Nevoile de investiții în infrastructura de transport a României depășesc 70 miliarde de euro, în timp ce resursele disponibile până în 2030, conform Masterplanului de transport, sunt de 36 miliarde de euro, reiese din datele unui studiu de specialitate, publicat miercuri.
Cu toate acestea, concluziile cercetării realizate de Euler Hermes arată că sectorul transporturilor trece printr-o perioadă favorabilă, legată direct de contextul economic, în principal de creșterea consumului privat, care în 2017 a crescut cu mai mult de 10%, arată Agerpres.
În acest context, aproape un sfert din exportul total de servicii al României de anul trecut, care însumează 20 miliarde de euro, a fost realizat de ramura transportului rutier de mărfuri.
CITEȘTE ȘI De ce nu avem autostrăzi și spitale. 3.000 de euro, costul zilei de filaj la SRI, spune un fost ofițer al instituției"Cu toate acestea, infrastructura rămâne o piedică majoră pentru dezvoltarea sectorului și, în sens larg, a economiei naționale (cu doar 800 km de autostradă și alți 60 km previzionați a se inaugura în 2018). Calitatea infrastructurii este unul dintre factorii considerați în indicii care măsoară competitivitatea economiilor, cum ar fi și Indexul Competitivității Globale al WEF, în care în 2017 România pierde șase poziții față de 2016, fiind clasificată pe locul 68 din 137 țări. Din estimările recente, nevoile de investiții în infrastructura de transport a României depășesc 70 miliarde de euro, în timp ce resursele disponibile până în 2030 (conform Masterplanului de transport) sunt de 36 miliarde de euro. Soluțiile de finanțare ar fi utilizarea instrumentelor financiare, așa cum sunt fondurile structurale, cât și cele din Fondul European de Investiții Strategice, precum și utilizarea parteneriatului public-privat pentru o orientare mai bună a proiectelor către nevoile concrete de dezvoltare a economiei", se arată în concluziile studiului de specialitate.
Totodată, la acest moment mai mult de 35.000 de firme și PFA-uri care operează peste 180.000 de vehicule, angajând aproximativ 360.000 de șoferi profesioniști, dar sub 100 de firme au mai mult de 100 de camioane.
În România, industria transportatorilor este estimată la 5 - 6 miliarde de euro, echivalentul a 5% din Produsul Intern Brut (PIB).