Nicio stație, tunel sau depou de la Metrou nu are autorizație a ISU, pentru protecția la incendiu. Circa 600.000 de călători circulă zilnic cu metroul, iar, în caz de incendiu, în unele stații, hidranții sunt încuiați, cu geamuri din material imposibil de spart fără un ciocan, inexistent la fața locului.
Una dintre neregulile cele mai grave, găsită și de reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU), a fost inexistența ușilor de evacuare sau ușile închise, cum este cea de la stația Republica. Dacă s-ar produce un incendiu de exemplu, oamenii nu ar avea pe unde să iasă, transmite știrileprotv.ro.
Stația Republica/Sursa foto:wikipedia
În precizarea transmisă sursei citate, Metrorex arată că majoritatea stațiilor de metrou au fost construite și puse în funcțiune înainte de 1990, când nu era necesar avizul ISU, și că extisă 31 de autorizații și 4 avize pentru stingerea incendiilor (PSI), Metrorex pregătind expertizarea tuturor stațiilor de metrou, în funcție de banii alocați de la buget.
"Metrorex are în vedere respectarea legislației în vigoare privind funcționarea și siguranța metroului. Facem precizarea că majoritatea stațiilor de metrou au fost construite și puse în funcțiune etapizat înainte de anul 1990, perioadă în care nu era necesar aviz ISU, acestea fiind executate conform Normelor de proiectare avizate la nivelul republican de la acea dată. Respectând cerințele aplicabile înainte de anii 1990, Metrorex deține la momentul actual un număr de 31 de autorizații și 4 avize PSI pentru tot atâtea stații de metrou. Din cele 10 stații de metrou construite după 1998, sunt autorizate PSI 4 stații, iar pentru celelelte 6, la acest moment Metrorex lucrează la elaborarea documentației de achiziție a serviciilor privind expertizarea și proiectarea lucrărilor ce vor fi identificate a se realiza ulterior. De asemenea, Metrorex are în vedere pregătirea documentației privind expertizarea tuturor stațiilor de metrou, etapizat, pe loturi, în funcție de sursele de finanțare alocate de la bugetul de stat", transmite compania.
Aceasta enumeră și măsuri introduse de la începutul anului și până în prezent pentru asigurarea siguranței călătorilor:
- au fost verificate, remediate și asigurate toate tablourile electrice și marcate prin indicatoare;
- a fost verificată și asigurată funcționarea iluminatului normal și de siguranță, cât și asigurarea iluminatului permanent pentru căile de evacuare;
- iluminatul de siguranță pentru marcarea căilor de evacuare funcționează în regim permanent, nefiind condiționat de funcționarea iluminatului normal;
- pentru evacuarea rapidă și în siguranță a călătorilor, în caz de o eventuală situație de urgență, ușile de acces (evacuare) ale stațiilor au fost și sunt în stare de funcționare și sunt asigurate (prin sistemele de zăvorâre proprii) pe poziția deschis, pe timpul programului cu publicul, în vederea menținerii libere și în stare de utilizare, a căilor de acces și evacuare a fluxurilor de călători din metrou;
- s-au verificat și reechipat hidranții interiori de incendiu existenți în fiecare stație de metrou;
- s-au verificat și avizat toate planurile de intervenție pentru toate stațiile și depourile metroului.
"Modul de acționare al personalului Metrorex în caz de situații de urgență este reglementat la nivelul societății. Există Norme de prevenire și stingere a incendiilor, de dotare cu mijloace tehnice PSI și salvare a persoanelor, norme aprobate de MAI-IGSU cu aviz nr. 2/2005. Există, de asemenea, Reglementări specifice referitoare la modul de acțiune a personalului Metrorex în cazul depistării, în stațiile sau trenurile de metrou, a unor obiecte/colete abandonate, care ar putea fi «dispozitiv exploziv improvizat». Aceste reglementări specifice se aplică și în cazul sesizării unor persoane suspecte care ar putea fi «bombe umane». În situații de avarii tehnice deosebite, inclusiv început de incendiu sau avarii tehnice cu degajare de fum, gaze toxice și temperaturi ridicate, situații în care trenul nu își mai poate continua mersul și nici nu se poate înapoia în stația din care a plecat, personalul de conducere a trenului de metrou, cu ajutorul Dispeceratului Central care este coordonatorul acțiunii și prin intermediul echipelor de Salvatori Metrou, asigură debarcarea și evacuarea prin tunel până la cea mai apropiată stație, în siguranță a călătorilor. În acest sens, conductorii de metrou sunt instruiți și verificați de către personal autorizat AFER, iar Salvatorii Metroului sunt instruiți, evaluați de către INSMEX Petroșani", sunt alte precizări ale Metrorex.
Compania mai punctează că există protocoale cu instituțiile specializate, Inspectoratul pentru Situații de Urgență, Brigada Antitero, Jandarmeria Română , Poliția și Pompierii Militari, autorizate pentru a interveni în caz de situații de urgență și că din sistemele de protecție civilă Metrorex fac parte instalațiile de ventilație generală și tehnologică, ce sunt în funcțiune și pentru care Metrorex asigură revizii și reparații, mai mult, unele se regăsesc în proiectele de modernizare a metroului (exemplu: Modernizarea instalațiilor de ventilație pe tronsonul Petrache Poenaru- Timpuri Noi, lucrare ce se va finaliza în august 2016), altele se regăsesc în proiectele de viitor ("Îmbunătățirea serviciilor de transport public cu călători cu metroul pe Magistrala 2. Berceni - Pipera").
De asemenea, din sistemele de protecție civilă fac parte și puțurile de mare adâncime care alimentează cu apă toate instalațiile din metrou, instalații la care Metrorex asigură permanent lucrări de întreținere și reparații, dar și denisipări și analize de laborator.
CITEȘTE ȘI Toate trenurile vor avea aer condiționat până în 2017. Șeful CFR Călători: Dotarea unui vagon e o investiție imensăÎn luna mai, ISU a aplicat Metrorex amenzi totale de 2.550 de lei, în urma unui control care a vizat toate stațiile și spațiile tehnice din metrou și în care au fost găsite mai multe nereguli.
Metrorex înregistrează zilnic o medie cuprinsă între 600.000 și 700.000 de călători.
Cu peste 4.000 de angajați, Metrorex operează o rețea de 69,25 kilometri cale dublă, distribuiți pe patru linii magistrale și 51 de stații. A cincea magistrală se află în construcție și va lega Drumul Taberei (Râul Doamnei) de Eroilor, pe o lungime de 6,5 kilometri și 10 stații.