Consumatorii nu sunt obligați să plătească mai mult decât tariful de bază pentru apelurile către comercianții sau prestatorii de servicii care operează o linie telefonică pentru a fi contactați cu privire la contractele încheiate.
Decizia a fost emisă de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), statele membre ale UE, inclusiv România, fiind obligate să se asigure că pe piața internă este respectată această normă comunitară.
Decizia CJUE a fost luată după ce o companie germană, care comercializează aparate electrice și electronice, a utilizat pentru serviciul post-vânzare un număr de telefon corespunzător unuia cu prefixul 0180, utilizat în general în Germania pentru servicii de asistență supuse unui tarif național.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
O asociație germană de combatere a practicilor comerciale neloiale a reclamat însă că tariful unui apel către acel număr special (negeografic) este mai ridicat decât cel al unui apel standard către un număr din rețeaua de telefonie fixă (geografic) sau către un număr din rețeaua de telefonie mobilă.
Tribunal Regional din Stuttgart, căreia asociația s-a adresat pentru a obliga compania să înceteze această practică comercială, a solicitat Curții de Justiție să lămurească situația.
Acum, CJUE a decis că statele membre trebuie să se asigure că, în cazul în care un comerciant operează o linie telefonică pentru a fi contactat cu privire la contractele încheiate cu consumatorii, aceștia din urmă nu sunt obligați să plătească mai mult decât tariful de bază pentru apelurile către această linie.
Curtea arată totodată că noțiunea “tarif de bază” trebuie interpretată în sensul că acel cost al unui apel aferent unui contract încheiat și efectuat către o linie telefonică de asistență operată de un comerciant nu poate depăși costul unui apel către o linie din rețeaua de telefonie fixă geografică sau mobilă standard.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Autoritățile au depășit și cele mai sumbre așteptări: nu au finalizat nicio lucrare de consolidare de bloc deși au avut un buget de 5 ori mai mareAstfel, în cazul în care comercianții ar fi autorizați să factureze tarife mai ridicate decât tariful unei comunicări standard, consumatorii ar putea fi descurajați să utilizeze linia telefonică de asistență pentru a obține informații referitoare la contract sau să-și invoce drepturile în special în materie de garanție sau de retractare.
Pe de altă parte, Curtea precizează că, în măsura în care limita costului unui apel standard este respectată, împrejurarea că respectivul comerciant realizează sau nu realizează beneficii prin intermediul acestei linii telefonice de asistență este lipsită de relevanță.