Un proiect de lege inițiat de 34 de deputați PSD și depus la Senat, ce propune modificări ale Legii contabilității, Legii societăților comerciale și Legii cooperației, elimină pedeapsa cu închisoarea pentru directorii și administratorii de companii ce favorizează alte firme, folosesc cu rea-credință banii societăților pe care le conduc sau se împrumută de la acestea peste limita de 5.000 euro permisă de lege și permite distribuirea de dividende trimestrial și nu doar după aprobarea situațiilor financiare anuale, ca în prezent.
Proiectul, consultat de News.ro, prevede modificarea și completarea Legii nr.82/1991 (Legea contabilității), a Legii nr.31/1990 (a societăților comerciale ) și a Legii nr.1/2005 (privind organizarea și funcționarea cooperației).
Astfel, proiectul de lege prevede că, în Legea nr.31/1990 a societăților comerciale," Art. 272 alineat (1) litera b) și litera c) se abrogă".
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În Legea nr.31/1990, republicată cu ultimele modificări, Aricolul 272 prevede, la alineatul (1), că:
"Se pedepsește cu închisoare de la 1 la 3 ani fondatorul, administratorul, directorul sau reprezentantul legal al societății, care:
a) dobândește, în contul societății, acțiuni ale altor societăți la un preț pe care îl știe vădit superior valorii lor efective sau vinde, pe seama societății, acțiuni pe care aceasta le deține, la prețuri despre care are cunoștință că sunt vădit inferioare valorii lor efective, în scopul obținerii, pentru el sau pentru alte persoane, a unui folos în paguba societății;
b) folosește, cu rea-credință, bunuri sau creditul de care se bucură societatea, într-un scop contrar intereselor acesteia sau în folosul lui propriu ori pentru a favoriza o altă societate în care are interese direct sau indirect;
c) se împrumută, sub orice formă, direct sau printr-o persoană interpusă, de la societatea pe care o administrează, de la o societate controlată de aceasta ori de la o societate care controlează societatea pe care el o administrează, suma împrumutată fiind superioară limitei prevăzute la art. 144^4 alin. (3) lit. a), sau face ca una dintre aceste societăți să îi acorde vreo garanție pentru datorii proprii".
Articolul 144^4 permite împrumuturi cu o valoare maximă de 5.000 euro, echivalent în lei.
Potrivit consultanților fiscali consultați de News.ro, eliminarea celor două prevederi din Legea societăților comerciale i-ar favoriza în primul rând pe directorii și administratorii de companii de stat, care scapă de răspundere în cazul în care faptele incriminate nu mai sunt considerate infracțiuni.
De altfel, până acum, de faptele prevăzute la articolul 272 au fost acuzați în principal directori de companii de stat.
Inițiatorii proiectului propun și atenuarea unei prevederi din Legea 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației.
CITEȘTE ȘI FOTO Centru comercial Armonia din Brăila, primul mall din România intrat în faliment, a fost cumpărat de investitori din ShanghaiProiectul prevede că: " Art. 113 se modifică și va avea următorul cuprins: „Constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă, fapta administratorului, a președintelui societății cooperative sau a directorului executiv care:a) se împrumută prin acti sub semnătură privată, direct sau printr-o persoană interpusă, de la societatea cooperativă pe care o administrează; b) încasează sau plătește dividende, sub orice formă, din beneficii fictive".
În forma actuală a legii, Articolul 113 prevede:
"Constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă fapta administratorului, a președintelui societății cooperative sau a directorului executiv care: a) folosește cu rea-credință bunurile sau creditul de care se bucură societatea cooperativă, într-un scop contrar intereselor acesteia ori în folosul propriu sau pentru a favoriza o altă societate cooperativă ori societate în care are interese direct ori indirect; b) se împrumută sub orice formă, direct sau printr-o persoană interpusă, de la societatea cooperativă pe care o administrează; c) încasează sau plătește dividende, sub orice formă, din beneficii fictive ori care nu puteau fi distribuite, în lipsa unei situații financiare anuale ori contrar celor rezultate din aceasta".
Dacă prevederea propusă ar intra în vigoare, șefii de societăți cooperative scapă de răspundere penală dacă folosesc cu rea-credință creditul luat de societate sau favorizează alte societăți și dacă plătesc sau încasează dividende din beneficii fictive.
În ceea ce privește Legea 82/1991, a contabilității, deputații PSD propun modificarea mai multor articole, în primul rând a articolului 19, alineat 3.
"Repartizarea profitului se înregisrează în contabilitate pe destinații, trimestrial si după aprobarea situațiilor financiare anuale astfel: a) În cursul exercițiului financiar, opțional, până la 1/2 din profitul contabil net realizat în cursul trimestrului respectiv pe baza balanței contabile. b) După aprobarea situațiilor financiare anuale cu regularizarea sumelor repartizate în cursul exercitiului financiar, dividendele repartizate și plătite în plus în cursul exercițiului financiar vor fi returnate în termen de 60 de zile de la data aprobării situațiilor financiare anuale", prevede proiectul.
În forma actuală, Legea prevede la Art. 19, alineat 3, că "Repartizarea profitului se înregistrează în contabilitate pe destinații, după aprobarea situațiilor financiare anuale".
Proiectul mai propune ca dividendele să se distribuie asocialților "proporțional cu cota de participare la capitalul social vărsat, opțional, trimestrial, pe baza balanței contabile și anual, dupa regularizarea efectuată prin situatiile financiare anuale, dacă prin actul constitutiv nu se prevede altfel".
"Acestea se pot plăti în mod optional trimestrial, în termenii stabiliți de adunarea general a asociaților sau, după caz, stabilit prin legile special, regularizarea direferențelor rezultate din distribuirea dividentelor în timpul anului fiscal urmând să se facă prin situațiile financiare anuale. Plata diferențelor rezultate din regularizare trebuie să se facă până cel mai târziu de 6 luni de la data aprobării situației financiare anualea aferente exercițiului financiar încheiat", prevede proiectul.
Măsura ar permite Guvernului să primească dividende de la companiile de stat mai repede, în cursul exercițiului financiar curent, mărind încasările bugetare.
Pe legislația actuală, Guvernul încasează în 2017 doar dividendele aferente profitului din 2016, însă dacă propunerea deputaților PSD intră în vigoare, la buget ar putea intra, trimestrial, și dividende din profitul din anul curent, spun consultanții fiscali.
În plus, acționarilor firmelor private care încasează dividende trimestriale vor plăti impozit pe dividende în cursul anului, mărind de asemenea încasările bugetului, efect subliniat de către inițiatori.
"Această măsură va duce la încasări din impozitul pe dividende în cursul anului fiscal și va da posibilitatea întreprinzătorului de a beneficia de rezultatul muncii prestate pe parcursul anului fiscal", arată nota de fundamentare a proiectului.
Inițiatorii nu aduc argumente, în schimb, în nota de fundamentare pentru celelalte modificări propuse care nu au legătură cu dividendele.
Impozitul pe dividende este în România de 5%, fiind redus de la 16% începând din 1 ianuarie 2016.
Proiectul legislativ depus la Senat este semnat de deputații PSD Romașcanu Lucian, Sbîrnea Liliana, Axinte Vasile, Babuș Radu, Bran Ioana, Budăi Marius-Constantin, Căciulă Aurel, Călin Ion, Ciolacu Ion-Marcel, Cobuz Maricela, Dobrică Ionela Viorela, Furtună Mirela, Găină Mihăiță, Lazăr Sorin, Lupașcu Costel, Mușoiu Ștefan, Neață Eugen, Niță Nicu, Oteșanu Daniela, Păle Dănuț , Petrea Gabriel, Petric Octavian, Pop Andrei, Presură Alexandra, Radu Anișoara, Radu Nicolaie-Sebastian-Valentin, Simion Lucian-Eduard, Simonis Alfred - Robert, Stancu Florinel, Suciu Vasile-Daniel, Ștefan Corneliu, Tănăsescu Alina-Elena, Vișan George-Gabriel și Zamfira Constantin-Cătălin.