Pe axa București-Viena, cu profesori din Spania, SUA sau Danemarca, tineri români cu poziții de executivi în corporațiile active în piața locală sau chiar deținători ai propriilor lor business-uri deprind informații în cadrul programului WU Executive MBA Bucharest care, săptămâna trecută, „a lansat la apă” o nouă promoție de profesioniști ai pieței.
„Extraordinar de solicitant”, descrie parcursul de un an și jumătate unul dintre absolvenți, Eduard Gongonie, director regional de marketing pentru România și Ungaria al furnizorului de credite rapide Provident.
Sunt studenții români diferiți de ceilalți absolvenți de școlarizări de business MBA? Profesorul Phillip Nell, directorul programului, răspunde că nu. Tentația tot mai mare către antreprenoriat pe care o manifestă este comună, spre exemplu, cu cea a colegilor lor austrieci sau ruși. Ceea ce este particular pentru români este că ei au ocazia de a se antrena într-un program dedicat special lor și astfel le asigură o conectare mai bună.
Pentru studiile universitare oferite sunt avute în vedere atât cunoștințele învățate, cât și conturarea pentru fiecare absolvent a unei rețele puternice de profesioniști cu legături relevante în mediul economic unde în continuare își vor desfășura activitatea. Acest ultim obiectiv, spune Nell, este mai bine îndeplinit pentru absolvenții români. Chiar dacă grupul lor este mai lipsit de diversitate, ceea ce are dezavantaje, în schimb omogenitatea și relevanța ulterioară a conexiunilor este determinantă.
Pentru Raluca Bâldea, director pentru taxare indirectă la consultantul Deloitte, programul a venit într-un moment important al carierei și subliniază că i-a fost de mare ajutor legătura cu colegii.
La ultima înfățișare în fața profesorilor austrieci, au fost prezentate 4 proiecte, respectiv un centru de relaxare cu servicii rapide de 15 minute, o platformă pentru contractarea bonelor și persoanelor care să facă curățenie, o cofetărie cu brand care amintește de renumele din trecut al Bucureștiului de a fi „Micul Paris” și un furnizor de conținut video relevant pentru călătorii.
Lászó Nagy, General Manager la iQuest Technologies SRL, companie din domeniul IT, afirmă că era obișnuit să reînvețe repede pentru că, la 3-4 ani, în sector aproape se schimbă totul, dar a fost surprins să vadă că, sub același impuls al tehnologiei, și în general, în mediul economic și de management, modificările sunt rapide.
Nu este numai efortul de timp. Prețul de 35.000 de euro al programului este semnificativ. Anul acesta au fost 28 de cursanți din România, ceea ce înseamnă că suma care pleacă spre Austria se ridică la aproape 1 milion de euro. Conform datelor furnizate, o treime din studenți au plătit integral cursurile, o treime au beneficiat de o co-finanțare din partea companiei unde lucrează, iar pentru altă treime costurile au fost suportate integral de angajator.
Studenții au venit la Viena – uneori chiar și înfruntând necazuri temporare de sănătate – pentru a susține prezentările pentru care au avut un efort uriaș pe ultima sută de metri.
„Între Crăciun și Revelion nu am avut zile, dar nimeni nu s-a plâns”, spune Gongonie de la Provident.
Cel puțin în 2 cazuri, cursanții se gândesc să aplice cât mai repede planurile de business de absolvire în afaceri finanțate din fonduri proprii. Unul dintre acestea ar urma să fie cofetăria BubuChérie a cărei prezentare la Viena a fost cu prăjituri gătite cu o seară înainte oferite auditoriului, și chiar cu prezentarea unei pâini uriașe.
Profesorii au răbdare la prezentări. Punctează elemente la care studenții nu s-au gândit atunci când și-și-au întocmit proiectele, inclusiv îndrumare pentru evitarea unor greșeli ulterioare. Întrebările sunt de multe ori puse nu academic, ci chiar din perspectiva pieței: de ce ar vrea să vină cineva client numai pentru 15 la servicii pe care alte centre le oferă de mult timp și în mod integrat?!, de ce să cumpere cineva produse premium la un preț mai ridicat atunci când la costuri mai mici poate accesa produse aparent comparabile?!, de ce ar plăti cineva ceva să vadă un conținut atunci când pe portalul YouTube poate vedea gratis lucruri asemănătoare?!, cum faci streaming din zone unde internetul este mai puțin dezvoltat?!, ce faci dacă ideea ta e bună, dar Google vine să o implementeze având în spate o forță financiară mai mare?!, cine plătește pentru accesul la platforma voastră, cumpărătorul sau vânzătorul?!, sunteți doar o platformă și atunci răspunderea este limitată sau sunteți un broker și atunci trebuie să aveți un angajament pentru serviciile oferite?!
Seara, după ceremonia de absolvire, noii deținători de diplome MBA se destind la un restaurant din campusul Universității. Își rememorează parcursul dificil, dar uneori au aerul unor liceeni care se hlizesc după o boacănă din drumul către BAC. Una dintre echipe a îndreptat abia la momentul prezentării o eroare care a fost scăpată în documentația predată anterior. În datele care înfățișează contextul de piață era scris undeva că în București sunt 2,3 milioane de copii, număr apropiat de cel oficial al tuturor locuitorilor.