 3.500 de lei aplicată de Fisc.

Inspectorii au constatat, în august 2016, că UPC ar fi indus în eroare clienții prin sintagma "nelimitat", utilizată în cadrul unei campanii de promovare a serviciilor de telefonie.

Vodafone România este parte a grupului britanic Vodafone și al doilea jucător local după nivelul veniturilor și numărul clienților.

Veniturile companiei au scăzut cu 0,5% în anul calendaristic 2018, la 719 milioane de euro, de la 722,3 milioane de euro în 2017.

La finele anului 2018, portofoliul total al operatorului număra 9,9 milioane de clienți, din care 9,2 milioane sunt utilizatori de servicii de telecomunicații mobile.

viewscnt
Afla mai multe despre
vodafone
anaf
fisc
nelimitat
instanta
sentinta
litigiu
amenda
sanctiunea
publicitate inselatoare
oferte