Este puțin probabil ca operatorii rețelelor de socializare să respecte pe deplin o nouă lege a Turciei care le cere să elimine conținutul care ”dezinformează” și să partajeze datele despre utilizatori cu autoritățile, spun analiștii, creând posibilitatea unor întreruperi ale funcționării platformelor înainte de alegerile de anul viitor, relatează Reuters.
Facebook, Twitter, Google și alții trebuie să respecte pe deplin legea până în aprilie viitor sau se vor confrunta cu posibile interdicții de publicitate și eventual reduceri ale lățimii de bandă, punând o dilemă pentru companii înainte de alegerile stabilite pentru iunie, informează News.ro.
Analiștii și consultanții au spus că operatorii platformelor au standarde globale de confidențialitate pe care este puțin probabil să le încalce în Turcia, deoarece acest lucru ar putea crea precedente periculoase pentru alte țări care doresc să își exercite controlul asupra platformelor sociale.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Unele dintre aceste companii nu vor respecta legea”, a declarat Sinan Ulgen, partener fondator la Istanbul Economics, care oferă consultanță în domeniul reglementărilor și juridice. Acest lucru se datorează atât cerințelor oneroase, cât și a ceea ce ar însemna asta pentru normele lor de confidențialitate a datelor, precum și pentru crearea unui precedent care ar putea fi folosit în alte jurisdicții”, a spus el.
Conform legii, care a intrat în vigoare săptămâna aceasta, companiile trebuie să împărtășească autorităților informațiile utilizatorilor dacă aceștia publică conținut care constituie infracțiuni, inclusiv informații înșelătoare.
Companiile de social media sunt obligate să numească reprezentanți turci. Acestea se vor confrunta cu o reducere a lățimii de bandă cu până la 90% imediat după o decizie judecătorească, în cazul în care reprezentantul nu oferă informații autorităților.
Criticii legii spun că această lege ar putea întări controlul guvernului asupra rețelelor de socializare, unul dintre ultimele bastioane ale libertății de exprimare și disidenței din Turcia, după 20 de ani de guvernare a președintelui Tayyip Erdogan și a Partidului său de guvernământ AK (AKP).
AKP și aliații naționaliști au susținut legea. Opoziția a numit-o ”legea cenzurii” și spune că ar putea influența alegerile parlamentare și prezidențiale din iunie, despre care sondajele arată că Erdogan le-ar putea pierde.
Legea a fost criticată în principal pentru că prevede închisoare pentru utilizatorii de rețele sociale și jurnaliștii care răspândesc ”dezinformare”, dar se bazează și pe legislația impusă companiilor de rețele de socializare în 2020, cu măsuri mult mai dure.
De exemplu, companiile vor fi considerate ”direct responsabile” pentru conținutul ”ilegal” dacă nu îl elimină în termen de patru ore de la solicitarea autorităților.
Rețelele de socializare sunt deja monitorizate cu strictețe, oamenii fiind judecați frecvent pentru postări precum cele care critică incursiunile Turciei în Siria sau considerate ca insultând președintele.
O investigație a Reuters a arătat recent cum presiunea autorităților și autocenzura au transformat mass-media turcă de masă într-un lanț strâns de comandă a titlurilor aprobate de guvern.
Companiile care operează rețele de socializare au reușit până acum să respecte legea din 2020 prin înființarea de mici entități corporative în Turcia, pe care le-ar putea retrage cu ușurință dacă sunt presate, a declarat Yaman Akdeniz, expert în drepturile cibernetice și profesor la Universitatea Bilgi din Istanbul.
Legile au fost până acum ”o tranziție ușoară”, dar acum guvernul le-a făcut mult mai serioase cu noul proiect de lege, a adăugat el.
”Dacă accepți toate acestea, devii o parte a forțelor de ordine, deoarece se așteaptă să asiste în toate”, a spus el.
Companiile pot fi amendate cu până la 3% din veniturile lor globale dacă nu respectă legea, precum și cu interdicții de publicitate.
Akdeniz a spus că autoritățile probabil nu vor impune imediat sancțiuni, cum ar fi limitarea, ci vor începe cu pași mai mici, cum ar fi amenzi. Cu toate acestea, el a spus că posibilitatea unor măsuri mai dure reprezintă o amenințare constantă pentru companii.
Twitter a refuzat să comenteze abordarea sa față de lege. Proprietarul Facebook, Meta Platforms, , Google, parte a grupului Alphabet și Tiktok nu au răspuns solicitărilor de comentarii.
Sezen Yesil, directorul de politici publice al Meta pentru Turcia și Azerbaidjan, a declarat în iunie, unei comisii parlamentare, că există incertitudini cu privire la modul în care vor fi implementate legile.
Pelin Kuzey Karaman, directorul Google pentru relații guvernamentale și politici publice din Turcia, a declarat comisiei că a depus ”efortul maxim” pentru a respecta legea din 2020.
"Din păcate, aceste eforturi pe care le-am făcut la nivel maxim acum doar 1-1/2 până la 2 ani vor fi aproape irosite... cu proiectul de lege. La Google, vedem cu adevărat acest lucru ca pe o evoluție tristă", a spus ea, conform procesului verbal al ședinței.
Conform noii legi, furnizorii de servicii prin rețea, cum ar fi aplicația de mesagerie WhatsApp deținută de Meta, care este omniprezentă în Turcia, trebuie să înființeze o companie locală.
Legea îi plasează în subordinea Autorității pentru Tehnologiile Informației și Comunicațiilor (ICTA), care le poate bloca dacă operează fără autorizație.
”Cred că (legea) este ca o listă de dorințe – ei pun tot ce se gândesc acolo. Există o încercare de a reglementa platformele de social media care ar putea fi o lege model pentru regimurile autoritare”, a spus Akdeniz.