Numărul buticurilor și al chioșcurilor non-stop, ca și cifra cumulată de afaceri a acestora, a scăzut ușor în ultimii ani pe fondul extinderii rețelelor de mari magazine, în România continuând însă să funcționeze, conform ultimelor date, din 2014, un total de 15.122 astfel de firme, cu afaceri de 2,12 miliarde de lei.
Cele mai multe astfel de business-uri erau înregistrate în județele din regiunea de Sud-Muntenia (2.878), urmate de cele din Sud-Est (2.648), Sud-Vest Oltenia (2.099) și București-Ilfov (1.916 unități).
În timp, numărul firmelor cu un singur sediu (buticurile de cartier) a scăzut de la 16.885 unități în 2011 la 15.197 mici magazine în 2013, respectiv la 15.112 buticuri în 2014. Cifra totală de afaceri a acestor firme a scăzut, de asemenea, de la 2,85 miliarde de lei în 2011 la 2,12 miliarde de lei în 2014.
CITEȘTE ȘI Supraviețuitorii roller-coaster-ului economic de după ‘89: buticuri și afaceri de cartier, dar și companii mariÎn același interval, numărul firmelor cu activitate în comerțul cu alimente, băuturi, chioșcuri și standuri, care au sedii secundare (adică mai multe puncte de lucru – în genul rețelelor Carrefour Express sau Mega Image), a crescut în ultimii ani, de la 33.287 firme în 2011, la 36.181 unități în 2013 și la 37.587 centre în 2014, ultimul an pentru care există statistici finale.
"Rețelele moderne de retail, în genul Carrefour Express sau Mega Image, încep să facă tot mai puternic diferența mai ales în mediul urban, acolo unde reușesc să reprezinte o concurență acerbă pentru buticuri. Românii au descoperit farmecul promoțiilor, vânzărilor cu discount, campaniilor de fidelizare, astfel că au înțeles avantajele acestui tip de comerț și au început să-l prefere celui tradițional. Însă bătălia nu este pe deplin câștigată, pentru că obiceiurile de consum sunt adânc împământenite și continuă să reprezinte un atuu pe care micii comercianți de cartier reușesc să-l exploateze cu succes", spun experții KeysFin, care au redactat studiul.
CITEȘTE ȘI Supraviețuitorii crizei: Cum arată astăzi portretul omului de afaceri românEi remarcă însă prezența unui număr semnificativ de mici afaceri în mediul rural.
"Sunt zone întregi din țară neacoperite de rețelele mari, din cauza drumurilor proaste, investițiilor reduse în logistica necesară și, nu în ultimul rând, concurenței acerbe făcute de buticari. Aceștia au încă un cuvânt greu de spus pentru că, dincolo de proximitate, reușesc să își optimizeze foarte bine costurile și implicit prețurile și, în plus, oferă servicii pe care supermarketurile nu le pot asigura, cum ar fi plata la salariu sau pensie, cunoscută sub numele de plată pe caiet", au explicat analiștii.