Administratorii de blocuri nu vor mai avea obligația recent introdusă de a obține un atestat de la primărie, persoanele cu datorii la întreținere nu vor mai putea fi în conducerea asociațiilor de proprietari, iar consumul de gaz va fi repartizat după numărul de persoane. Totodată, restanțele de câteva luni vor fi înscrise în cartea funciară, iar autoritățile locale vor fi obligate să elibereze titluri de proprietate pentru terenurile de sub bloc la simpla solicitare a asociațiilor, sunt doar câteva dintre propunerile incluse într-o propunere legislativă de modificare a Legii privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor.
Inițiativa aparține parlamentarilor USR, care arată că, în urma modificărilor legislației, aduse de Parlament anul trecut și prezentate pe larg atunci de Profit.ro, asociațiile de proprietari au semnalat o serie de prevederi ale legii care sunt greu de pus în practică.
Astfel, proiectul stabilește că asociațiile de proprietari sunt entități private autonome care funcționează independent, deoarece din actuala lege s-ar putea considera că acestea sunt în subordinea sau sub controlul autorităților locale.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Astfel, aceste prevederi ar trebui eliminate. Un exemplu în acest caz ar fi controlul efectuat de către primării; asociațiile de proprietari au organe proprii de control, pot solicita expertize contabile, dar mai ales pot fi controlate de către organe de control abilitate prin legi speciale, precum ANAF, ISU etc. Prin urmare, controlul efectuat de către primării nu este necesar”, argumentează inițiatorii.
Proiectul aduce modificări cu privire la modul de înființare a asociațiilor, deoarece pot exista situații în care într-o unitate de proprietate imobiliară pot exista mai mulți coproprietari, dar și clarificări privind detalierea componentelor condominiilor și divizarea asociațiilor în funcție de acestea, deoarece există situații când, în funcție de anumite utilități, nu se poate face o separare clară a componentelor.
Conform modificărilor propuse, va fi permis ca asociațiile de locatari să dețină mai multe conturi bancare, dar proprietarilor nu li se va permite să aibă acces la anumite documente ale asociației care cuprind date cu caracter personal.
Proprietarii vor avea obligația să notifice președintele privind orice schimbare intervenită în privința celor care locuiesc, inclusiv chiriașii. În cazul daunelor, proprietarii pot mandata alte persoane să-i reprezinte în fața terților.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO One United a vândut un penthouse cu prețul record de 6,8 milioane euro. Apartament cu piscină în livingÎn cazul urgențelor precum inundațiile, proprietarii vor fi obligați să permită accesul în locuință fără preavizul emis de 5 zile.
În ce privește organizarea și funcționarea asociațiilor, va fi suficient ca o persoană să dețină studii medii pentru a ocupa funcția de cenzor. Persoanele care au datorii la asociație nu vor mai putea fi alese sau numite în funcții de conducere, administrare sau control.
Ordinea de zi a adunărilor generale va putea fi semnată de către 20% din membrii asociației și nu va mai fi nevoie de semnătura cenzorului. Numărul membrilor comitetului executiv nu va mai fi limitat la 5 persoane, ci fiecare asociație va putea stabili numărul acestora.
Proiectul elimină, totodată, obligația administratorilor de a obține un atestat de la primărie, obligație care tocmai a fost amânată cu doi ani de către Guvern, tot la solicitarea autorităților locale și asociațiilor de proprietari.
CITEȘTE ȘI Hotelierii insistă în atacul contra Airbnb și Booking, care le taie din piață: apartamentele în regim hotelier să fie la Fisc, gazda să ceară acordul vecinilor, turiștii să fie raportați!Din legislația actuală este eliminată însă prevederea care specifică faptul că președintele asociației poate negocia contracte de utilități, deoarece acestea sunt de fapt aprobate prin hotărâre a autorităților publice locale, iar orice modificare trebuie aprobată de autoritatea competentă după care să fie generalizată pentru respectarea egalității de tratament a utilizatorilor.
O altă prevedere propusă spre eliminare esta cea prin careadministratorul nu poate face nici o cheltuială din fondul administrației, fără acordul scris al adunării generale. Lucrul acesta ar însemna că inclusiv pentru cheltuielile făcute din fondul de rulment ar fi necesar acordul scris.
Mai este eliminată și obligația unui plafon de casă de 1.000 lei pentru păstrarea banilor în casierie, având în vedere că nu există nici o altă persoană juridică în România care să mai aibă un astfel de plafon.
CITEȘTE ȘI Primarii și directorii, obligați să identifice clasa de risc seismic a școlilor pe care le administrează până în 2024. Se aplică amenziAutorii proiectului mai arată că în varianta actuală de lege a fost omis consumul de gaz la comun din lista cheltuielilor repartizate după numărul de persoane, astfel că au considerat necesară introducerea acestei prevederi.
Totodată, în cazul proprietăților cu altă destinație decât cea de locuire, repartizarea cheltuielilor privind consumul de energie termică pentru încălzire se va face în funcție de suprafața utilă.
Printre modificările propuse se numără și obligația autorităților locale de a elibera titluri de proprietate pentru terenurile de sub bloc asociațiilor care dețin titluri de proprietate in care se prevede teren în folosință, în loc de teren în proprietate, la solicitarea scrisă a acestora, fără alte formalități, în baza titlului obținut când s-a construit blocul.
De asemenea, proiectul stabilește că președintele sau administratorul asociației de proprietari are obligația de a solicita notarea în cartea funciară a debitelor mai vechi de 3 luni. Birourile de cadastru și publicitate imobiliară vor proceda la notarea acestor debite în cartea funciară a locuințelor sau spațiilor cu altă destinație.
PROIECTUL, CU TOATE MODIFICĂRILE PROPUSE, POATE FI CITIT AICI