Serviciul Român de Informații (SRI) a pus în funcțiune sistemul IT prin care se speră că va fi mai bine controlat modul de cheltuire a banilor în instituții publice. Sistemul ar trebui să poată identifica rapid și firmele ai căror acționari sau administratori figurează la mai multe societăți și au cazier judiciar, precum și persoanele fizice în cazul cărora sunt neconcordanțe între venitul declarat și clădirile, terenul sau mașinile cumpărate.
"Serviciul Român de Informații, prin Unitatea Militară 0929 București, în calitate de beneficiar al finanțării nerambursabile, a finalizat la termen implementarea proiectului SII ANALYTICS - Sistemul informatic de integrare și valorificare operațională și analitică a volumelor mari de date, cod MySMIS2014+ 101622, co-finanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020. Operaționalizarea proiectului a dus la atingerea scopului definit de "dezvoltare a funcției de prevenție, detectare și luare de măsuri pentru reducerea redundanței plăților în zona publică, prevenirea fraudei și abuzurilor și creșterea eficienței în actul guvernamental", așa cum a fost constatat și de către Organismul Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale (OISPSI), precum și de auditorul extern contractat să verifice corecta implementare a proiectului, în intervalul decembrie 2018 - februarie 2019", a transmis SRI către Profit.ro.
"Astfel, s-a concluzionat că sistemul pune la dispoziția instituțiilor publice mecanisme avansate de integrare, corelare, regăsire, vizualizare, analiză, colaborare și avertizare, asigurând astfel construirea unor procese ample de explorare, descoperire și investigare a situațiilor generatoare de fenomene de criminalitate organizată și evaziune fiscală la nivel național, precum și a faptelor asociate fenomenului de corupție și de finanțare a terorismului, în vederea diminuării și prevenirii acestora", spune SRI.
Conform caietului de sarcini al licitatiei, introducerea unui astfel de sistem informatic de integrare și valorificare operațională și analitică a volumelor mari de date este argumentată de SRI prin modernizarea și eficientizarea activităților interne ale instituțiilor cu atribuții în prevenirea și combaterea fenomenelor de terorism, crimă organizată, corupție sau evaziune fiscală.
Alte argumente avansate sunt dezvoltarea funcției de prevenție, detectare și luare de măsuri pentru reducerea redundanței plăților în zona publică, prevenirea fraudei și abuzurilor și creșterea eficienței în actul guvernamental, creșterea gradului de utilizare a serviciilor de eguvernare din prisma procesării și interpretării datelor.
"Deși gradul de reducere a redundanței plăților sau de creștere a eficienței nu sunt indicatori direcți ai proiectului, depinzând de factori multipli, ca de exemplu cooperarea instituțională în efortul comun de diminuare a acestor fenomene, gradul de utilizare a sistemului etc., o primă estimare a unor astfel de parametrii va putea fi realizată la un an de la operaționalizarea sistemului, de către fiecare dintre beneficiarii acestuia. Totodată, având în vedere gradul de inovare al acestui sistem - primul de acest gen finanțat de UE în Europa Centrală și de Est - este greu de estimat, la această dată, impactul bugetar la nivelul beneficiarilor", mai spune SRI.
CITEȘTE ȘI Orange România în 2018: afaceri mai mari, profit net în scăderePe lângă încercarea de a centraliza mai atent procesul de cheltuire a banului public, utilizarea sistemului IT va permite SRI să obțină răspunsuri rapide, în mai puțin de 60 de secunde, la întrebări de tipul:
- care sunt societățile comerciale ai căror acționari sau administratori figurează la mai mult de N societăți comerciale și au cazier judiciar?
- care sunt societățile comerciale înființate între anii AAAA-AAAA, cu numărul mediu de angajați în perioada BBBB-BBBB mai mic decât N și cu rambursări de TVA mai mari de S lei?
- care sunt societățile comerciale cu cifra medie / angajat mai mare decât media + P% din abaterea medie standard a codului CAEN X?
- care sunt persoanele fizice al căror venit personal declarat pe perioada AAAA - AAAA și creditele bancare contractate pe perioada BBBB - BBBB este cu P% mai mic decât numărul de metri pătrați de teren / clădiri * V și auto de valoare minim S lei, dobândite în perioada CCCC - CCCC?
CITEȘTE ȘI CEO Metropolitan Life România: Creșterea asigurărilor de viață - limitată de nivelul redus de educație financiară și lipsa stimulentelor fiscaleImplementarea întregului sistem informatic va fi însoțită de dezvoltarea unei platforme Big Data și a unei componente de acces securizat în condiții de mobilitate, extensie a platformei Big Data.
Platforma Big Data va avea o componentă de analiză avansată ce va permite SRI și altor instituții să analizeze întregul volum de date existent.