Șef în cadrul CFR SA și Regiotrans SRL, compania fostului milionar Costel Comana, trimiși în judecată de DNA într-un dosar cu prejudiciu de peste 1 miliard de lei

Șef în cadrul CFR SA și Regiotrans SRL, compania fostului milionar Costel Comana, trimiși în judecată de DNA într-un dosar cu prejudiciu de peste 1 miliard de lei
Profit.ro
Profit.ro
scris 23 mar 2018

Șeful serviciului Urmărire Transporturi din cadrul CFR SA, compania fostului milionar Costel Comana Regiotrans SRL, precum și companiile Rail Force SRL și RC CF Trans SRL, au fost trimise în judecată de Direcția Națională Anticorupție (DNA) într-un dosar cu prejudiciu de peste 1 miliard de lei.

Șeful serviciului Urmărire Transporturi din CFR, Estrella Ștefănescu a fost trimisă în judecată pentru luare de mită (șapte fapte), în timp ce Iorgu Ganea, asociat al companiei Regiotrans SRL și fost administrator al acestei societăți, a fost trimis în judecată pentru evaziune fiscală (29 de fapte) și pentru instigare la infracțiunea de acordare de subvenții cu încălcarea legii (74 de fapte), arată news.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

Procurorii au mai dispus trimiterea în judecată a companiilor Regiotrans, operator de transport feroviar public de călători, pentru instigare la infracțiunea de acordare de subvenții cu încălcarea legii (74 de fapte), Rail Force SRL, pentru complicitate la instigare la infracțiunea de acordarea de subvenții cu încălcarea legii (64 de fapte), RC FC Trans SRL pentru evaziune fiscală și  complicitate la instigare la infracțiunea de acordarea de subvenții cu încălcarea legii (74 de fapte) și Marub SA, pentru evaziune fiscală (28 de fapte).

Prejudiciul în dosar este de 1.156.064.128 de lei, iar statul, prin ANAF, s-a constituit parte civilă.

Directoarea din ANAF suspectată că a primit mită un milion de euro a fost denunțată la DNA de Irina Socol, fosta șefă a Siveco - motivare CITEȘTE ȘI Directoarea din ANAF suspectată că a primit mită un milion de euro a fost denunțată la DNA de Irina Socol, fosta șefă a Siveco - motivare

Pentru recuperarea prejudiciului s-au luat măsuri asiguratorii pe bunurile inculpaților, astfel: Iorgu Ganea - trei terenuri și părți sociale deținute la 12 societăți comerciale, Regiotrans SRL – 14 automotoare, nouă mașini și 5 milioane de lei indisponibilizați în conturi, Rail Force SRL – 85 de automotoare, 28 de locomotive, 92 de vagoane, opt rame RIO, șase rame RIB, 12 echipamente tehnologice și patru mașini, RC CF Trans SRL: trei terenuri, 11 autoturisme, acțiuni în valoare totală de 11,9 milioane de lei reprezentând 99,996% cotă de participare la SC Marub SA; Marub SA: șapte autoturisme. De asemenea, de la șeful din CFR, Estrella Ștefănescu, s-au luat pus sechestru pe  1.240 de euro.

În ceea ce privește al doilea administrator al Regiotrans SA, Costel Comana, care s-a sinucis în 2015, procurorii au instituit măsura sechestrului asigurător pe bunurile lăsate moștenire, respectiv șapte bunuri imobile și părți sociale deținute la opt societăți comerciale.

Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului București cu propunere de a se menține măsurile asigurătorii dispuse.

DNA a dispus disjungerea și continuarea cercetărilor față de inculpatul Florin Hădărean, atunci director general al Regiotrans SRL, pentru dare de mită, precum și față de Costache Nicolau, atunci director al Sucursalei Regionala Căi Ferate Brașov, pentru luare de mită și trafic de influență.

Potrivit rechizitoriului DNA, șeful serviciului Urmărire Transporturi din CFR, Estrlla Ștefănescu, în perioada 3 iunie 2010 – 6 aprilie 2015 a cerut și a primit promisiunea de la directorul general al SC Regiotrans SRL, sume de bani și alte bunuri, precum combustibil, un laptop, un telefon și abonament telefonit, servicii de care sau reparații la mașina personală și o sumă de bani, în valoare totală de aproape 25.000 de lei. În unele cazuri, angajata CFR le-a și primit.

Pentru această mită, Estrella Ștefănescu trebuia să confirme din partea CFR SA volumul de tren km realiat de Regiotrans SRL. Documentele în care era făcută această confirmare au fost atașate cererilor și notelor de fundamentare pe baza cărora compania Regiotrans a obținut nelegal subvenții de la stat.

Astfel, în perioada 7 ianuarie 2009 - 20 ianuarie 2015, în baza a 74 de cereri și a notelor de fundamentare și justificare a subvențiilor atașate cererilor, Iorgu Ganea și fostul om de afaceri și milionar Costel Comana, care a fost suspect în acest dosar și a murit în 2015, în calitate de administratori ai firmei Regiotrans SRL, i-au determinat pe funcționarii publici din cadrul Ministerului Transporturilor - Direcția Economică (care au acționat fără vinovăție), să acorde companiei Regiotrans SRL subvenții în valoare totală de peste 236 de milioane de lei (echivalentul a 54,5 milioane de euro) cu încălcarea legii.

Tăriceanu: Nu spun că în România nu e corupție, dar nu știu dacă e cazul să umflăm balonul așa tare CITEȘTE ȘI Tăriceanu: Nu spun că în România nu e corupție, dar nu știu dacă e cazul să umflăm balonul așa tare

Suma de 236 de milioane de lei reprezintă o parte din suma totală de peste 1 milion de lei, bani încasați de Regiotrans cu titlu de subvenție de la buget în perioada 2009 - ianuarie 2015.

„Inculpatul Ganea Iorgu și Comana Costel au acționat fie direct, fie prin intermediul unor persoane care dețineau funcții de conducere în cadrul inculpatei SC REGIOTRANS SRL și au beneficiat de complicitatea inculpatelor SC RC CF TRANS SRL și SC RAIL FORCE SRL (firme din același grup cu SC REGIOTRANS SRL). (...) Inculpata SC REGIOTRANS SRL a beneficiat de subvenția acordată nelegal, în valoare de 236.238.281 lei, prin majorarea artificială a costurilor reale de transport, cu complicitatea inculpatelor SC RC CF TRANS SRL și SC RAIL FORCE SRL care-i prestau servicii. Practic, cele două societăți au fost interpuse ca prestatori de servicii pentru inculpata SC REGIOTRANS SRL în scopul majorării artificiale a costurilor reale de transport ce erau luate în calcul în procedura acordării subvenției”, spun procurorii DNA.

Ei explică în rechizitoriu că a fost creată o schemă prin care s-a realizat un transfer de subvenție de la Regiotrans la celelalte firme din grup, RC CF Trans SRL și Rail Force SRL.

„Aceasta, întrucât contractele de servicii publice în domeniul transportului feroviar public de călători, încheiate cu Ministerul Transporturilor de inculpata SC REGIOTRANS SRL, plafonau cota de profit ce putea fi obținută de aceasta la maxim 5 % din venituri, respectiv 3 % începând cu 2013. Astfel, se acordau de la buget cu titlu de subvenție diferențele dintre costurile reale de transport și tarifele stabilite pentru transportul feroviar public de călători, la care se adăuga o cotă de profit de 5%, iar începând cu 2013 de 3%. Sumele care depășeau acest plafon ar fi trebuit să fie restituite la buget”, explică DNA.

De asemenea, suma alocată de Regiotrans între 2008 și 2011, cu destinația de investiții/program de modenizare și achiziții trenuri au reprezentat aproximativ 5,5 milioane de lei din sarcina de 112.216.000 de lei stabilită în acest sens prin contractele de servicii publice și actele adiționale la acestea încheiate de Regiotrans SRL cu Ministerul Transporturilor și aprobate prin hotărâri de guvern.

Bilanț DNA 2017: Interceptările au scăzut masiv. Procurorii vor să compenseze cu percheziții informatice și alte tehnici speciale de investigare, finanțate inclusiv de UE CITEȘTE ȘI Bilanț DNA 2017: Interceptările au scăzut masiv. Procurorii vor să compenseze cu percheziții informatice și alte tehnici speciale de investigare, finanțate inclusiv de UE

În schimb, cheltuielile nejustificate făcute de această companie pe relația cu celelalte două filme în anii 2009, 2010 și 2011, depășesc cuantumul investițiilor pe care aceeași societate se angaja să le facă în aceeași perioadă, prin contractele de servicii publice și actelor adiționale la acestea.

„Inculpatul Ganea Iorgu și Comana Costel au optat pentru nerespectarea prevederilor contractelor încheiate cu Ministerul Transporturilor privind obiectivele de investiții și programele de modernizare, întrucât conform procedurii legale de fundamentare și acordare a subvenției, totalul cheltuielilor înscrise în nota de fundamentare și justificare a subvenției se diminuau cu cheltuielile de investiții. În aceste condiții, alocarea unor sume de bani cu titlu de investiții, din cele acordate la un nivel maximal inculpatelor SC RC-CF TRANS SRL și SC RAIL FORCE SRL, ar fi condus implicit la diminuarea cheltuielilor din nota de fundamentare și justificare a subvenției ce se acorda inculpatei REGIOTRANS SRL”, mai scriu procurorii.

Astfel, pentru a nu plăti obligațiile fiscale, Iorgu Ganea, în calitate de administrator, în perioada mai 2010 – 31 decembrie 2014, a înregistrat în contabilitatea RC CF Trans SRL cheltuieli în baza unor operațiuni fictive de cumpărare a unui utilaj și în contabilitatea Marub SA cheltuieli în baza operațiunilor ficive de închiriere a acestui utilaj de către RC CF Trans SRL către Maruv SA, bugetul de stat fiind astfel prejudiciat cu suma de peste 1 miliard de lei.

„În esență, inculpata SC MARUB SA a cumpărat un utilaj de la o societate comercială care desfășura o activitate reală de producție a unor astfel de bunuri. Ulterior, scriptic, acest utilaj a fost vândut de o societate cu un comportament fiscal tip „fantomă” deținută de o cunoștință a inculpatului Ganea Iorgu, către inculpata SC RC-CF TRANS SRL, iar aceasta din urmă l-a oferit spre închiriere către SC MARUB SA, care de fapt îl deținea în proprietate. Astfel, scriptic, același utilaj a fost vândut de două ori în scopul sustragerii inculpatelor SC MARUB SA și SC RC-CF TRANS SRL de la îndeplinirea obligațiilor fiscale”, spune DNA.

viewscnt
Afla mai multe despre
cfr
regiotrans
dna