Vodafone România și-a recăpătat în instanță dreptul de a utiliza termenul "nelimitat" în reclame, după ce ANAF amendase compania, în 2016, cu 5.000 de lei pentru publicitate apreciată ca înșelătoare prin mesajele utilizate în promovarea unor oferte de servicii de telefonie mobilă, impunând atunci ca termenul să nu mai fie folosit.
Procesul-verbal de contravenție a fost atunci contestat de Vodafone. Instanța a respins cererea în februarie 2017, cu posibilitate de apel. Acum, compania și-a recâștigat dreptul de a utiliza termenul, dar trebuie să corecteze fie reclamele publicitare, fie condițiile contractuale, astfel încât acestea să fie concordante.
În luna mai 2018, însă, operatorul a înaintat apel la Tribunalul București și a obținut, în urma unei decizii definitive, înlăturarea măsurii prin care ANAF a dispus încetarea folosirii termenului ”nelimitat” în mesajele publicitare utilizate pentru promovarea serviciilor de telefonie mobilă de către Vodafone România.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Tribunalul reține că apelanta (Vodafone România - n.r.) a efectuat acte de publicitate cu indicarea faptului că în abonament sunt incluse minute sau SMS-uri nelimitate și fără a menționa că, în realitate, există restricții la efectuarea acestor convorbiri, restricții care sunt inserate în clauzele contractului aferent abonamentului. Ca urmare, informațiile făcute publice de apelanta nu corespund clauzelor contractuale referitoare la condițiile de folosire a serviciilor de telefonie ale acestui abonament, care impun restricții, corect reținute atât de intimată (ANAF - n.r.), cât și de instanța de fond (Judecătoria Sectorului 2 - n.r.)", se arată în motivarea sentinței Tribunalului București din 28 decembrie 2018, văzută de Profit.ro.
Totuși, instanța a constatat că nu poate fi oprită folosirea unui cuvânt sau unei expresii, ci doar interzice pe mai departe publicitatea înșelătoare, și anume popularizarea unor informații nereale.
"Atâta vreme cât cuvântul sau expresia folosite în cadrul publicității sunt corespunzătoare stării de fapt, nu poate fi interzisă folosirea lor. Apelanta (Vodafone România - n.r.) are posibilitatea să corecteze fie reclamele publicitare, fie condițiile contractuale, astfel încât acestea să fie concordante. Într-o asemenea împrejurare, în funcție de context, ar putea fi folosit cuvântul "nelimitat" în condiții de legalitate. Ca urmare, Tribunalul București reține că în mod greșit intimata (ANAF - n.r.) a dispus interzicerea folosirii unui cuvânt în cadrul campaniilor publicitare, o asemenea interdicție neavând suport legal. Pentru considerentele de mai sus, instanța va admite apelul formulat, va schimba în parte sentința apelată în sensul în care va înlătura măsura complementară dispusă prin procesul verbal de contravenție", se mai spune în motivare.
Vodafone România nu este singurul operator sancționat de ANAF pentru inducerea în eroare a clienților ca urmare a utilizării termenului nelimitat.
CITEȘTE ȘI Vodafone pierde în fața unor clienți cărora le-a cerut taxă de despăgubire pentru că și-au reziliat contractele înainte de expirarea perioadei contractuale minimeAstfel, Orange România a fost sancționată de ANAF în august 2016 pentru că ar fi indus în eroare clienții prin utilizarea sintagmei "nelimitat" în promovarea beneficiilor abonamentelor din portofoliu. Operatorul a contestat sancțiunea, dar instanța a respins definitiv cererea în octombrie 2018.
Inspectorii au constatat, în august 2016, că UPC ar fi indus în eroare clienții prin sintagma "nelimitat", utilizată în cadrul unei campanii de promovare a serviciilor de telefonie.
Vodafone România este parte a grupului britanic Vodafone și al doilea jucător local după nivelul veniturilor și numărul clienților.
La finele anului 2018, portofoliul total al operatorului număra 9,9 milioane de clienți, din care 9,2 milioane sunt utilizatori de servicii de telecomunicații mobile.