Piața de fotografie de stock este amenințată de politica anti-concurențială a motoarelor de căutare care frânează potențialul de creștere al pieței și pune sub risc marea parte de utilizatori care folosesc aceste servicii fără a plăti licență. „Google Images este principalul promotor al unui conținut gratuit, fără a-și asuma răspunderea pentru riscurile legale la care expun utilizatorii”, spune pentru Profit.ro Șerban Enache, CEO Dreamstime, adăugând, ca exemplificare la această problemă, faptul că oamenii descarcă imagini de pe Google și le folosesc fără licență crezând că sunt gratuite.
Conform acestuia, creșterea prognozată a cifrei de afaceri pentru 2017 era de 25%, dar va fi afectată de politica anti-concurențială a Google și altor motoare de căutare.
În prezent, presiunea este pusă pe prețuri deoarece volumul disponibil de conținut crește, iar piața stagnează, numărul de designeri fiind limitat în modelul B2B (Business-to-Business). „Nu există scuze pentru folosirea de imagini fără licență, acestea se pot descărca pentru câțiva cenți sau gratis”, a declarat Enache.
În ceea ce privește piața de fotografie de stock editorială sau comercială, aceasta este dinamică, iar agențiile permit oamenilor să contribuie cu imagini, numărul de potențiali fotografi fiind nelimitat. „Modelul nostru permite oricui să contribuie pentru că avem un sistem de selecție care filtrează conținutul cu riscuri legale, făcând astfel și un training fotografilor”, spune CEO-ul Dreamstime.
Printre contribuitori se numără fotografi profesioniști care au colecții de renume, dar și amatori care utlizează mobilul pentru realizarea fotografiilor. „Ne-am convins că o imagine bună nu are neapărat în spate o cameră bună sau un fotograf cu diplomă, ci mai degrabă un om cu o idee bună”, a adăugat Enache, sugerând că un fotograf priceput poate realiza o imagine de calitate atât cu un aparat profesionist, cât și cu telefonul său mobil.
Persoanele în cauză pot oferi conținut agențiilor de fotografie de stock după ce și-au creat un cont pe platforma respectivă și au acceptat termenii și condițiile, care funcționează sub formă de online agreement. "Dreamstime este o platformă de tip marketplace, care permite fotografilor să își vândă produsele în ritmul și volumul pe care îl decide fiecare. Nu este un model adaptabil la un contract permanent de muncă, pentru că prioritățile sunt diferite”, a specificat Enache, exemplificând faptul că unii fotografi oferă conținut pentru satisfacție personală sau pentru a genera venituri suplimentare sau permanente. „Să îți vezi imaginea folosită în filmul făcut după cartea preferată e o mare reușită”, a mai adăugat CEO-ul.
Utilizatorii pot obține venituri și prin promovarea sau recomandarea altor artiști printr-un sistem de afiliere. „Dacă un utilizator recomandă Dreamstime pe site-ul lui, câștigă 10% dacă prin el noi câștigăm un client sau chiar viitor fotograf, timp de trei ani de la înregistrare”, a declarat Enache. De altfel, un utilizator poate genera 100% din venitul mediu al unui fotograf pentru zece fotografi recomandați.
Conform spuselor CEO-ului Dreamstime, imaginile încărcate pe platformă sunt selectate după un set de criterii printre care se numără compoziția, claritatea imaginii, expunerea, dar și criterii strict legate de partea legală, cum ar fi copyright-ul. „Imaginile încărcate cu licența comercială nu trebuie să aibă logo-ul brandului vizibil si, de asemenea, să nu conțină elemente care pot duce la identificarea brandului respectiv”, a declarat Enache.
Prețul unei imagini este influențat de numărul ridicat de descărcări ale acesteia. „De fiecare dată când o imagine este downloadată, popularitatea crește”, a specificat directorul, iar fotografii primesc un procent mai mare din vânzările imaginilor fiindu-le stimulată, astfel, creativitatea. Astfel, comisionul atribuit fotografului creste proporțional, de la 25% până la 60%.
CITEȘTE ȘI Google știe ce cumpărături fac utilizatorii săi în afara internetuluiAgențiile de publicitate și editurile sunt principalii clienți ai platformelor de fotografie de stock, existând și persoane fizice care descarcă pentru uz personal, cum ar fi scriitorii pentru a-și ilustra cărțile, e-book-urile și clienți ocazionali, pentru a-și decora apartamentele, conform spuselor directorului general.
Platformele de fotografii de stock oferă colecții de imagini ce pot fi descărcate prin abonare sau gratuit, cu licență și „model release”, un contract semnat între model și fotograf prin care modelul cedează drepturile de utilizare a imaginii sale în scopuri comerciale, în cazul imaginilor în care apar persoane.
Fotografiile de business, de călătorie, de tehnologie și de lifestyle sunt printre cele mai căutate imagini în ultimii trei ani, conform unor topuri realizate de Dreamstime.
Dreamstime este o platformă de fotografii de stock lansată în 2000 și care are un total de 360.000 artiști contribuitori: fotografi, ilustratori, videografi sau artiști audio și 18 milioane de utilizatori prin care Samsung, Ikea, Discovery Channel, Random House și producătorii de la Hollywood.
Vânzările imaginilor în primul trimestru al acestui an au crescut cu aproximativ 10-15% față de 2016.