Creșterea economiei digitale ar trebui să fie o prioritate pentru România pe termen lung, obiectiv care, dacă va fi pus rapid în aplicare, va permite trecerea de la o economie care exportă direct sau indirect forță de muncă brută, de cele mai mlte ori necalificată, la o economie cu valoare adăugată mare și transformarea țării într-un stat prosper și important în Uniunea Europeană, apreciază Iulian Stanciu, șeful eMAG, cel mai mare retailer local online.
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
“Din păcate, România se afla pe ultimul loc la capitolul digitalizare, cu toate că în 2016 a ocupat primul loc în UE în privința creșterii în acest domeniu, conform indicelui economiei și societății digitale (Digital Economy and Society Index - DESI). Din fericire, ca să vedem jumătatea plină a paharului, asta înseamnă că este mult loc de creștere”, a spus Stanciu.
Indicele DESI este calculat ca medie ponderată a cinci indicatori, și anume conectivitate (internet de mare viteză, broadband), capital uman (competențe digitale), utilizare internet, integrare tehnologie digitală la nivelul companiilor și servicii publice digitale.
În opinia șefului eMAG, în regiunea Europei de Est, comerțul electronic trebuie încurajat, chiar stimulat, deoarece aduce locuri de muncă mai bine plătite, îmbunătățește productivitatea și elimină comerțul nefiscalizat, aducând astfel valoare la nivel macroeconomic.
În concluziile unui studiu recent al PwC este recomandat statului, pentru zona de conectivitate, să stimuleze investițiile în infrastructură pentru a permite mai departe construcția ecosistemului de servicii digitale, plus deductibilități fiscale și subvenții pentru a facilita consumul de date în rândul populației.
“Pe partea de capital uman, consultanții PwC au propus consolidarea sistemului de educatie, prin adăugarea mai multor materii privind tehnologia informației, precum și încurajarea companiilor private în direcția organizării de cursuri de formare și workshop-uri pentru educarea angajaților”, a spus șeful eMAG.
Actualizarea legislației comerțului electronic, prin transpunerea corectă și completă a directivei europene și eliminarea inadvertențelor din legislația locală, care frânează vânzările online, alături de implementarea serviciilor bancare online în toate instituțiile publice sunt măsuri pe care statul ar trebui să le pună în practică la capitolul utilizare internet.
“Pentru impulsionarea integrării tehnologiei digitale, studiul PwC propune conectarea caselor de marcat la serverele ANAF, inițiativă care a condus la majorarea veniturilor statului în Suedia sau Ungaria, precum și încurajarea IMM-urilor să vândă online și definirea unei strategii pentru digitalizarea industriei”, a afirmat Stanciu.
CITEȘTE ȘI RATB începe robotizarea: instalează distribuitoare automate de bilete, care vor da rest și bon nefiscalÎn privința dezvoltării serviciilor publice digitale, studiul a indicat ca măsuri creșterea numărului de servicii de tip e-guvernare și promovarea acestora, transpunerea directivei CE privind facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice, depunerea online a tuturor declarațiilor, ceea ce ar duce la mai multă predictibilitate și ar aduce mai mult timp companiilor și cetățenilor, precum și implementarea unur sisteme electronice de control a TVA, asa cum se aplică în Cehia sau Slovacia.
“Având în vedere beneficiile pe care digitalizarea le aduce cetățenilor, companiilor și statului, creșterea economiei digitale ar trebui să fie o prioritate pentru România pe termen lung”, arată șeful eMag.
CITEȘTE ȘI Uber lansează în București serviciul Uber Green, bazat pe mașini electriceCompanie românească înființată în 2001, eMAG este cel mai mare retailer online din România, fiind prezent și în Bulgaria, Ungaria și Polonia, fiind administrat de Dante International.
Anul trecut, afacerile eMAG au crescut la aproape 2,5 miliarde de lei.
Acționarii Dante International sunt grupul sud-african Nasper și Iulian Stanciu (sub 23% din capitalul social).