Șoferii cărora statul se pregătește să le impună la cumpărare stickere colorate pentru a mai avea acces în diferite zone ale marilor orașe, cum a anunțat în premieră Profit.ro, oscilează între a saluta noua taxă, argumentând că România a devenit "haznaua Europei prin eliminarea timbrului de mediu", și refuzuri energice dublate de cererea ca Guvernul să restituie mai întâi taxa auto deja achitată și respinsă de Comisia Europeană înainte de a introduce un alt sistem.
În peste 500 de comentarii postate pe un topic de forum creat imediat după publicarea știrii Profit.ro, șoferii au păreri împărțite, numărul celor care resping sistemul cu stickere pregătit fiind însă mult mai mare.
"Practic, prin taxa asta se înțelege că cine are bani de cheltuit este liber să polueze, un fel de permis la vânătoare", este opinia unuia dintre aceștia, secondat de un șofer care recomandă guvernanților să se ocupe și de autostrăzi, dacă tot impun taxe.
"Când aud, mai ales la TV, că o să fie că în Germania... păi în Germania nu-i cu taxa, e un sticker de diferite culori (umweltplakette), pe baza căruia ai voie sau nu să intri în anumite zone, este o restricție, nu o taxă. Metode d-astea iei atunci când vrei să reduci traficul și ai transport în comun bine pus la punct și centuri ocolitoare. Dacă tot ne uităm la Germania, hai să copiem totul, autobahn-urile, Park&Camp-ride-urile...Până atunci, este doar o taxă disperată care înlocuiește timbrul de mediu, s-o lase mai moale cu poluarea", este poziția tranșantă a acestuia.
CITEȘTE ȘI Noi detalii despre taxarea mașinilor cu stickere: Impozit mai mare pentru mașini poluanteAcelași punct de vedere privind necesitatea autostrăzilor este susținut și de un alt șofer, cu diferite argumente.
"Poluarea nu se reduce prin taxe, prin taxe se încasează bani la buget. Dacă vrei să reduci poluarea, faci centuri, faci autostrăzi, ca să nu mai trec prin fiecare oraș când merg pe european. Și plantezi păduri, nu le tai că și cum ar venii sfârșitul lumii", spune acesta.
Pentru alții, viitoarea taxă este însă binevenită, dacă este acompaniată și de o taxă specifică pe poluare care să mai oprească avântul mașinilor second după eliminarea, din februarie, a taxei de timbru.
"Ideea introducerii de taxe pentru accesul cu autoturismul în marile orașe, diferențiat de zonă, este binevenită. Dar dublată și de introducerea unei taxe de poluare pentru înmatricularea auto. Am devenit haznaua, groapă de gunoi a Europei prin eliminarea timbrului, taxei de poluare", spune susținătorul viitorului sistem.
"Cu cât este taxa mai mare, cu atât de apropii ca preț final de o mașină mai bună. Ar trebui să fie mai convenabil să cumperi o mașină nouă decât una veche. Cine n-are bani de mașină să meargă cu transportul în comun. Eu susțin cu drag și spor ambele taxe. Nu e normal să afectezi sănătatea a câtorva sute de mii de oameni doar fiindcă lui Dorel și Gigel nu le place autobuzul. Sunt taxe normale, care sunt implementate în majoritatea/toate țările din vest. În Brașov, în ultimii ani e din ce în ce mai rău. Dacă ieși din casă/birou la ora 8-9 sau 16-17 simți că te sufoci", punctează un altul.
Este însă combătut de un coleg de trafic, care cere să i se explice de ce autoritățile nu se ocupă și de poluarea autobuzelor vechi din aproape fiecare oraș.
"Și cu hârburile pe roți denumite autobuze (transport în comun) cum o să fie, de ce nu iau guvernanții în vizor și starea parcului auto al firmelor de transport în comun ? În ploiești încă mai sunt în circulație niște jafuri de autobuze, poluează la greu (și la exterior, și la interior, intră fumul de eșapament în autobuz), sunt atât de rablagite încât ți-e teamă că se dezintegrează în mers", își varsă supărarea șoferul.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Adevăratele prețuri RCA sunt mult mai mici decât cele impuse prin lege. Mulți șoferi plătesc și cu peste 50% mai puțin decât tariful maximSurprinzător, poate, pentru un șofer, unul dintre aceștia își aduce aminte și de bicicliști și punctează faptul că statul se declară îngrijorat de poluare, dar nu face nimic pentru a amenaja mai multe piste destinate bicicliștilor.
"În România, bicicleta este încă privită ca un instrument de distracție, folosit în parcuri și pe aleile dintre blocuri, asociat poate cu copilăria, nu este încă văzută ca o modalitate reală de transport, ca în Olanda, Danemarca, Germania", este opinia acestuia.
Grupul susținătorilor taxei are și suportul unui șofer care remarcă la rândul său numărul mare de mașini second-hand aflate în circulație.
"Consider că e nevoie de o taxă care măcar să mai limiteze avalanșa de gunoaie care intră la noi în țară și să determine și posesorii de mașini vechi să le schimbe cu una nouă.
Iar stickerele le consider binevenite chiar dacă, în purul stil românesc, banii colectați nu vor fi investiți în mediu. Măcar posesorii de mașini vechi nu vor mai intra așa de des prin orașe și tot va fi un câștig pentru mediu. Iar dacă prețul lor va fi îndeajuns de mare, se vor plimba prin oraș și pe jos și va fi un câștig și pentru sănătatea lor", încheie acesta într-o nuanță de umor.
Altcineva își amintește că statul a perceput ani de-a rândul taxe auto care au fost respinse de Comisia Europeană și cere ca banii să fie restituiți îaninte de introducerea unui nou sistem de taxare în locul timbrului de mediu.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Autoritățile vor analiza introducerea impozitului pe suprafață pentru frizerii, saloane de coafură și vulcanizări auto"Eu nu am fost afectat de timbrul ăsta de mediu, indiferent de cum s-a numit el de-a lungul timpului, dar consider că, înainte de a fi introdusă orice altă taxă, impozit, sticker sau cum or vrea ei să o numească, corect ar fi ca toți cei care au plătit până acum să primească banii înapoi", este solicitarea sa.
Principiul "caprei vecinului" funcționeazî însă încă bine în România, astfel că printre șoferi își fac loc și persoane cărora le este indiferent ce taxă va fi introdusă dacă nu îi afectează direct.
"Atât timp cât taxa nu este aplicată și la mobre, din partea mea să bage și 1 milion de euro taxa, că tot aia e ...", își evidențiază acesta lipsa de solidaritate.