Stabilirea unui număr minim de asigurați/medic de familie poate genera restricționarea, pe o perioadă mare, a dreptului de acces la exercitarea profesiei pentru medicii de familie care vor să intre în sistem, iar denunțarea unilaterală de către casele de sănătate a contractelor încheiate cu cabinetele medicale care, 6 luni consecutiv, au un număr de persoane asigurate mai mic de 20% din numărul minim stabilit reprezintă eliminarea de pe piață a unor entități care desfășoară o activitate liberală, atenționează Consiliul Concurenței.
Avertismentul este transmis după ce inspectorii Concurenței au finalizat studiul privind serviciile de asistență medicală din România și a activităților conexe acestora și a elaborat o serie de recomandări pentru dezvoltarea acestui sector și îmbunătățirea concurenței în domeniu.
Astfel, Autoritatea de Concurență consideră că trebuie revizuite prevederile referitoare la stabilirea unui număr minim de persoane asigurate înscrise pe listele medicilor de familie, precum și a reglementărilor care vizează denunțarea unilaterală de către Casa de Asigurări de Sănătate a contratelor încheiate cu cabinetele de medicină de familie deoarece acestea pot conduce la eliminarea de pe piață a unor entități care desfășoară o activitate liberală. Din punctul de vedere al Consiliului Concurenței, principalul aspect care ar trebui să influențeze alegerea unui cabinet de medicină de familie este oferta de servicii medicale prestate în cadrul acestui cabinet.
CITEȘTE ȘI Studiu: Cele mai bune și mai slabe cartiere din țară ca servicii medicale. Pe ce străzi sunt cei mai buni mediciConcurența între cabinetele de medicină de familie se manifestă cu ocazia alegerii de către pacient a medicului de familie, în funcție de opțiunile proprii, legate, în principal, de elemente ce vizează reputația medicului și poziția geografică a cabinetului și ca urmare stabilirea unui număr maxim de persoane ce asigurate înscrise la un medic de famile ar fi justificat.
Conform reglementărilor în vigoare, Casa de Asigurări de Sănătate poate denunța unilateral contractul încheiat cu un medic de familie organizat sub forma unui cabinet medical individual în cazul în care numărul de persoane asigurate înscrise pe lista acestuia se menține timp de 6 luni consecutiv la un nivel mai mic cu 20% din numărul minim stabilit pe unitate administrativă/zonă urbană.
Ca urmare, stabilirea unui număr minim de asigurați/medic de familie poate reprezenta restricționarea, pe o perioada mare de timp, a dreptului de acces la exercitarea profesiei pentru medicii de familie care vor să intre în sistem. Mai mult, denunțarea unilaterală de către casele de sănătate a contractelor încheiate cu cabinetele medicale care timp de 6 luni consecutiv au un număr de persoane asigurate mai mic de 20% din numărul minim stabilit, reprezintă eliminarea de pe piață a unor entități care desfășoară o activitate liberală.
De asemenea, Consiliul Concurenței recomandă modificarea prevederilor privind componența Comisiei care stabilește numărul minim de persoane asigurate înscrise pe listele medicilor de familie din mediu rural și care decide, în fapt, intrarea pe piață a unor noi medici de familie. În prezent, Comisia are în componență și reprezentanți ai patronatelor județene ale medicilor de familie, respectiv asociațiilor profesionale județene ale medicilor de familie.
Autoritatea de Concurență consideră că din această comisie trebuie să facă parte doar reprezentanții caselor de asigurări de sănătate și ai direcțiilor de sănatate publică, organizațiile profesionale urmând să aibă doar rol consultativ.
CITEȘTE ȘI Petiție online pentru ca Iohannis să nu promulge legea care face din farmacii distribuitori en gros de medicamente. Mari lanțuri farmaceutice susțin nepromulgareaÎn urma analizei modalităților de contractare a serviciilor medicale de către furnizori cu Casa de Asigurări de Sănătate, Consiliul Concurenței a constatat că, deși în conformitate cu prevederile legale, furnizorii pot negocia contractele, în fapt negocierea realizată, nu asigură o flexibilitate adecvată, astfel încât aceasta să vină în întâmpinarea nevoilor furnizorilor. Astfel, contractele încheiate sunt contracte cu clauze prestabilite de către Casa de Asigurări de Sănătate, posibilitatea furnizorilor de a discuta/negocia clauzele acestor contracte, rezumându-se, pe de o parte, la prezentarea unei documentații care este de asemenea realizată în baza unor reglementări legale și, pe de altă parte, la analiza acestei documentații. De asemenea, Casa de Sănătate este în măsură să impună furnizorilor încheierea contractelor în anumite condiții.
Ca urmare, Autoritatea de Concurență recomandă modificarea actelor normative ce se referă la condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, în sensul asigurării unei flexibilități a negocierilor astfel încât aceasta să vină în întâmpinarea nevoilor furnizorilor.
La ora actuală, cel mai mic tarif negociat cu unitățile specializate private pentru consultațiile de urgență devine tariful la care se contractează consultațiile de urgență la domiciliu cu toți furnizorii. Aceeași procedură se aplică și pentru serviciile de transport sanitar neasistat acordate de către unitățile specializate private, cel mai mic tarif negociat devenind tariful la care se contractează serviciile de transport sanitar neasistat cu toți furnizorii. Consiliul Concurenței recomandă ca negocierea tarifelor să se facă cu fiecare furnizor, având la baza costurile atât pentru consultațiile de urgență la domiciliu, cât și pentru serviciile de transport sanitar neasistat acordate de unitățile specializate private.
Cabinetele de liberă practică care oferă asistență medico-balneară și de recuperare își pot desfășura activitatea numai în acele localități în care nu există spitale care au în ambulatoriul astfel de cabinet de specialitate. În acest fel, se creează o barieră majoră la intrarea pe piață, dar și o posibilă restrângere a concurenței. Consiliul Concurenței consideră că aceste reglementări creează o barieră majoră la intrarea pe piață și reprezintă o posibilă restrângere a concurenței și, ca urmare, recomandă eliminarea acestora.
O altă recomandare importantă se referă la elaborarea unor reglementări prin care să se stabilească, la nivel național, o listă exhausivă care să cuprindă serviciile medicale pe care un cabinet medical le poate desfășura contra cost.
CITEȘTE ȘI Schimbare pe piața medicamentelor: Farmaciile pot deveni distribuitori en grosÎn urma indiciilor apărute în cadrul acestei anchetei sectoariale, Consiliul Concurenței a declanșat o investigație pe piața serviciilor medicale nedecontate de Casa Națională Asigurări de Sănătate și plătite direct de consumatori.
Investigația se referă la o posibilă înțelegere anticoncurențială între Societatea Națională de Medicina Familie și Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie (inclusiv filialele județene afiliate acestora) pentru stabilirea în comun a tarifelor pentru diverse servicii medicale care nu sunt decontate de CNAS și care sunt plătite direct de consumatori.
În cadrul investigației, au fost efectuate inspecții inopinate la sediile Societății Naționale de Medicina Familiei (SNMF) și ale Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie din municipiul București și din țară.