Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a primit și soluționat anul trecut peste 2.000 de reclamații de la utilizatorii de comunicații, cu 19% mai mult față de anul 2014, aproape jumătate dintre reclamații vizând aspecte referitoare la serviciile de telefonie mobilă, în creștere cu 5% față de anul anterior, a anunțat instituția.
La mijlocul anului trecut, românii utilizau 22,7 milioane de cartele SIM active (pe bază de abonament și servicii preplătite).
Dintre toate categoriile de servicii de comunicații (telefonie, internet și retransmisie a programelor audiovizuale), cele mai numeroase plângeri primite de ANCOM în anul 2015 se referă la serviciile de telefonie mobilă - 44% din totalul problemelor semnalate, urmate de serviciile de acces la internet fix - 11% și serviciile de retransmisie a programelor audiovizuale (9%).
Datele centralizate de instituție arată că cele mai multe reclamații formulate de utilizatori s-au referit la serviciile de comunicații furnizate de RCS&RDS - 15%, Telekom Romania Mobile Communications (fost Cosmote) - 12%, Vodafone România - 11%, Orange România - 10% și Telekom Romania Communications (fost Romtelecom) - 10%.
“Și în anul 2015, principala nemulțumire a utilizatorilor de comunicații din România a fost relația contractuală cu furnizorii de servicii de comunicații, 40% din totalul reclamațiilor primite de ANCOM reprezentând sesizări privind derularea acesteia”, se arată într-un comunicat la instituției remis miercuri Profit.ro.
Aspectele reclamate au vizat derularea, prelungirea și încetarea contractelor sau neincluderea anumitor clauze minime obligatorii în contracte, dar și faptul că furnizorii nu au răspuns la reclamațiile sau cererile utilizatorilor de reziliere a contractelor.
“De exemplu, în urma primirii unor reclamații privind tarifele aplicate serviciilor de telefonie mobilă, ANCOM a constatat că în contractele încheiate cu respectivii utilizatori nu sunt disponibile informații clare privind modalitatea de consum și tarifare a minutelor internaționale incluse în abonamente în cazul planurilor tarifare dedicate apelurilor internaționale, iar investigația autorității a condus la modificarea contractului standard utilizat de mai mulți operatori de telefonie mobilă prin includerea unor informații complete despre rețelele la apelarea cărora pot fi utilizate minutele gratuite sau în care beneficiază de tarifele preferențiale sau, după caz, indicarea rețelelor a căror apelare nu consumă din minutele internaționale incluse”, se mai spune în comunicat.
Calitatea serviciilor de comunicații și serviciilor poștale este un subiect reclamat tot mai des la ANCOM pe fondul creșterii exigenței utilizatorilor, sesizările primite de instituție în anul 2015 pe această temă fiind de peste 2,5 ori mai numeroase decât cele primite în anul 2014 și reprezentând 35% din totalul reclamațiilor înregistrate la autoritate.
CITEȘTE ȘI Instanța obligă Vodafone să elimine clauzele abuzive din contracte privind durata minimă a contractelorAlte probleme semnalate de utilizatori în anul 2015 se referă la neînțelegeri privind modalitatea de facturare a serviciilor - 9% din totalul reclamațiilor, portarea numerelor - 7% sau probleme tehnice apărute la furnizarea serviciilor de comunicații electronice - 6%.
ANCOM poate interveni direct numai în situațiile în care furnizorii (de servicii de telefonie, internet sau televiziune) încalcă drepturile de informare ale utilizatorilor, nu oferă serviciul de portabilitate a numerelor, nu includ anumite informații în contract sau nu respectă legislația specifică din domeniul comunicațiilor electronice și serviciilor poștale.
Reclamațiile privind nerespectarea condițiilor contractuale trebuie adresate de utilizatorii persoane fizice către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC), instituția care poate interveni în astfel de situații.
Utilizatorii persoane juridice care consideră că nu sunt respectate prevederile contractuale se pot adresa instanței de judecată.
ANCOM este instituția care protejează interesele utilizatorilor de comunicații din România, prin promovarea concurenței pe piața de comunicații, administrarea resurselor limitate și încurajarea investițiilor în infrastructură.