Comercializarea cartelelor de telefon prepay va fi interzisă de anul viitor fără buletin, actualii posesori de astfel de cartele având timp până la 1 septembrie 2020 să se identifice, a decis Guvernul prin ordonanță de urgență.
Astfel, decizia semnată astăzi de Guvern, care obligă la vânzarea de cartele telefonice tip prepay doar către persoane care prezintă și cartea de identitate, intră în vigoare la 1 ianuarie 2020, actualii posesori de cartele prepay având timp până la 1 septembrie 2020 să își declare identitatea.
Începând cu 1 ianuarie 2020, orice cartelă prepay nu va mai putea fi comercializată decât prin identificarea cu buletinul a utilizatorului final.
Între 1 ianuarie și 1 septembrie 2020, autoritățile și operatorii de telefonie vor desfășura o campanie de informare a posesorilor de cartele achiziționate anterior fără buletin, iar dacă aceștia nu se vor înregistra până la 1 septembrie 2020 în sistemele de telefonie mobilă, cartelele respective nu vor mai funcționa de la acel moment.
CITEȘTE ȘI Amenda maximă pentru apel abuziv la 112 urcă de 5 ori. Cât va trebui plătit pentru o "distracție" pe telefonAnterior, în urma tragediei de la Caracal, Guvernul a stabilit 14 măsuri pentru îmbunătățirea sistemului 112.
Una dintre cele mai importante măsuri se referă la vânzarea cartelelor prepay doar pe baza cărții de identitate.
În urmă cu trei ani, Profit.ro relata că la nivelul autorităților a fost gândit ca aceste cartelele prepay să fie vândute de furnizorii de telefonie mobilă doar cu notarea numelui, codului numeric personal, seriei și numărului actului de identitate, precum și adresei e-mail dacă există, în cazul cumpărătorilor persoanelor fizice, respectiv a codului unic de identificare în cazul firmelor, inclusiv PFA, toți aceștia având dreptul de a opta, în interval de un an de la introducerea regulii, între păstrarea cartelei cu furnizarea datelor cerute sau renunțarea la aceasta, primind contravaloarea serviciilor plătite și neutilizate. Argumentul autorităților este că astfel va fi asigurat "un climat de normalitate și siguranță civică", făcând posibilă în același timp și prevenirea criminalității, inclusiv a formelor sale grave ori cu caracter transfrontalier, precum și a actelor de terorism.
în 2014, o Lege care viza identificarea utilizatorilor de cartele telefonice preplătite și a utilizatorilor de rețele Wi-Fi a fost declarată neconstituțională. Judecătorii Curții Constituționale au considerat atunci că modul în care sunt protejate datele personale ale utilizatorilor nu este unul suficient de sigur.
În luna martie 2016, Profit.ro a prezentat un document în care era arătat că membrii comisiei de control parlamentar al Serviciului Român de Informații (SRI) a convenit cu directorii Serviciului că este necesar să fie promovat un proiect care să reglementeze regimul juridic al cartelelor prepay, din evaluări rezultând că riscurile de tip terorist sunt în creștere pentru România.
Măsuri pe termen scurt gândite la nivelul Guvernului– maximum 12 luni
Măsura 1 – Modificarea cadrului legislativ, inclusiv reglementarea vânzării cartelelor prepay. Arafat a precizat că operatorii de telefonie vor avea obligația de a furniza datele celor care au cumpărat aceste cartele, strict în relația cu sistemul 112.
Măsura 2 – Încheierea unui acord cu Google pentru implementarea AML
Măsura 3 – Reconfigurarea infrastructurii de telefonie mobilă în colaborare cu STS
CITEȘTE ȘI FOTO După tragedia de la Caracal, Guvernul se gândește că ar fi bine să promoveze aplicația 112 a STSMăsura 4 – Promovarea aplicației 112 creată de STS pentru a fi descărcată de un număr cât mai mare de persoane
Măsuri pe termen mediu – 12- 36 de luni
Măsura 5 – Dispecerate integrate în întreaga țară - ele există la București, Târgu Mureș și va fi în curând la Hunedoara
Măsura 6 – Centre de formare pentru dispeceri. Există deja două, la Târgu Mureș și București. Scopul este pregătirea a 650 de dispeceri
Măsura 7 – Modernizarea sistemului 112 – există deja o licitație lansată în acest sens, costul fiind estimat la 600.000 de euro, fără TVA
Măsura 8 – Îmbunătățirea procedurilor pentru apelurile de urgență
Măsura 9 – Implementarea unor tehnologii complementare de localizare întrucât AML are unele limitări
Măsura 10 – Instituirea unui mecanism de verificare periodică a acurateței gradului de localizare
Măsuri termen lung – 36 – 60 de luni
11 – Extinderea dispeceratelor integrate la nivel regional
CITEȘTE ȘI GALERIE FOTO Plajă fără hoteluri la malul mării a început să atragă turiști la 30 de ani de când constănțenii veneau în zonele "Trei papuci" și "Tataia"12 – Pregătirea și formarea continuă a dispecerilor
13 - Integrarea tuturor agențiilor în dispeceratele unice
14 – Armonizarea continuă a legislației incidente 112 cu legislația Uniunii Europene
"În ceea ce privește identificarea utilizatorilor de cartele preplătite acesta se poate realiza fie exclusiv prin prezentarea utilizatorilor în punctele fizice de vânzare ale furnizorilor de comunicații electronice, ale partenerilor acestora sau ale unor terți care comercializează cartele preplătite, caz în care datele de identificare ale utilizatorului sunt colectate prin completarea într-un formular, dovada veridicității acestora realizându-se prin prezentarea unui act oficial - act de identitate, permis de conducere sau pașaport pentru cetățenii străini,fie prinmijloace online (diverse aplicații/ platforme de verificare a identității-de ex. IDnow), fie prin transmiterea datelor prin mijloace de comunicare la distanță însoțite de transmiterea unei dovezi de pe un act de identitate sau alt document, acolo unde nu există la nivel guvernamental o bază de date pe care furnizorii să o poată accesa în vederea verificării corectitudinii informațiilor furnizate de către utilizatori.
În concluzie, pentru îmbunătățirea procesului de localizare a apelantului în situațiile în care sistemul de apeluri de urgență este limitat de tipul terminalului telefonic, acoperirea cu semnal GPS sau existența unor rețele Wi-Fi, este necesară identificarea apelantului prin asocierea numărului de telefon cu datele de identificarea celui care este abonat (in sens generic de beneficiar al unor servicii indiferent de tipul acestora prepaid sau postpaid). Această ipoteză este specifică situațiilor în care apelantul este utilizator al unei cartele prepaid pentru care în prezent nu este necesară asocierea cu datele de identificare ale acestuia și în acest caz este nevoie de modificarea legislației în vederea introducerii obligativității de asociere între utilizator și datele de identificare și pentru acest tip de abonat, astfel încât informațiile să fie preluate automat de sistem după interogarea bazei de date (reglementare legislativă care să statueze obligația pentru operatorii de telefonie mobilă de a comercializa cartele Prepaid doar pe baza unui act de identitate)", scrie în document.